Covid-19 сериозно се отрази на пазара на труда. Работодателите прехвърлиха служителите си на дистанционен режим на работа, а учените се опитват да разберат как новите условия ще ни повлияят и какво ще се случи, ако се запазят. 

Някои големи компании вече обмислят да затворят своите офиси и пунктове за продажба за сметка на работата през интернет, а Twitter покани всичките си служители да останат на дистанционна работа завинаги, но как това ще повлияе на здравето ни?

Британски учени разработиха модел, който показва какво ще се случи с човешкото тяло, ако продължим да работим дистанционно 25 години, съобщи в. "Мирър".

Специалисти на търсачката за кандидатстване за работа Дайректли аплай са нарекли модела Сюзан.

"Докато маршрутът от леглото до бюрото осигурява повече свободно време и независимост, дали физическите последици за тялото и психиката си струват?" - питат те.

Сюзан е със сухи и зачервени очи от взиране в компютъра по цял ден. Заради дългото време, през което седи с лоша стойка, вратът й е удебелен и протегнат напред, раменете са отпуснати и е прегърбена.

Липсата на вит. D предизвиква косопад и бледа кожа с повече бръчки.

Заради застояването в къщи и честото похапване Сюзан е затлъстяла.

Липсата на човешки контакти и преработването са увеличили стреса, което също е с лоши последици за здравето.

Британската здравна служба препоръчва за противодействане на тези ефекти чести почивки, определяне на работен кът у дома, който да има граници, установяване на рутина, поддържане на контакти в мрежата и самощадене.

Какво можем да направим, за да не станем като Сюзън?

За да избегнем такова развитие, авторите на проучването съветват да се придържаме към няколко правила. Важно е да поддържаме постоянен режим на работа, редовно да изпълнявате физически упражнения и от време на време да излизаме, за да се възстановим след работата пред компютъра.

"Спазването на един начин на живот и нивото на производителност е необходимо, за да се поддържа емоционалното здраве при дистанционния режим на работа. Рутината ни дава възможност да управляваме времето си и да поддържаме вниманието си. Помислете как искате да управлявате времето си и какво би работило най-добре в по-широкия контекст на живота ви", отбелязва психологът Рейчъл Алън (Rachel M Allan).

Офталмологът Матю Гардинер (Matthew Gardiner) от Масачузетската болница съветва редовно 60-секундно прекъсване от екрана на всеки 15 до 30 минути.

"Отместете поглед от екрана. Направете нещо друго и се фокусирайте върху далечна цел", допълва той. Би помогнало също да стоите на поне 60 см от екрана и по-меко осветление за намаляване на отблясъците.

Един от основните проблеми, с които се сблъскваме при дистанционния режим на работа работа, е липсата на директен контакт с хората. Да останеш сам дълго време може да доведе до повишени нива на хормона на стреса кортизол. Д-р Алън смята, че "някои от най-важните ни професионални взаимоотношения идват от неформални разговори и неструктурирани моменти, които органично възникват на физическото работно място". Според нея "дистанционният режим на работа може да изисква съзнателно да създаваме възможности за неформална комуникация с колегите".