Клетките могат да се програмират като компютър | IT.dir.bg

Клетките могат да се програмират като компютър

Ново откритие в областта на синтетичната биология дава възможност за програмиране на клетките, заставяйки ги да изпълняват команди за борба с рака.

25 468
Учените споделят, че откритието би помогнало не само в борбата с рака, а на теория с почти всички болести.

Под ръководството на професор Алфонсо Джарамило от Йоркския университет, биолозите откриха, че обикновената РНК молекула, която присъства в хората, животните и растенията, може да бъде генетично модифицирана по такъв начин, че става възможно да бъде програмирана да извършва точно определени действия, предава Kaldata.

Това ще даде възможност не само да се лекуват болести, но и да се създават по-устойчиви към вредители и зарази растения.

РНК молекулите, пренасящи информацията между белтъците и ДНК, могат да бъдат организирани да изпълняват определени последователности от команди, подобно на код на компютърна програма, които съдържат инструкции за клетките. По аналогия с машината на Тюринг, тези клетки са в състояние да обработват и реагират на подадените команди.

Способността на РНК молекулите да си взаимодействат по предсказуем начин и да променят структурата по точно определен метод ни даде възможност да разработим верига от молекулярни превключватели, която може да обработва произволни команди, кодирани в РНК. Това могат да бъдат от аритметични изчисления до управление експресията на гените без помощта на белтъците, По този начин това е една универсална система за цялото царство от живи организми”, споделя професор Джарамило.

Освен това, учените припомнят, че модификацията на ДНК вече е възможна и е въпрос на време, да бъде достатъчно усъвършенствана, за да се прилага върху хора. Освен за тъй наречените дизайнерски бебета, чийто характеристики ще могат да се определят от родителите, технологията би могла да послужи и като ваксина и на практика да премахне редица вродени заболявания.

25 468 YouTube