Една трета от най-често използваните самолетни полети в ЕС имат алтернатива за пътуване с влак за по-малко от 6 часа, така че ако те бъдат забранени, ще се спестят 3,5 милиона тона СО2. Това сочи проучване на природозащитната организация Грийнпийс, цитирано от Франс прес и Асошиейтед прес.

Природозащитниците призовават да се промени радикално начина ни на придвижване.

Необходимо е да се намали въздушният трафик, за да се ограничи глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий, посочва организацията. Тя призовава да се придаде нова динамика на железопътния транспорт, допълва БТА.

Полетите на по-малко от 1500 километра са причина за една четвърт от емисиите в европейския въздушен транспорт, отбелязва Грийнпийс в проучването, поръчано от изследователския център за Югоизточна Европа О Би Си Трансеуропа (OBC Transeuropa).

В същото време 51 от 150 от най-често използваните полети на къси разстояния в Европейския съюз (с изключение на полетите до островите) или 34 процента от тях имат железопътна алтернатива от по-малко от шест часа.

Сред тях са трите най-често използвани въздушни маршрута в ЕС (Париж-Тулуза, Париж-Ница и Атина-Солун).

Проучването не уточнява какъв е делът на пътниците на тези въздушни линии, които се прекачват на други полети.

Двайсет и една въздушни връзки имат дори железопътна алтернатива за по-малко от четири часа, включително някои международни полети като Амстердам-Париж, Амстердам-Франкфурт, Брюксел-Франкфурт и Париж-Франкфурт, се казва в доклада.

Над една четвърт (27 процента) от 150-те най-използвани авиовръзки имат алтернатива с директен нощен влак през 2021 година.

Емитира се десет пъти повече от еквивалента на СО2 при пътуване от Париж до Амстердам със самолет вместо с влак, отбелязва в комюнике Сара Файол, която отговаря за кампанията Транспорт във френското подразделение на Грийнпийс.

По думите й, намаляването на въздушния трафик е неизменно условие за изпълнение на климатичните цели на Парижкото споразумение, а премахването на полетите на къси разстояния е първата крачка в тази посока.

Световният въздушен сектор е емитирал 900 милиона тона СО2 през 2019 година, което е около 2,5 процента от всички емисии в света.