Днес приключиха преговорите между ЕС и Китай за двустранно споразумение, предоставящо закрила срещу имитации и присвояване на 100 европейски географски означения в Китай и 100 китайски географски означения в ЕС, съобщи пресслужбата на Европейската комисия.

Очаква се това ключово споразумение да стимулира търговията между двете страни и търсенето на висококачествени продукти на техните пазари. Споразумението е съобразено с ангажимента, поет в рамките на последната среща на високо равнище между ЕС и Китай през април 2019 г., и представлява конкретен пример за сътрудничество между двете страни, което отразява тяхната готовност да развиват търговски отношения, основаващи се на отвореност и спазване на международните правила.

Комисарят по въпросите на земеделието и развитието на селските райони Фил Хоган заяви: Европейските продукти с географско означение са известни в целия свят благодарение на високото си качество. Тъй като потребителите имат доверие в произхода и автентичността на тези продукти, те са склонни да плащат по-високи цени за тях, което представлява допълнителен стимул за земеделските стопани.

Споразумението е доказателство за ангажимента ни да работим в тясно сътрудничество с нашите глобални търговски партньори, сред които е и Китай. То ще донесе ползи и за двете страни - по-конкретно за търговските ни отношения, за нашите селскостопански и хранителни сектори, както и за потребителите.

Китай е втората най-важна дестинация за износа на европейски хранителни продукти, чиято стойност се изчислява на 12,8 млрд. евро (данните обхващат 12-месечния период между септември 2018 г. и август 2019 г.). Страната е също така вторият по големина партньор в износа на европейски продукти, защитени като географски означения (9 на сто от общата им стойност), включително вина, изделия на хранително-вкусовата промишленост и спиртни напитки. Европейските храни и напитки имат висок потенциал за реализация на пазара в Китай, тъй като разрастващата се средна класа в тази държава проявява предпочитание към емблематични, висококачествени и автентични европейски продукти.

Същевременно Китай разполага със собствена добре развита система за предоставяне на закрила на определени продукти, до които европейските потребители ще получат достъп благодарение на новото споразумение. Списъкът на европейските географски означения, които ще се ползват със закрила в Китай, включва продукти като шампанско, ирландско уиски, сирене фета, пармска шунка, полска водка.

Сред китайските продукти, които ще бъдат признати в Европа, са пюрето от бакла Pixian Dou Ban, белият чай Anji Bai Cha, оризът Panjin Da Mi и сортът джинджифил Anqiu Da Jiang. След приключване на преговорите споразумението трябва да бъде подложено на юридическа проверка, като впоследствие Европейският парламент и Съветът ще бъдат приканени да дадат своето одобрение от името на ЕС.

Очаква се споразумението да влезе в сила преди края на 2020 г. Четири години след влизането в сила на споразумението неговият обхват ще се разшири, така че в него да бъдат включени още 175 наименования на географски означения от двете страни. По отношение на тези означения трябва да се прилага същата процедура за регистрация, която е в сила и за стоте регистрирани наименования, обхванати до момента от споразумението (т.е. оценка и публикуване с оглед получаване на коментари). Сътрудничеството между ЕС и Китай в областта на географските означения започна преди повече от десетилетие (2006 г.) и доведе до регистрирането и предоставянето на закрила на десет означения от двете страни през 2012 г., когато беше поставено началото на днешното сътрудничество.

Защитата на наименованията

Целта на схемите за качество на ЕС е да се осигури защита на наименованията на определени продукти, за да се популяризират техните уникални характеристики, свързани с географския им IP/19/6200 произход и традиционните умения за тяхното производство. Тези схеми представляват един от големите успехи на европейското селско стопанство, тъй като са довели до регистрирането на над 3300 наименования на ЕС като защитени географски указания (ЗГУ) или защитени наименования за произход (ЗНП). Благодарение на двустранни споразумения като това с Китай със закрила в Съюза се ползват още приблизително 1250 наименования на неевропейски продукти. Търговската стойност на европейските продукти с географско означение е приблизително 74,8 млрд. евро, като те представляват 15,4 на сто от износа на ЕС на храни и напитки.