Потребителското доверие в Германия се повиши до шестгодишен връх на фона на подобряващите се икономически перспективи, показват данните от днешно проучване на икономическия институт GfK. Индексът на института GfK, определящ потребителските нагласи в Германия, се повиши до 7,1 пункта през октомври от 7,0 пункта през септември (възходящ ревизия от 6,9 пункта) и при прогнози за 7,0 пункта. Това представлява най-високото ниво на потребителско доверие във водещата икономика на еврозоната от юни 2007-а година. Проучването беше проведено точно преди парламентарните избори в Германия в неделя, които бяха спечелени убедително от десния блок на канцлера Меркел, но неспособността за формиране на самостоятелно дясно управление може да повиши опасенията за бъдещи доходи на германците. Някои германци вероятно се опасяват, че може да се повиши тяхната финансова тежест“, посочи Ролф Брюкл от института GfK. Меркел ще се наложи да формира коалиционно правителство или със Социалдемократическата партия, или с партията “Зелени“. Но за да се формира широка коалиция, настоящият и вероятно бъдещ канцлер на Германия ще се наложи да направи болезнени отстъпки по някои важни въпроси, в т.ч. и относно данъчната политика. Повишаващите се цени на храните също могат да навредят на потребителски очаквания за доходите. Индексът, определящ очакванията за личните доходи, се понижи за втори пореден месец през септември до 33,7 пункта от 37,2 пункта през август и е доста под върха от 42,8 пункта през юли, което беше най-високо негово ниво от повече от две години насам (най-високо ниво от юни 2011-а година). Компонентата на GfK индекса, определяща желанието на потребителите да направят по-големи покупки, се повиши през септември до 45,0 пункта от 44,4 за предишния месец, като това е нейното най-високото ниво от декември 2006-а година. Индексът, определящ икономическите очаквания на германците, се повиши през септември рязко до +10,7 пункта от до +1,8 пункта през август и по този начин индексът остава стабилно над важното нулево ниво. Днешното проучване потвърждава, че потребителското доверие в Германия се повишава стабилно от повече от година насам главно поради рекордно ниските нива на безработица в страната. Високото ниво на доверие на германците предполага, че потреблението ще продължи да бъде важен двигател за икономическото възстановяване и през следващите месеци. Институтът GfK посочи, че запазва прогнозите за растеж на реалното частно потребление с 1,0% през настоящата година и очаква растеж на БВП на Германия между 0,3% и 0,6% през 2013-а година.