Удобството, бързината, а често и по-изгодната цена, са силен стимул да плащаме с телефона си, вместо да губим време по опашки или в пътуване. Във време на COVID-19 плащането на покупките в магазина, на пицата в заведението или на тока и водата с мобилен телефон, е несравнима защита и за здравето ни.

Винаги ще има лоши хора, които ще търсят начин да се доберат до парите ни - от чантата, задния джоб, под дюшека или в телефона. Принципът да не попаднем в капана им е един и същ: да познаваме актуалните опити за измама, за да не им се хващаме.

Можем да отидем и стъпка по-напред - с бърза реакция е възможно да станем истински дигитални герои, разбивайки схемите на IT пиратите и спасявайки от измама хора, които нямат толкова полезни познания.

Ето няколко примера за актуални опити за измама и как да действате, ако се сблъскате с тях.

Опит за измама с фалшиво телефонно обаждане или имейл

Тази схема включва телефонно обаждане или изпращане на имейл от човек, който ще ви се представи от името на уважавана и добре позната институция - банка, куриерска фирма, интернет доставчик или др. В разговора или в имейла, под претекст за оказване на съдействие (например: корекция на сгрешен превод, очаквана пратка или др.) ви карат да споделите получения от вас SMS или друга важна информация.

ЗАПОМНЕТЕ! Това е опит за измама, която цели сами да разкриете личната ви информация и получения от вас SMS код за потвърждение. Какво можете да направите? Никога не предоставяйте лична информация (SMS кодове, пароли за достъп, номера на банкови карти и т.н.) на други лица по телефон или в отговор на имейл. Запишете телефонния номер, от който сте получили обаждането или препратете писмото на съответната институция и се свържете с центъра ѝ за контакт с клиенти.

Опит за измама, предимно към фирми: Фалшиво писмо от доставчик, партньор или близък човек за промяна на неговите банкови сметки

При този опит за измама получавате фалшиво писмо от свой партньор или доставчик, към който извършвате регулярни плащания или преводи. Чрез писмото ще бъдете уведомени, че вашият контрагент има нови банкови сметки и това са номерата им, които трябва да използвате отсега нататък за бъдещите си разплащания.

ЗАПОМНЕТЕ! Това е опит за измама, целяща клиентът сам да нареди превод към сметката на измамника. Всеки имейл за промяна на сметки трябва да е сигнал за вас да проверите преди да платите. Какво можете да направите? При получаване на информация за промяна на данни на ваши партньори (сметки, адрес, телефон и др.) винаги установявайте личен контакт с тях, за да потвърдите промяната от първо лице.

Опит за измама с фалшиво съобщение, приканващо за спешна проверка

Получавате имейл с покана спешно да влезете в своето интернет банкиране, за да потвърдите или да проверите нещо. Влизайки в линка от фалшивия имейл, се оказвате на фалшив уеб сайт, който наподобява визуално на вашето интернет банкиране. На него, под претекст предотвратяване на кражба на лични данни, човек бива приканен да следва процедура за генериране и изпращане на SMS парола или код с цел потвърждение и възобновяване на неговия нормален достъп.

ЗАПОМНЕТЕ! Това е опит за измама, която цели да прихване SMS парола! Ако все пак това ви се случи, вероятно компютърът е заразен с вирус, който манипулира интернет браузъра и визуализира фалшив екран на потребителя. Какво можете да направите? При всяко съмнение се свържете с банката си - с личния банкер или с центъра ѝ за контакт с клиенти.

Вижте още:

5 начина да използваме безопасно Wi-Fi мрежи.

Няколко червени флага във фишинг имейлите, за които да внимавате.

Статията е спонсорирана от ФинКултура: Киберсигурност. Серията Киберсигурност представя практични съвети как да общувате и плащате чрез компютри, телефони и таблети без компромис със сигурността. ФинКултура е образователна инициатива на УниКредит Булбанк за повишаване на финансовата култура на хората.

Физическата култура е за здраве, ФинКултурата - за здрави финанси. #socialimpactbanking #заважнитенеща #киберсигурност #финкултура