1
Добре балансираната и здравословна диета осигурява на тялото ни жизнено важни за ежедневното му функциониране хранителни вещества.
Учените доказаха, че колкото по-здравословни са храните, които консумираме, толкова по-активен е мозъкът ни в своята дейност. В допълнение, в нас се влива, буквално, свежа енергия и сила както за костната система, така и за мускулите. Накратко, основните резултати, които ще имаме като последица от един здравословен избор на хранене са: предпазване от хронични заболявания, контролиране на теглото, намаляване нивата на стрес и повишен жизнен статус.

Предпазване от развитие на хронични заболявания

В топ 10 на основните причини за настъпване на смърт по данни на Световната здравна организация за 2015 г., публикувани през януари 2017 г., са исхемична болест на сърцето и инсулт. Това са двете водещи причини за настъпване на смърт за последните 15 години. Следват хронични белодробни възпаления и болести - рак на белия дроб, диабет и деменция. Учените правят връзка между хроничните заболявания, които в етап от развитието си водят до смърт, и изборът на стил на живот и хранене от хората. Все по-често ние се храним не с това, от което има нужда тялото ни, за да функционира ефективно, а с онова, което ни е „под ръка“ и физически удобно да си купим в обедната почивка или вечер на път от работа към дома. Топлите щандове на кулинарните магазини, супермаркетите, готовите пакетирани храни и т.н. често предлагат много мазнини и сол, надвишаващи здравословните количества. В продуктите са добавени подобрители при готвенето, консерванти и др., които медицината отдавна определи като причинители на едни от най-сериозните и често срещани заболявания.  
 
Лекари, в това число и нутриционисти, са на едно мнение  - подобряване на хранителните навици чрез поддържане на добре балансиран стил на хранене, базиран на плодове, зеленчуци, пълнозърнести продукти, умерено количество чисто месо и риба, ще помогне за избягване на заболявания като сърдечно – съдови болести, високо кръвно налягане, диабет и мозъчни инсулти, болести на обмяната на веществата, на ендокринната система, на болести в резултат на спад на имунитета и тн. Много по-лесно е да се предотврати появата на хронични заболявания, отколкото да се лекуват – това е изводът който съвременната медицина прави днес. Именно затова бъдещето е в провеждането на превенция и профилактика. Последната започва от нас самите и на най-базисно ниво засяга стилът и изборът на хранене. 

Повишена енергия

Необходимата енергия и гориво за тялото ни, за да функционира правилно и максимално ефективно, се доставя от храната. С други думи  - качествена и здравословна храна означава качествено гориво. Въглехидратите са най-важният източник на енергия за тялото. Храносмилателната система превръща въглехидратите в глюкоза – вид захар, която се ползва за енергия. Въглехидратите в пълнозърнестите храни, плодовете, зеленчуците и бобовите култури са здравословни, защото буквално са пълни догоре с хранителни вещества, минерали и фибри, които доставят енергия на тялото ни за дълъг период от време и ни държан сити, повишават постепенно нивата на кръвна захар без да се преминава през пикове и спадове в стойностите й.

Нездравословните видове въглехидрати като белият хляб и въобще всички тестени изделия от бяло брашно и захар доставят мигновена, но краткотрайна енергия на тялото, съпроводена с почти моментален спад на енергия и жизненост, като това кара тялото да се чувства отпуснато и изморено, и отново гладно. Това ни поставя в омагьосания кръг на бързите и вредни цикли на хранене, които ни доставят много малко ценни нутриенти и повече вредни вещества.

Контрол над теглото

По-здравословните храни като плодове и зеленчуци са бедни на наситени мазнини и имат по-малко калории от нездравословните храни. При редовна консумация на плодове и зеленчуци, контролът на теглото е по-лесно осъществим. Фибрите в храната са съюзник в това начинание. Те доставят чувството на ситост дълго време, като пълнозърнестите храни са едни от основните им източници.

Управление на стреса

Наред с всички позитиви, не на последно място се нарежда по важност фактът, че здравословните храни съдържат витамини и други нутриенти, които редуцират стреса. С особено значение са магнезият, серотонинът и антиоксидантите. Това е много важно, тъй като стресът може да компрометира имунната ни система и да доведе до много здравословни проблеми като сърдечносъдови заболявания и инсулти. Магнезият подсилва организма срещу стреса. Намира се основно в зеленчуците, плодовете, ядките и морските храни. Протеинът и сложните въглехидрати повишават нивата на серотонин, който е вещество, повишаващо настроението по естествен път. Плодовете съдържат високи нива на антиоксиданти, които пък неутрализират вредните ефекти от стреса.
 Сподели

ЛАЙФ 13 мъже, неподвластни на възрастта
Възрастните мъже, прехвърлили 65 години, се чувстват най-уверени във външния си вид, защото не се подчиняват на недостижими стандарти за красота.
Дженифър Анистън се завръща в нов сериал Съпругата на Бенингтън: Животът стана трагедия