Ще ползваме ли над 6000 евро субсидия, за да си купим нова кола на ток? Мярката е заложена в новата европейска оперативна програма "Околна среда", от която София очаква 1,8 млрд. евро. В момента тече обществено обсъждане преди програмата да бъде изпратена за официално одобрение в Еврокомисията.

Субсидията ще е обвързана с поне две условия. Да живеете в община, в която се отчитат високи нива на мръсен въздух, и да предадете за рециклиране стария си замърсяващ автомобил.

Приоритетно по програмата ще бъдат финансирани собственици на автомобили със стандарт евро 1 и 2, но всички останали не са изключени от помощта.

Според специалисти в бранша хората, които ще се възползват от субсидията, не са много, защото сумата е само малка част от общата цена на електромобила и повечето домакинства трудно биха си позволили такъв разход.

За коментар по темата потърсихме Мартин Заимов, който е член на Българска асоциация електрически превозни средства.

"Субсидията, като цяло, не е добра дума, защото се превъртат едни пари от едно място на друго. Подобна програма можеше да стартира още преди 10 години. Не е в това въпросът кога ще стартира и как. Въпросът е това нещо да стане разумно. Хората трябва да осъзнаят, че искат да карат електрическа кола, а не да ги стимулираме със субсидии. Програмите със субсидии са вредни. Независимо дали парите идват от Европейския съюз или от нашите данъци. Това са публични пари. Някой ги е взел от нас и сега ги дава на други хора. За да се случи нещо такова, това е работа на бизнеса, а след това идва ролята на държавата. Най-важното е хората да искат да си сменят навиците. В този смисъл сега България е в много по-добра позицията от много страни в ЕС, включително и Германия, по един нов освен по показател. Говорим за брой купени електрически автомобили, които не са субсидирани. В България вече има хиляди хора с електромобили. И тези хиляди хора не са заможни, не са си купили скъпи електрически коли", казва Зимов.

Според него ние просто сме фокусирани в субсидията, а не гледаме в по-широк аспект за ползата от управлението на електрическа кола.

"В една Германия да се дават пари за покупката на нова електрическа кола е практика от много време, но там нещата са различни. Германия има много голяма и добре развита автомобилна индустрия, от която зависи икономиката им. Преминаването от коли с конвенционални двигатели към електрически е голям шок за бизнеса, за индустрията, за държавата. И затова там взимат парите от хората под формата на данъци и подпомагат индустрията във формата на субсидии, за да може тя да се трансформира. По принцип автомобилната индустрия е на първо място с приноса си към разрушаване на света. Автомобилът е основното нещо, което бълва лоши емисии и така вреди на хората. Според изследване в Германия конвенционалните колите са основният причинител на влошаване на здравето на децата. И това е така, защото децата са ниски, а отделяните от колите газове са най-силни именно, когато излизат от колите. Така децата вдишват най-отровното, а с издигането във въздуха вредните емисии се разреждат", споделя още Мартин Заимов.

Той е на мнение, че в България гледаме колко бързо ще дойдат субсидиите и да кандидатстване, въпреки че самите субсидии са "чудовищни схеми". А реално ние не сме си задали въпроса дали искаме да караме екологично чисти коли.

"От 10 години карам електрическа кола. Преди година и половина я смених и си купих такава за 8000 лева. С нея пътувам по 350 км без проблем, защото вече има много станции по пътищата. Аз съм направил своя избор и без субсидия. Ако и други хора мислят така, те ще го направят също. Електромобилите не замърсяват, нямат газове, не замърсяват климата и цялата планета. Това е причината, поради която искаме да ползвам електромобили", добави той.

Според Заимов е по-добре да се подпомогнат фирмите, които внасят електромобили, отколкото да се дават субсидии за покупка.

"Да си купиш кола е най-глупавата инвестиция, която може да се направи. По-добре е държавата да помисли за фирмите, които внасят такива коли. Какво имам предвид. По-добре е държавата да гарантира една приемлива цена на фирмите, която да се задържи за определен период от време. Взимате си електрическа кола, която струва 50 000 лева, на лизинг и си плащате на месец. Ако след 3 години цената на колата е станала 40 000 лева, държавата не се маси. Ако обаче цената е паднала на 30 000 лева, предвид бързото развитие на технологиите, държавата да подпомогне фирмата със сума. Да се подпомогне бизнесът. След 3 години вие връщате тази кола и си взимате нова. Просто е", коментира Заимов.

Той е на мнение, че от един такъв процес ще печели и дадена финансова институция, ще печели фирмата вносител, ще печели и крайният потребител, който ще плаща няколкостотин лева на месец.

"Трябва да се промени мисленето. Българите трябва да осъзнаем какво природно богатство имаме, колко хубави хора са българите. Не знам как да го кажа по-ясно. Не харесвам и не одобрявам думите на общественици и политици, че българите сме бедни и глупави. Не е така. Просто трябва да разберем какво искаме", сподели още той.