Европейската комисия (ЕК) ще предложи да се разшири схемата за търговия с вредни емисии (СТЕ) върху сектори като строителството и автомобилния транспорт в предстоящия за приемане през юни пакет от закони в областта на енергетиката и климата. Това каза през седмицата еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсън, цитирана от Euractiv. И въпреки че включването както на автомобилния транспорт, така и на сградите в схемата на ЕС за търговия за емисии парникови газове бе предложено още при встъпването в длъжност на новата ЕК през декември 2019 година, досега официалната линия беше, че служителите проучват плюсовете и минусите на предложението, като резултатите от тази оценка трябва да бъдат представени през юни тази година.

В обръщението си по време на дискусия за чистите технологии, организиран от Американската търговска камара в Брюксел, Симсън потвърди, че Комисията най-вероятно ще предложи да разшири СТЕ, за да се включат сградите и транспорта. Юнският пакет на ЕС "ще включва преразглеждане на законодателството за енергийна ефективност и възобновяеми енергийни източници в съответствие с новите амбиции" за 2030 г., каза Симсън. - Той също така ще предвижда мерки в подкрепа на устойчивата мобилност и ще предложи разширяване на схемата за търговия с емисии върху сектори като строителството и автомобилния транспорт."

Симпсън добави, че предложението "ще бъде допълнено от преглед на данъчното облагане на електроенергията и механизъм за приспособяване на границата с въглеродните емисии" за справяне с риска, който компаниите преместват в чужбина.

Говорейки по-късно следобед на годишната конференция на търговската асоциация "Еврогаз", изпълнителният заместник-председател на Комисията по Европейската зелена сделка Франс Тимерманс изглежда противоречи на Симсън, като каза: "Ще разширим ли схемата за търговия с емисии в транспорта и сградите? Все още се анализира."

Така Тимерманс заяви публично, че лично е против включването на автомобилния транспорт в схемата за търговия, защото рискува да повиши цените на горивата и да удари непропорционално бедните. Мнозина посочиха, че емисиите вече са обхванати от по-целенасочени схеми, като нормите за емисии при автомобилите например.

Страхът е, че нарастващите цени на горивата ще доведат до протести като тези на жълтите жилетки във Франция. Има и опасения, че включването на сгради в СТЕ би увеличило цените за наематели и собственици на жилища, които може да не успеят да обновят имотите си, за да намалят разходите си.

По-рано този месец високопоставен служител на ЕК посочи, че това ще бъде направено чрез определяне на цената на въглерода върху горивата, използвани за отопление на сгради.

Проучване на мозъчния тръст Agora Energiewende, който се финансира от Европейската фондация за климата, разглежда схемата за емисии, работеща с регламента за споделяне на усилията (ESR), и как може да обхване сгради и автомобилен транспорт. От неправителствената организация предложиха четири възможности:

- Разширяване на обхвата на СТЕ на ЕС до емисии от сгради и горива за автомобилен транспорт, започвайки през 2025 г.

- Създаване на отделна схема за емисии за топлинната енергия на сградите и за и за горива за автомобилния транспорт, започвайки през 2025 година.

- Увеличаване на СТЕ или въвеждане на самостоятелна схема за търговия, като същевременно се намали обхвата на ESR.

- Коригиране на целите на ESR в съответствие с новата 55-процента цел на ЕС за климата до 2030 г., с възможност за включване в СТЕ по-късно.

3e-news.net