Великобритания е изправена пред опасността от по-широки смущения в дейността на бизнеса, ако компаниите не се отнесат сериозно към края на преходния период в отношенията с ЕС и не се подготвят за него. Това заяви днес министър Майкъл Гоув, цитиран от Ройтерс и БТА.

Последиците от липса на подготовка от страна на бизнеса ще бъдат не само пропуснати икономически възможности за компаниите, но евентуално и много по-широки смущения, каза Гоув.

По-рано правителството предупреди, че британските камиони могат да бъдат забавени с до два дни при влизане в ЕС и за опашки от около 7000 камиона, след като Великобритания окончателно се раздели с ЕС, което ще наруши вноса и износа на стоки от първа необходимост.

Гоув, които е натоварен с наблюдението на преговорите за Брекзит, заяви пред сектора за товарни превози и логистика, че шофьорите на камиони ще трябва да се справят с нов митнически контрол и процедури независимо дали Брюксел и Лондон успеят да постигнат споразумение.

Според най-лошия сценарий, изготвен от правителството, до 70 процента от камионите, пътуващи за ЕС, вероятно няма да бъдат готови за новия граничен контрол.

Това може да доведе до струпване на около 7000 камиона, насочили се към пристанищата в Кент (Югоизточна Англия) и съответно забавяния до два дни, отбеляза министърът.

Великобритания формално излезе от ЕС през януари, но все още е в сила преходен период, който изтича в края на годината. Правителството предполага, че след това членките на ЕС ще въведат за Великобритания граничен контрол като за трета страна.

Лондон е твърдо решен да постигне търговско споразумение с ЕС, подчерта Гоув.

Великобритания освен това се надява, че ще успее да постигне напредък за премахване на митата на САЩ върху шотландското уиски, които бяха наложени като част от спора между Брюксел и Вашингтон за субсидиите в самолетостроенето, допълни Гоув.

Прогноза за първите дни след "истинския" Брекзит

Изказването на Гоув се базира на правителствения доклад "Разумният най-лош сценарий за границите", в който се предупреждава за възможните опашки от до 7000 камиона в Югоизточна Англия, тъй като някои превозни средства няма да имат правилната документация след Брекзит.

Нарушаването (на трафика - бел. ред.) може да бъде по-слабо през първите дни на януари, но очакваме смущенита да се влошат през първите две седмици с нарастване на търсенето на товари, се уточнява в доклада.

Допуска се, че рискът от дълги опашки и ограничаване на потока, породен от неподготвени тежкотоварни превозни средства), ще намалее през първите три месеца, но действителният поток на стоки ще зависи от продължителността на времето, необходимо на изнасящите/внасящите фирми, които не са готови на 1 януари за новите изисквания, според британското правителство.

Ще има ли сделка

Премиерът на Великобритания Борис Джонсън си даде срок до 15 октомври да намери основа за постигане на разбирателство с Брюксел за отношенията между двете страни след Брекзит и обяви, че ако това не стане, ще избере излизане от ЕС без споразумение.

Днес в Лондон за неформални преговори за бъдещите търговски отношения между Брюксел и Лондон пристигна главният преговарящ на ЕС Мишел Барние. Той ще преговаря с британския си колега Дейвид Фрост.