Римляните са луди по своите павета - страст, която понякога е необяснима за чужденците. И ако колоездачите ругаят заради неравните тесни улички, то други говорят възторжено за красотата на римските "санпиетрини", както са наричани на италиански тъмните римски камъни.

Санпиетрините са пръснати из цялата италианска столица и отдавна са повод за ожесточена културна война за това дали трябва да бъдат ремонтирани или заменени с друга настилка. За добро или лошо единствената константа в този спор е нуждата от обновяване на тъмните камъни, информира ДПА, на която се позова БТА.

Пандемията от коронавируса не сложи край на постоянната работа по реновирането на градските павета, а се случи точно обратното.

Кметицата на Рим Вирджиния Раджи никога не пропуска възможност гордо да покаже свършената работа по паветата на улиците и площадите. Заради карантинните мерки по улиците на града има малко хора, затова ремонтите стават по-спокойно, написа във Фейсбук политикът, представител на популисткото Движение "Пет звезди".

Точно преди великденските празници Раджи се похвали, че паветата пред Пантеона, където трафикът е забранен, са били ремонтирани. Неотдавна работници поставиха нови камъни при Колизея и Пиаца Венеция, едни от най-натоварените площади за туристическите автобуси.

Онлайн коментарите за работата по реновирането на санпиетрините събудиха ожесточен дебат в диапазона от "пилеене на пари" до "красиво". Понякога се поражда съмнението, че ремонтите се дължат и на предстоящите кметски избори, като целят да покажат на избирателите, че се прави нещо.

Паветата трябва да се реновират на няколко години. Сега е точното време за това, каза собственик на бар в модерния квартал Монти.

Строителите махнаха миналата година санпиетрините в малките улички, заобикалящи Пиаца дела Мадона дей Монти, само за да ги поставят отново. Няколко месеца по-късно обаче паветата не изглеждаха по-различно, отколкото преди.

Проблемът с ремонтите по пътищата в Рим е обвързан и с въпроса за безопасността. Тъмната паважна настилка става хлъзгава, когато вали, твърдят противниците на санпиетрините.

Преди повече от 15 години тогавашният кмет на града Валтер Велтрони реши да постави асфалт на основните пътища. Някои дупки в асфалта обаче се оказаха по-дълбоки, отколкото при паветата и се превърнаха в капани за автомобили и скутери.

Раджи представи през 2019 година мащабния си план за санпиетрините, разработен от експерти и типично по италиански в него има много компромиси, отбелязва ДПА.

Това означава, например, че паветата се махат в една част от Рим, а в други части на града като пешеходните зони се поставят. Отстранените камъни се запазват, за да бъдат използвани на друго място.

Планът за санпиетрините започна да се изпълнява изцяло през 2020 година, каза Алесандро Пройети от инфраструктурното подразделение на общината.

Според германския експерт Холгер Лоренци паваж с естествени камъни създава красив градски пейзаж и специална атмосфера.

Паветата обаче често са проблематични, когато се бута детска количка или се носят токчета. Често трябва да се търси баланса между красивия външен вид и практичността, допълни той.

Санпиетрините са поставени за първи път на площад "Свети Петър" през 16-и век, откъдето идва името им. Тъй като римските папи искали да пътуват по-комфортно, все повече улици са били покрити с вулканични камъни от римската провинция.