Фалитът на "Астрал Холидейс", представител на британския туропертор "Томас Кук" у нас, повдигна много въпрос в туристическия бизнес. За коментар по темата потърсихме Бранимир Ботев, който е Председател на Европейската лига за икономическо сътрудничество в Брюксел, отговарящ за България и Балканите, както и изпълнителен директор на Европейския институт за стратегии и анализи от 2016 г. Бил е единственият заместник-министър отговарящ за туризма в три последователни правителства и първият български представител в ЕИПА (Европейски институт по публична администрация) в Маастрихт.

Ето какво сподели той пред Dir.bg.


- Г-н Ботев, фалитът на "Астрал Холидейс" е пряко свързан с обявяването в несъстоятелност на британския световен турагент "Томас Кук". Да очакваме ли още сътресения в туроператори у нас?
- От два месеца предупреждавам затова. Публично съм казвал в интервюта и съм цитирал сериозни източници като "Ситигруп", "Блумбърг", Световната организация по туризъм към ООН, че нас ни очаква домино от фалити в туризма. Всъщност фалитът на "Томас Кук" ще се окаже за България много силно земетресение, което дълго време ще има и остатъчни трусове.

- Говорите за още фалити на туроператори, защото звучите доста сериозно...
- Говоря за трус в цялата туристическа верига, а не само за проблемите пред туроператорите. Направете справка в публичния регистър на Министерството на туризма и ще видите колко туроператори са заличени от регистъра през последните няколко месеца. Това говори много. Хаотичните действия на Министерство на туризма са опит да "тичат пред вятъра". Фалитът на "Томас Кук" и липсата на адекватна реакция от страна на Министерство на туризма води до сътресения по цялата верига. Щети ще бъдат за хотелите и ресторантите, но не само. Сериозно ще пострадат всички свързани с тях фирми, доставчици и подизпълнители. Много от тях не са си получили парите, в очакване "Тома Кук" да плати на хотелите, които после да се разплатят. Сега няма на какво да разчитат. Щетите ще засегнат и застрахователите. Силен негативен ефект ще има и за летищата в Бургас и Варна ,тъй като 50% от чартърите бяха на "Томас Кук". Много от все още работещите в обектите на българския морски туризъм е вероятно да потърсят другаде препитание и това ще оголи още повече сектора откъм кадри.

Има документи още пролетта от световни финансови анализатори, които предупреждават за фалита на "Томас Кук". И това е преди началото на сезона. А за финансова несъстоятелност и неплатежоспособност се знае от 2-3 години. На "Томас Кук" беше отказано финансиране от редица световни банки и могъщи финансови институции. Твърди се, че в същото това време Министерството на туризма на България, предоставя огромни средства на "Томас Кук" под формата на реклама. Фалиращата компания се явява основен промоутър на българския туризъм в 12 страни. На базата на какъв анализ и при какви критерии това е решено, не ми е ясно! Някой обаче трябва да понесе отговорност за обвързването на България с "Томас Кук" и всички произтичащи от това последствия. Не знам защо един туроператор получава монополното право да прави реклама на България в туризма. Световната практика е отдавна утвърдена. Пускате Би Би Си и виждате как всички нам съседни страни рекламират там. Рекламират в световни медии, при които рекламата реално достига до милиони хора и има ефект от нея. А не във вътрешните офиси на "Томас Кук" да се дават брошури и да тече "реклама за България" на мониторите в офиса. Когато човек отиде в офис на туристическа фирма да се запише за някаква програма, той отива с предварителна нагласа. Той няма да си промени мнението в самия офис, където ще види нещо за България. Защо, когато "Томас Кук" е вече неплатежоспособен, когато причинява загуби за стотици милиони на български фирми, българската държава - в лицето на министъра на туризма и министерството, изсипват милиони за реклама именно на "Томас Кук"? Някой трябва да отговори на това. И да продължа по веригата. Казах, че през следващата година ще има сериозен проблем за българските летища във Варна и Бургас. Вече фалира и авиокомпанията на "Томас Кук", а това означава, че 50% от чартърите на нашите морски летища отпадат. На тези летища има осъществени сериозни разходи за модернизиране, които са направени от инвеститорите. Ако в момента ние виждаме непосредствените последици от фалита на "Томас Кук", то следващата година може да се окаже още по-катастрофална. За да покрием липсата на туристите от "Томас Кук", трябва да доведем други, но това става със самолети. Нужни са между 1800 и 3000 чартъра, в зависимост от модела самолет и запълняемостта, които да компенсират туристите от фалиралата компания. Това е ключовият проблем, който трябва да реши държавата. Специфичното е, че при туризма, клиентът (туристът) трябва да бъде доведен до стоката (услугата).

- Поради липсата на авиокомпанията на "Томас Кук"...
- Точно така. Ние имаме отлична леглова инфраструктура, инвестирали са хората своите сили и пари, за да я направят. Имаме добър туристически продукт, който предлагаме на пазара и той е конкурентоспособен. Имаме и туристи, които биха дошли в България съобразно условията, които ние предлагаме като цена-качество. Туристи могат да бъдат привлечени, ако имаме ясна стратегия, която обаче не трябва да има нищо общо с безобразната реклама на Министерството на туризма, която не отговаря на никакви международни изисквания и световни стандарти. Но тясното място в цялата "туристическа фуния" е как тези туристи от целия свят ще успеят да дойдат у нас, на българското черноморие? Това е огромният проблем. Ако държавата не вземе в свои ръце нещата и не изгради ефективен и работещ екшън-план, следващият сезон ще бъде тотален провал.

- С други думи, да разбирам, че трябва своевременно да се мисли за опции как да се покрие липсата на "Томас Кук" на българския туристически пазар?
- Откакто е създадено Министерството на туризма, вече 5 години, там непрекъснато мислят. И какво точно измислиха, никой не знае. Фактите показват следното. Още преди създаването на Министерство на туризма, беше изработена и приета Национална стратегия за устойчиво развитие на туризма, моделът за туристическо Райониране на България, също беше изработен преди това, беше изготвен дългосрочен анализ за отделните видове туризъм в България - морски, планински, културно-исторически, балнео и т.н. Все неща, за които Ангелкова няма никаква заслуга, просто трябваше да ги прилага и развива. През първата си година като министър, тя пое туризма при възходящ тренд от 19% плюс като входящ туризъм. Тази година ще бъде зле, но догодина се очаква да бъде още по-тежко. Най-мрачните прогнози са за -15 до -22% спад в сектора. Явно се изисква сериозно мислене, за да докараш една успешна национална индустрия като туризма от +19% до минус много проценти. Държавата трябва много бързо да действа. Трябва да се свържем с големите туроператори и с бизнеса, не администрацията да взима решения, да се свържем с големите фирми, които имат възможност за компесаторни действия по отношение на "Томас Кук". За Британския пазар съм в известна степен спокоен, защото там имаме отдавна действащ професионален туроператор, който е свързан с България. Фалитът удари и клоновете на "Томас кук" в Германия, Белгия, Франция, Полша и др., както и съответните авиокомпании. Тези хиляди чартъри, които се изпълняваха, сега няма кой да ги направи. Нещата се планираха за година-два напред. Сега кой ще планира, след като пазарът е разпределен за следващата година. Никой не държи на склад няколкостотин самолета и съответните екипажи, които струват милиони за поддръжка, за да ги прати към България. Това е огромният проблем. И смятам, че тук вече има компетентност и Министерството на финансите и правителството, за да се търси решение. Трябва много бързо да се предприемат мерки, които да имат характера на оздравителни механизми. Трябва да направим така, че да стимулираме големите туроператори да компенсират липсата на "Томас Кук" на българския пазар. За голямата част от сериозните туроператори следващият сезон вече е приключил, той е планиран. Сега ние трябва да се включим извън общите договорки, а това няма как да не се отрази на цената. Винаги, когато се преговаря в последния момент, цената се натиска надолу, пада. Скоро един български хотелиер каза, че ".. май вече е по-добре да ги приемаме туристите като гости, защото няма накъде повече да изпиляваме цената". И всичко това е резултат от изключителната некомпетентност на Министерството на туризма. Липсва визия, липсва развитието на ясна и последователна политика в сектора, липсва стратегия. И стигнахме до това положение въпреки всички предупреждения и сигнали, които имахме в последно време. Ясно заявявам, че ръководството на министерството няколко пъти е получавало точна информация за състоянието на "Томас Кук". Тази информация е укрита от бизнеса? Питам открито защо министър Ангелкова не е внесла за обсъждане проблема с "Томас Кук" в Националният съвет по туризма и не е предупредила за задаващата се кризисна ситуация? Питам и още министър Ангелкова, уведомявала ли е правителството и лично премиера Борисов за многобройните си разговори и поети ангажименти към "Томас Кук"? Защо, след като "Ситигруп" отправя послание към хотелиерските вериги през май месец да направят изискуеми вземанията си от "Томас Кук" в отложен период на седмична основа, българските хотели продължават да работят на двумесечно отсрочено плащане. Значи фалиралата "Томас Кук" идва и ползва целия сезон и в един момент казва - ми ние знаехме, че ще фалираме и затова няма да ви платим. Това е гавра с българския туристически бранш. Защо е допусната тази ситуация? Браншът трябва да знае цялата истина, за да предложи своите виждания и решения. Тук турският опит може да ни бъде полезен много. Те имат опит с т.н. "празни седалки в самолетите". Опитът им е много интересен. Има нужда и от средства за развитието на една маркетингова стратегия, която да стигне до туроператорите, защото пряката държавна помощ е недопустима. Паниката в администрацията на министерството е огромна, некомпетентността е стигнала своя връх, а индустрията е докарана в колапс.

- Клиентите на "Астрал Холидейс" са защитени от застраховката на фирмата, но партньорите на фирмата не. Какъв шанс имат те да си възвърнат част от парите, които няма да получат?
- Първо трябва да се знае, че българските хотели не са сред превилигированите кредитори на "Томас Кук". Там се нареждат банките, всички кредитиращи финансови институции, данъчните служби, други държавни вземания в UK. Българските хотели се явяват търговски контрагенти, т.е. кредитори от 3-та степен. Това означава, че те ще бъдат компенсирани след държавата и банките, ако се стигне до продажба на активи на фалиралата фирма. Застрахователите ще компенсират само онези туристи, които към момента на обявяването на фалита са в хотели, с които "Томас Кук" има договори, респективно "Астрал холидейс". В същото време има пострадали страни от "Томас Кук", които представляват определено по-голям интерес за кредиторите от България. Това са Испания, Гърция, Турция, Египет, Италия и др. След фалита на "Томас Кук" застрахователите ще съсредоточат своя фокус там. Говорим за някаква събираемост от активите на "Томас Кук" в световен мащаб. Застрахователите имат интерес да не се допусне срив при тези страни, защото те са огромни пазари. България е по-малка като пазар от Хърватска, така че трябва само да се молим да стигне нещо и до нас. С туристите, които "Томас Кук" водеше у нас, ние не сме голямо парче от международната баница, която е интересна за кредиторите. Но от друга страна "Томас Кук" беше водещият оператор за българския пазар и най-вече за морските ни курорти.

- Доколкото разбирам, пострадалите от фалита на "Томас Кук" у нас е редно да се обединят в един колективен иск, който да се заведе на международно ниво?
- В Европейската лига за икономическо сътрудничество се получиха множество въпроси от браншови организации, хотелиери и инвеститори от България, във връзка с фалита на "Томас Кук". Най-общо въпросите се свеждат до възможността за предявяване на колективен иск и колективна защита от страна на бранша. Като представител на Европейската лига в Брюксел, който отговаря за България и Балканите, установихме контакти с някои от водещите адвокатски кантори по света и съществува възможност да договорим един от водещите международни адвокати и арбитри от вашингтонската кантора "Мололамкен" - г-н Реми Гебре, да приеме нашата покана и да посети България. През следващата седмица ще разберем дали нашите разговори са положителни и дали г-н Гебре ще може да посети България в началото на ноември. При потвърждение от американска страна, ще организираме среща с бранша, където тези въпроси могат да бъдат поставени. Как могат да бъдат използвани възможностите на международния инвестиционен арбитраж и на действащите международни конвенции, по които България е страна, са все теми от много високо ниво на компетентност, именно затова се обръщаме към експертизата на най-добрите международни специалисти.