Това сочат резултатите от изследване, цитирани от ЮПИ.

SDSS J0104+1535 се намира на разстояние 750 светлинни години, в покрайнините на Млечния път. Кафявото джудже и обкръжаващите го звезди са най-древните в галактиката. Астрономите смятат, че тези обекти са се формирали преди 10 милиарда години.

Вижте снимки >>>

Кафявите джуджета са междинна група между планети и звезди - по-големи са от газови гиганти, но са прекалено малки, за да може в тях да се извършва ядрен синтез.

Спектралният анализ на въпросното кафяво джудже навежда на мисълта, че съставът му е изключително чист - то е съставено от 99,99 на сто водород и хелий. Освен това става въпрос за най-голямото кафяво джудже, откривано досега - размерите му са 90 пъти по-големи от тези на Юпитер.

Вижте видео >>>

Резултатите показват, че вероятно и други древни кафяви джуджета с чист състав чакат да бъдат открити в покрайнините на Галактиката. Досега учените не смятаха, че първичният газ може да даде живот на кафяви джуджета.

"Не очаквахме да наблюдаваме кафяви джуджета с толкова чист състав - заяви астрономът Цзънхуа Чжан от Института по астрофизика на Канарските острови. - Откриването на това кафяво джудже може да показва, че съществува по-голяма ненаблюдавана досега популация. Ще съм изненадан, ако няма множество подобни обекти, които чакат да бъдат открити."

Резултатите от изследването са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society и цитирани от БТА.