Панамският канал, жизненоважен спасителен пояс за световната търговия, в момента се бори с най-голямото си задръстване досега. Повече от 200 кораба са затънали в двата му края, неспособни да преминат поради критично ниското ниво на водата заради тежката суша.

Специализираното издание Marine Insight отбеляза, че това е най-голямото морско задръствано виждано досега.

Тази блокада напомни за задръстването на Суецкия канал през 2021 г. и насочи вниманието към уязвимостта на основните морски пътища. Разликата, разбира се, е голяма - сега проблемът е тежката суша, а тогава беше заседнал кораб.

От дълго време Панамският канал е измъчван от сушата. Властите ограничиха броя на преминаванията на кораби и дори затвориха временно морския път.

Въпреки това - сушата, съчетана с усилията за опазване на водния ресурс, доведе до струпване на кораби, опитващи се да преминат през един от най-важните морски пътища в света.

Комбинация от природни предизвикателства, промени в климата и оперативни промени допринесе за това безпрецедентно задръстване.

Заради значителното понижение на нивото на водата администрацията на Панамския канал намали броя на преминаващите кораби от 36 при нормални условия на 32 на ден.

През този месец за преминаване през канала се чака средно 10-11 дни спрямо 6-7 дни през юли. Обикновените товарните кораби и тези, превозващи втечнен природен газ, чакат средно 17 дни, за да преминат през канала, а петролните танкери - почти 13 дни, отбеляза Ройтерс.

Последиците могат да бъдат съкрушителни. Панамският канал е един от главните транзитни маршрути за стоки като петрол и газ; всяко спиране или забавяне може да доведе до скок в световните цени. Повечето заседнали плавателни съдове са именно кораби за насипни товари или танкери.

Някои превозвачи по стратегическия воден път пренасочват пътя си, за да избегнат изоставането, но това оскъпява превоза.

Американски медии дори предупредиха за очаквани големи повишения на цените на редица стоки. Транспортните компании поемат основната финансова тежест, като всеки ден закъснение струва приблизително 200 000 долара за контейнеровозите, написа CooPWB.

Но това не стига - самите кораби са изправени пред тежки обстоятелства. Изчерпването на хранителните и водни запаси за екипажите, както и опасността от засядане на плавателни съдове правят положението много несигурно.

Какви са причините за задръстванията

Най-важната е продължителната суша, която драстично намали нивото на водата в канала. Климатични явления като Ел Ниньо, съчетани с всеобхватното въздействие на изменението на климата, влошиха положението.

Дъждовният сезон в региона закъсня и тъй като каналът се нуждае от три пъти повече вода, отколкото например град като Ню Йорк всеки ден, той разчита почти изцяло на валежите, за да достигне нужното водно ниво.

"Ако няма достатъчно дъжд, транзитът на кораби се преустановява и тези, които преминават, плащат солидни премии, което увеличава транспортните разходи за собствениците на товари като американските износители на петрол и газ и азиатските вносители", писа Wall Street Journal, цитиран от Marine Insight.

"Имахме два кораба, които не можахме да резервираме и ни излезе доста скъпо", каза пред пред WSJ Ларс Остергард Нилсен, ръководител на доставките за американските пазари на A.P. Moller-Maersk. "Отидохме на търг и платихме 900 000 долара в допълнение към нормалната тол такса от 400 000 долара за всеки кораб, който преминава."

За да се бори с появилия се проблем, администрацията на Панамския канал предприе мерки за опазване на водата, но и намали всекидневните преминавания на кораби - и това доведе до настоящото изоставане в трафика.

Сред обмисляните от администрацията решения е изграждането на резервоар за увеличаване на водоснабдяването на канала. За облекчаване на задръстванията се използват стратегически ходове като пренасочване на определени плавателни съдове и даване на приоритет на основния транзит на товари.

Според WSJ, Панама се е свързала с Инженерния корпус на армията на САЩ, който е построил канала в началото на 1900 г. Предвидени са 2 милиарда долара за следващите 10 години "за отклоняване на до четири реки в допълнение към трите, които захранват водния път".

Тим Хансен, главен търговски директор на Dorian LPG, който оперира над 20 големи танкера за втечнен природен газ, заяви: "Закъсненията се променят с всеки изминал ден. След като сте решили да тръгнете, няма смисъл да се връщате или да се отклонявате, така че може да заседнете."

Директорът на Панамския канал Рикаурте Васкес Моралес заяви, че действието на ограниченията може да продължи до края на годината, като добави, че това може да струва загуба на приходи от 200 милиона долара.

Плавателните съдове обикновено преминават през канала с газене от 50 фута (15,24 метра), като преминаването сега е до 44 фута (13,41 метра). Поради по-малката дълбочина големите кораби трябва да се освободят от някои контейнери, преди да преминат през канала.

Въздействието на сушата върху глобалното корабоплаване

Последиците от сушата обаче се простират по-широко и засягат глобалното корабоплаване. Това е така, защото корабите са принудени да избират по-дълги маршрути, което увеличава разходите за гориво и емисиите парникови газове.

Забавят се доставките, причинявайки ефект на доминото от ескалиращи цени на стоките, което неизбежно се отразява както на глобалния бизнес, така и на потребителите.

Задръстването в Панамския канал подчертава належащата нужда от укрепване на устойчивостта и адаптивността на глобалните морски пътища. Очаква се сушата да продължи, което налага взимане на комплексни мерки, с които да се гарантира, че подобни прекъсвания няма да се превърнат в повтарящ се проблем.