1
J-10 е най-масовият модерен изстребител, приет на въоръжение във Веонно Въздушните Сили на Китай. Какво знаем за този самолет?
В края на 80-те години лидерът на Китайската Народна Република Дън Сяопин решил, че азиатския гигант трябва да има свой собствен самолет, сходен като характеристики с МиГ-29 и F-16.

Разработката започнала през 1988 година и отначало вървяла бавно. След разпада на Съветския съюз обаче в проекта се включили учени от сибирския изследователски център СибНИА. Освен това Китай успял да се сдобие с някой израелски самолетни разработки, както и с информация от няколко европейски производители на леки изтребители.

Така през 1997 година се родил и първият прототип, а 10 години по-късно самолетът бил приет на въоръжение.

Вижте как изглежда самолетът >> >> >>



Самолетът е изграден от специална заздравена метална сплав с ниско тегло и композитни материали. Радарът и авиониката са разработени и произведени в Китай, като според експертите те превъзхождат тези на Су-27, като са наравно с по-късните руски модификации на самолета (но не и със Су-35).

Двигателят на самолета обаче е руски - самолетът се задвижва от един АЛ-31Ф, който е реактивният агрегат задвижващ Су-27, който обаче разполага не с един, а с два броя от АЛ-31Ф.

Решението на китайците да използват един двигател е свързано с факта, че така разходите биха били два пъти по-малки, а чрез намаляване на теглото и размерите на самолета неговите характеристики биха останали на ниво.

Максималната възможна скорост е 2700 км/ч, тавана на полета е 18 000 метра, а бойният радиус е 550 километра.

Китайците споделят, че макар бойния радуис да не е много голям, то това лесно може да се оправи с помощта на дозареждане във въздуха.

Самолетът има 11 пилона, на които да бъде закрепено въоръжение с общо тегло до 7000 килограма. То може да бъде бомби, ракети въздух-въздух, въздух-земя и въздух-море.

Като характеристики, китайският самолет е сходен, дори и визуално, с шведския Saab Gripen-С. Разликата е, че J-10 може да носи повече въоръжение, по-бърз е, но е и с по-малък боен радиус.

Ценово J-10 е около 2 пъти по-евтин от Saab Gripen-С, с когото имат сходни характеристики, като една бройка от китайския изтребител струва около 27 милиона долара.

ВВС на Китай разполага с около 400 бройки от J-10, като към днешна дата това е най-масовият модерен самолет в авиацията на страната.

J-10 е и самолетът на китайския аеро-акробатичен тим.  Сподели

ЛАЙФ Венета Райкова отиде на ресторант с Тишо
Водещата Венета Райкова, която в началото на януари обяви, че се развежда с ресторантьора Тихомир, показа, че двамата са в добри отношения.
Рачков влезе в американско шоу като Тръмп Мегазвезди в черно на червения килим в Лондон