Новите автомобили да са с онлайн регистрация в КАТ догодина. За тази идея говори пред "24 часа" Храбрин Иванчев - новият председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).

"От тази година производителите започнаха да издават електронни сертификати на автомобилите. Това е документ, в който се удостоверява всеки автомобил - все едно е неговият акт за раждане. Електронните сертификати се подават към една европейска организация, наречена EUCARIS. Тази организация събира огромна база данни в няколко държави - в Нидерландия започна, а наскоро и в Германия. От КАТ вече могат да вземат тези електронни сертификати. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобил от Пътната полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Тази регистрация може да става само за нови автомобили, защото само те имат такива електронни сертификати. Старите коли са на хартия и ще трябва да се представят на гише в КАТ, както досега", споделя той.

Попитан дали този т.нар. акт за раждане на автомобила ще има досие, ще се вкарва ли допълнителна информация след това, той казва, че няма да включва допълнителна информация като сервизна история, например.

"Това е друг наш приоритетен проект и се надяваме да се случи скоро. В нашето предложение относно новия Закон за движение по пътищата беше предвидено създаването на единен регистър за автомобилите в България. Законът предстои да бъде изпратен за съгласуване между ведомствата и очакваме да видим какво отношение ще се вземе по това наше предложение. Подобен регистър е направен в много европейски държави.

Всеки автомобил, който се появи на територията на България, независимо дали е внесен от фирма, или частно лице, след неговата регистрация да се вписва в този единен автомобилен регистър.

След това всеки, който има допир с този автомобил, да вписва какво е правено по него - сервизи, застрахователи, лизингови компании и т.н.. Всеки сервиз ще има задължение да вписва какви ремонти са извършвани по дадена кола в регистъра.

Със създаването на този регистър ще се решат много проблеми.

Един от тях е манипулацията на километрите, което в България засяга огромен брой автомобили. Ние сме държава, в която пазарът на употребяваните коли е доминиращ. Веднъж като се вкарат данни в този регистър, след това не могат да се връщат назад, както масово се прави с километражите.

Друго наше предложение, което бе прието, е всички автомобили нов внос да минават първоначален технически преглед, преди да бъдат регистрирани у нас.

Тази ситуация с абсолютно безконтролен внос да бъде прекратена. На този първоначален преглед освен техническото състояние на колата ще се установява и на какви екологични норми отговаря. От следващата година се очаква ДАИ да започне да слага екостикери на автомобилите, така че да бъде ясно този автомобил на каква еконорма отговаря", допълва Иванчев.

Той се надява, както и в цяла Европа, скоро държавата да има необходимата воля да се включи и в процеса по модернизация на автопарка със скрапинг програма.

"В момента в ЕС се дават значителни бонуси при покупка на нови автомобили - в 22 държави, като този процес продължава вече над 10 години. Не е задължително дадена страна да е производител на автомобили, за да има такива бонуси. Пример за това са Хърватия и Гърция.

Правителствата използват този момент да модернизират автопарковете, а също така да дадат един тласък на електрификацията на автомобилния парк.

Ако искаме да имаме качествен автопарк и да се опитаме да намалим броя на жертвите по пътищата, това е един от начините. Винаги нашият призив към правителствата е бил да започнем да управляваме процесите, свързани с автопарка на България. За момента това не се случва. Стартирайки с контрола на вноса на употребявани автомобили, да се знае какви коли идват, че са технически изправни и не замърсяват прекомерно околната среда. След това трябва да е ясно какви ремонти се правят по този автомобил. Какви части се влагат и на какви реални километри е колата. Правителството да знае реално каква е автомобилната среда, за да може да се управляват процесите.

Постепенно да се извадят от употреба автомобилите, които са над 15 години, като за всяка върната такава кола държавата да предоставя екобонус на гражданите при покупка на нов автомобил в зависимост от типа превозно средство - дали ще е с бензинов, или дизелов двигател, хибрид или изцяло електрически. Да има няколко нива на подкрепа", казва още той.

Относно въвеждането на екостикери, Иванчев споделя, че се очаква те да започнат да съществуват от средата на следващата година.

"Те са разделени на няколко категории. Целта е най-вече да управляват автомобилните потоци, влизащи в централните части на големите градове. Когато е много замърсен въздухът, автомобили, които не отговарят на еконормите, ще бъдат спирани. Докато екологичните данъци, доколкото знаем като асоциация, няма да се повишават през следващата година", обясни експертът.

Попитан за прогнозите за пазара на нови автомобили в България, той казва, че до момента спадът е над 35 процента.

"Това е много голям удар върху бранша, още повече че тази година сме в тежка ситуация и в момент на трансформация заради екологичните норми, които бяха наложени на територията на ЕС. Въпреки това изключително успешно автомобилният бранш се адаптира към промените. Колегите продължиха да се развиват. Очаквам тази година да приключим на около 30 процента спад", обясни той.

------

Храбрин Иванчев е новият председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Иванчев притежава дългогодишен опит в автомобилната индустрия - като изпълнителен директор на "КИА Моторс България" повече от 18 години. От 15 години той е управител на дилърството на "Субару" в София. През 2007 г. Иванчев става управител на франчайз подразделението на Europcar в България. От 2006 г. той е член на съвета на директорите на "Б.Л. лизинг", а от 2016 г., два последователни мандата, е член на управителния съвет на ААП.