Най-успешните самолети на Saab (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Най-успешните самолети на Saab (снимки) 51
Saab

Най-успешните самолети на Saab (снимки)

Saab е една от най-големите шведски компании, която от основаването си през 1937 година до сега е създала множество самолети. Кои са най-успешните от тях?

21 2412
Днес за Saab работят над 15 000 работници, а основната дейност на компанията е производството на радари, системи за контрол на въздушния трафик и различни видове ракети. Най-известните продукти на компанията обаче са военните самолети, като ние ще ви представим най-добрите от тях.

Saab 17
Това е първият масово произвеждан самолет на Saab, чийто дизайн обаче е дело на шведската компания ASJA, която по-късно се обединява със Saab. Първоначално Saab 17 бил замислен като разузнавателен самолет, можещ да носи и ограничено количество бомби. Началото на Втората световна война показало, че пикиращите бомбардировачи се представят доста успешно срещу вражески танкове и укрепления. Това довело до промени по конструкцията на крилата, като самолетът можел да бъде използван и в такава роля. За задвижването отговарял витлов двигател, като имало 3 версия. Едната била с закупен английски двигател, другата с построен в Швеция лицензиран английски двигател, а най-мощната и бърза версия била с италиански двигател. Saab 17 показал, че Швеция може да развива успешен бизнес с бойни самолети, тъй като моделът бил закупен от Финландия, Австрия и Етиопия. От Saab 17 били произведени 323 бройки.

Вижте как изглежда Saab 17 >> >> >>



Saab 29 Tunnan

Макар първият реактивен самолет на шведите да е Saab 21R, то той не бил особено успешен, защото представлявал модификация на конструкция, предвидена за витлов мотор. Така първият истински успешен реактивен самолет на Saab е Saab 29 Tunnan. Интересно, но и това е първият европейски самолет с извити крила, появил се след края на Втората световна война (когато дебютира първия реактивен самолет с извити крила - Ме 262). Разработката на самолета започнала през 1945 година, като инженерите на Saab получили разрешение от американците да прегледат някой пленени немски документи, засягащи създаването на реактивни двигатели. Двигателят бил английски, а максималната скорост 1060 км/ч. Въоръжението включвало 4 автоматични оръдия, както и различни видове ракети. От Saab 29 били построени 661 броя, които влезли на въоръжение в шведските и австрийките ВВС.

Вижте как изглежда Saab 29 Tunnan >> >> >>



Saab 32 Lansen
Това е един изключително здрав реактивен самолет, създаден във времената, в които Швеция разработвала своя собствена атомна бомба. Поради тази причина в Saab 32 били интегрирани системи за използване на ядрено и химическо оръжие. Конвенционалното въоръжение включвало крилата ракета или анти-корабна ракета. Тъй като Швеция се отказала от създаването на атомна бомба, ролята на самолета била променена. Той се въоръжил с 4 автоматични оръдия и 4 ракети въздух-въздух. Появила се и разузнавателна версия. Максималната скорост била 1200 км/ч, а задвижването отново се осъществявало от построен по лиценз английски двигател - този път на Rolls-Royce. От Saab 32 били създадени 450 бройки - всички за шведските ВВС.

Вижте как изглежда Saab 32 Lansen >> >> >>


Saab 35 Draken
Това е първият масов свръхзвуков самолет, приет на въоръжение в Западна Европа. Максималната скорост била около 2150 км/ч, а задвижването се осъществявало от подобрена версия на същия двигател на Rolls-Royce, задвижващ и Saab 32 Lansen. Дизайнът на Draken бил доста необичаен, дори сравнен и с останалите самолети с делтовидно крило. Самолетът бил класически изтребител, предназначен единствено за битка с други самолети. Успехът на Saab 35 Draken бил голям, като той бил приет на въоръжение в Швеция, Дания, Финландия и Австрия. Дори САЩ закупили 6 бройки от иновативния самолет, от който били създадени 651 бройки.

Вижте как изглежда Saab 35 Draken >> >> >>



Saab 36
Този самолет така и не влязъл в масово производство, но дизайнът му и способностите му са толкова любопитни, че заслужава място в списъка ни. Saab 36 започнал да се разработва през 1950 година. Той щял да е основният шведски свръхзвуков бомбардировач, който да носи една ядрена бомба на борда си. Задвижването щяло да се осъществява от 2 британски реактивни двигателя, а тъй като самолетът щял да носи само една тежаща не повече от 800 кг бомба на борда си, дизайнът му бил много различен. Бомбардировачът се управлявал само от един човек, размерите му били компактни, а видимостта му за радарите била понижена. Проектът обаче бил прекратен през 1957 година и Saab 36 така и не успял да полети. През 1966 Швеция решила да сложи край на ядрената си програма, която можела да роди първата си атомна бомба още в края на 50-те. Интересно е, че Шведите искали да създадат единствено малка тактическа атомна бомба, която смятали да използват единствено на своя територия, в случай че силите на СССР извършат масова инвазия. Скандинавската страна умишлено изключвала създаването на стратегическо ядрено оръжие, което да мое да атакува цели в Москва. Според някои това се дължало и на определен натиск от запад, защото стратегическото ядрено оръжие щяло да промени баланса в силите по света.

Вижте как изглежда Saab 36 >> >> >>



Saab 37 Viggen
Това е предшественикът на най-новия Saab 39 Gripen. Дизайнът е разчита на двойка делтовидни крила, а двигателят макар и построен по английски лиценз е преминал през множество модификации, които сериозно са подобрили неговото представяне. Това е един от най-дълго обмисляните самолети на шведската марка, като работата над концепцията започва още през 1952 година, като първият полет е направен през 1967 г., а самолетът влиза на въоръжение 4 години по-късно. Самолетът имал максимална скорост от 2231 км/ч, таванът на полета бил 18 000 метра, а само с вътрешния си резервоар Saab 37 можел да прелети 2000 километра. Въоръжението се състояло от 6 ракети въздух-въздух. Част от предимствата на самолета била възможността му да излита от много къси писти, както и от заледени такива. Въпреки изключителните характеристики на машината, Швеция ударила на камък при продажбата му навън. В един момент изглеждало имало шанс САЩ да се въоръжи с този самолет, отказвайки се от своята прохождаща тогава програма, която родила F-16. Дори и днес най-модерните версии на F-16 са по-бавни и с по-малък боен радиус от шведския самолет, тяхното предимство обаче е по-богатото въоръжение. Американците явно усетили заплаха от Saab 37 Viggen тъй като по един или друг начин успели да блокират продажбата му, като най-явния пример за това е свързан с Индия, която обмисляла да закупи шведския самолет. Saab 37 Viggen се пенсионирал през 2005 година, а от него били създадени 329 бройки.

Вижте как изглежда Saab 37 Viggen >> >> >>



Saab 39 Gripen
Това е един от най-бюджетните и икономични нови изтребители. Самолетът използва само 1 двигател, който е американски, произвеждан в Швеция по лиценз. Максималната скорост на Gripen е 2410 км/ч, като тук шведският изтребител изпреварва Dassault Rafale, F-16 Block 50, F-18 и Eurofighter Typhoon. Самолетът може да излита и каца на много къси писти, включително и магистрали. Gripen е многоцелеви самолет и може да бъде въоръжен с ракети въздух/въздух, ракети въздух/земя или различни видове бомби. Максимално допустимото тегло на въоръжението на самолета е 6500 кг - повече от МиГ-29 и F-16C Block 50. В момента JAS 39 Gripen е на въоръжение в 3 европейски страни - Швеция, Чехия и Унгария, като има шанс и България да се сдобие със самолета. Освен това самолетът е закупен от Тайланд и ЮАР, а Бразилия е подписала договор, спрямо който ще се сдобие с 36 бройки от самолета до 2021 година, като около 2/3 от тях ще се сглобяват в южноамериканската страна. Освен това Бразилия обмисля да увеличи бройката на закупените самолети до 72.

Вижте как изглежда Saab 39 Gripen >> >> >>
Най-успешните самолети на Saab (снимки) 51

Най-успешните самолети на Saab (снимки)

Saab е една от най-големите шведски компании, която от основаването си през 1937 година до сега е създала множество самолети. Кои са най-успешните от тях?

21 2412 Saab
Днес за Saab работят над 15 000 работници, а основната дейност на компанията е производството на радари, системи за контрол на въздушния трафик и различни видове ракети. Най-известните продукти на компанията обаче са военните самолети, като ние ще ви представим най-добрите от тях.

Saab 17
Това е първият масово произвеждан самолет на Saab, чийто дизайн обаче е дело на шведската компания ASJA, която по-късно се обединява със Saab. Първоначално Saab 17 бил замислен като разузнавателен самолет, можещ да носи и ограничено количество бомби. Началото на Втората световна война показало, че пикиращите бомбардировачи се представят доста успешно срещу вражески танкове и укрепления. Това довело до промени по конструкцията на крилата, като самолетът можел да бъде използван и в такава роля. За задвижването отговарял витлов двигател, като имало 3 версия. Едната била с закупен английски двигател, другата с построен в Швеция лицензиран английски двигател, а най-мощната и бърза версия била с италиански двигател. Saab 17 показал, че Швеция може да развива успешен бизнес с бойни самолети, тъй като моделът бил закупен от Финландия, Австрия и Етиопия. От Saab 17 били произведени 323 бройки.

Вижте как изглежда Saab 17 >> >> >>



Saab 29 Tunnan

Макар първият реактивен самолет на шведите да е Saab 21R, то той не бил особено успешен, защото представлявал модификация на конструкция, предвидена за витлов мотор. Така първият истински успешен реактивен самолет на Saab е Saab 29 Tunnan. Интересно, но и това е първият европейски самолет с извити крила, появил се след края на Втората световна война (когато дебютира първия реактивен самолет с извити крила - Ме 262). Разработката на самолета започнала през 1945 година, като инженерите на Saab получили разрешение от американците да прегледат някой пленени немски документи, засягащи създаването на реактивни двигатели. Двигателят бил английски, а максималната скорост 1060 км/ч. Въоръжението включвало 4 автоматични оръдия, както и различни видове ракети. От Saab 29 били построени 661 броя, които влезли на въоръжение в шведските и австрийките ВВС.

Вижте как изглежда Saab 29 Tunnan >> >> >>



Saab 32 Lansen
Това е един изключително здрав реактивен самолет, създаден във времената, в които Швеция разработвала своя собствена атомна бомба. Поради тази причина в Saab 32 били интегрирани системи за използване на ядрено и химическо оръжие. Конвенционалното въоръжение включвало крилата ракета или анти-корабна ракета. Тъй като Швеция се отказала от създаването на атомна бомба, ролята на самолета била променена. Той се въоръжил с 4 автоматични оръдия и 4 ракети въздух-въздух. Появила се и разузнавателна версия. Максималната скорост била 1200 км/ч, а задвижването отново се осъществявало от построен по лиценз английски двигател - този път на Rolls-Royce. От Saab 32 били създадени 450 бройки - всички за шведските ВВС.

Вижте как изглежда Saab 32 Lansen >> >> >>


Saab 35 Draken
Това е първият масов свръхзвуков самолет, приет на въоръжение в Западна Европа. Максималната скорост била около 2150 км/ч, а задвижването се осъществявало от подобрена версия на същия двигател на Rolls-Royce, задвижващ и Saab 32 Lansen. Дизайнът на Draken бил доста необичаен, дори сравнен и с останалите самолети с делтовидно крило. Самолетът бил класически изтребител, предназначен единствено за битка с други самолети. Успехът на Saab 35 Draken бил голям, като той бил приет на въоръжение в Швеция, Дания, Финландия и Австрия. Дори САЩ закупили 6 бройки от иновативния самолет, от който били създадени 651 бройки.

Вижте как изглежда Saab 35 Draken >> >> >>



Saab 36
Този самолет така и не влязъл в масово производство, но дизайнът му и способностите му са толкова любопитни, че заслужава място в списъка ни. Saab 36 започнал да се разработва през 1950 година. Той щял да е основният шведски свръхзвуков бомбардировач, който да носи една ядрена бомба на борда си. Задвижването щяло да се осъществява от 2 британски реактивни двигателя, а тъй като самолетът щял да носи само една тежаща не повече от 800 кг бомба на борда си, дизайнът му бил много различен. Бомбардировачът се управлявал само от един човек, размерите му били компактни, а видимостта му за радарите била понижена. Проектът обаче бил прекратен през 1957 година и Saab 36 така и не успял да полети. През 1966 Швеция решила да сложи край на ядрената си програма, която можела да роди първата си атомна бомба още в края на 50-те. Интересно е, че Шведите искали да създадат единствено малка тактическа атомна бомба, която смятали да използват единствено на своя територия, в случай че силите на СССР извършат масова инвазия. Скандинавската страна умишлено изключвала създаването на стратегическо ядрено оръжие, което да мое да атакува цели в Москва. Според някои това се дължало и на определен натиск от запад, защото стратегическото ядрено оръжие щяло да промени баланса в силите по света.

Вижте как изглежда Saab 36 >> >> >>



Saab 37 Viggen
Това е предшественикът на най-новия Saab 39 Gripen. Дизайнът е разчита на двойка делтовидни крила, а двигателят макар и построен по английски лиценз е преминал през множество модификации, които сериозно са подобрили неговото представяне. Това е един от най-дълго обмисляните самолети на шведската марка, като работата над концепцията започва още през 1952 година, като първият полет е направен през 1967 г., а самолетът влиза на въоръжение 4 години по-късно. Самолетът имал максимална скорост от 2231 км/ч, таванът на полета бил 18 000 метра, а само с вътрешния си резервоар Saab 37 можел да прелети 2000 километра. Въоръжението се състояло от 6 ракети въздух-въздух. Част от предимствата на самолета била възможността му да излита от много къси писти, както и от заледени такива. Въпреки изключителните характеристики на машината, Швеция ударила на камък при продажбата му навън. В един момент изглеждало имало шанс САЩ да се въоръжи с този самолет, отказвайки се от своята прохождаща тогава програма, която родила F-16. Дори и днес най-модерните версии на F-16 са по-бавни и с по-малък боен радиус от шведския самолет, тяхното предимство обаче е по-богатото въоръжение. Американците явно усетили заплаха от Saab 37 Viggen тъй като по един или друг начин успели да блокират продажбата му, като най-явния пример за това е свързан с Индия, която обмисляла да закупи шведския самолет. Saab 37 Viggen се пенсионирал през 2005 година, а от него били създадени 329 бройки.

Вижте как изглежда Saab 37 Viggen >> >> >>



Saab 39 Gripen
Това е един от най-бюджетните и икономични нови изтребители. Самолетът използва само 1 двигател, който е американски, произвеждан в Швеция по лиценз. Максималната скорост на Gripen е 2410 км/ч, като тук шведският изтребител изпреварва Dassault Rafale, F-16 Block 50, F-18 и Eurofighter Typhoon. Самолетът може да излита и каца на много къси писти, включително и магистрали. Gripen е многоцелеви самолет и може да бъде въоръжен с ракети въздух/въздух, ракети въздух/земя или различни видове бомби. Максимално допустимото тегло на въоръжението на самолета е 6500 кг - повече от МиГ-29 и F-16C Block 50. В момента JAS 39 Gripen е на въоръжение в 3 европейски страни - Швеция, Чехия и Унгария, като има шанс и България да се сдобие със самолета. Освен това самолетът е закупен от Тайланд и ЮАР, а Бразилия е подписала договор, спрямо който ще се сдобие с 36 бройки от самолета до 2021 година, като около 2/3 от тях ще се сглобяват в южноамериканската страна. Освен това Бразилия обмисля да увеличи бройката на закупените самолети до 72.

Вижте как изглежда Saab 39 Gripen >> >> >>