Тегленето на пари от банкомат е нещо, което правим често. Затова понякога не обръщаме почти никакво внимание на действията си. Така хора, използващи банкомати, могат да станат жертва на кражби и измами. Някои смятат, че тези престъпления засягат само по-възрастни хора, но това е мит. Макар и банкоматите да са високотехнологични устройства и дори когато са в близост до добре охранявани обекти, престъпниците търсят начин да поставят "капани" на някои от тях и да се възползват от незнанието или невниманието ни.

За да предпази клиентите си от този риск, УниКредит използва банкомати, които са оборудвани с нови технологии за защита срещу външна намеса. Например мястото, където се поставя картата, е защитено поради специфичната му форма. Тя не позволява на измамниците да копират магнитната лента. Съобщение на екрана информира използващия банкомата веднага, в случай че тегленето не може да бъде осъществено. Ако обаче тегленето е възможно, но парите не могат да бъдат получени поради технически причини, операцията се анулира веднага. Чрез услугата за SMS известие всеки може да получава в телефона си актуална информация за всички тегления и плащания с неговата карта. Услугата е допълнителна защита и сигурност срещу опити за злоупотреби.

Как действат измамниците?

Един от триковете се нарича "щипка" ("forking"). Използва се саморъчно направен инструмент с дължина около 18 см (нарича се "fork", защото има две щипки в единия край), който се поставя в отвора на банкомата, откъдето се подават банкнотите, за да могат те да бъдат задържани преди да бъдат освободени.

Когато има поставено такова средство и нищо неподозиращ клиент тегли пари, банкнотите се блокират вътре в банкомата и клиентът си мисли, че има технически проблем. Крадците изчакват той да си тръгне и тогава отстраняват средството, за да вземат парите.

Друг вид измама, за който властите в Европа съобщават, засяга банкомати, които са разположени вътре в банковите филиали. В този случай е инсталирано устройство на вратата на изхода на помещението, в което се намира банкоматът. Това устройство задържа картата на клиента и вместо нея му дава друга карта, която е фалшива. Често, за да не забележи клиентът подмяната на картата, наоколо има няколко съучастници, които се преструват, че бързат да теглят пари и така жертвата трябва да се забърза да излезе през вратата.

Когато теглим пари е важно винаги да сме бдителни и отговорни. Преди каквато и да е трансакция на банкомат винаги се уверявайте, че никой не наднича зад гърба ви, закривайте ПИН кода си от любопитните погледи, избирайте банкомати, които се намират на централни и оживени места и се опитайте, когато теглите пари, това да става през деня.

И не забравяйте: банката никога няма да ви пита за номера на ПИН-а ви, нито по телефон, нито по имейл, нито докато разговаряте с неин представител по телефона. Ако някой го направи, това е знак за нередност. Веднага се обадете на официалните телефони на вашата банка, за да разрешите въпроса си.

Вижте още:

Как да си направим дигитален детокс

Можем ли да надхитрим опитите за измама на киберпрестъпниците

Статията е спонсорирана от ФинКултура: Киберсигурност. Серията Киберсигурност представя практични съвети как удобно и безопасно да общувате, разговаряте и да плащате чрез компютри, телефони и таблети без компромис със сигурността. ФинКултура е инициатива на УниКредит Булбанк, част от Social Impact banking. Ние вярваме, че колкото повече хората се информират и научават как да управляват парите си, толкова по-предприемчиви, уверени и успешни ще са те.

Физическата култура е за здраве, ФинКултурата - за здрави финанси. #socialimpactbanking #заважнитенеща #киберсигурност #финкултура