В писмо до министрите на икономиката и околната среда, до вицепремиера Томислав Дончев и парламентарната комисия по околна среда от Асоциацията на рециклиращата индустрия заявяват, че системата за събиране на екотакси за рециклиране на излезли от употреба моторни превозни средства у нас е порочна, българите плащат най-високите екотакси в целия Европейски съюз, а парите от тях се усвояват в условия на непрозрачност и липса на обществен контрол. Екотаксата, която се заплаща в България за по-старите автомобили е 250 лева, а за новите автомобили е наполовина.  За сравнение в много държави в Европа екотакси няма, каза в предаването „Преди всички“ Явор Божанков – заместник-председател на Асоциацията на рециклиращата индустрия. Той посочи, че в Холандия, където такава такса се събира, тя възлиза на 40 до 60 евро. Рециклиращите фирми вече са поставили пред българските институции въпроса защо има такава драстична разлика в размера на екотаксите у нас и в другите европейски страни. Това е въпрос, който многократно сме поставяли в лични срещи с представители на Министерството на околната среда и водите. Отговорът, който получаваме е, че това се случва на пазарен принцип, т.е парите на гражданите, освен, че няма никаква проследяемост къде и как потъват тези 60 милиона, нямаме и критерии за какво се дават, обясни Божанков. Той допълни, че до 2012-та година в България е имало 14 организации по оползотворяване на автомобили и таксата е варирала между 30 и 50 лева. След 2012-та година при създаване на възможност за монопол таксата става 250 лева в рамките на няколко дни. Явор Божанков каза още, че са подготвили пакет от законодателни промени, които биха довели до намаляване на размера на екотаксите. Цялото интервю са Явор Божанков можете да чуете в звуковия файл.