Със 126 гласа "за" и 92 "против" парламентът одобри на първо четене държавния бюджет за 2020 г.

В актуализираната бюджетна прогноза са представени средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.

Ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика, която да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар за постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС.

Запазват се целите за бюджетното салдо, заложени в средносрочната бюджетна прогноза (СБП) за периода 2020-2022 г. - достигане до балансирана бюджетна позиция през 2020 г. и запазването й през следващите години. Целта за постигане и поддържане на балансиран бюджет остава непроменена в продължение на няколко поредни цикъла на подготовка на бюджета.

Догодина държавата ще събере и ще изхарчи една и съща сума

Общо за първи път от 11 години насам консолидираната програма излиза на нулево салдо - т.е. догодина държавата ще събере и ще изхарчи една и съща сума - близо 47 млрд. лева.

Във финансовата рамка е заложено догодина икономиката да отбележи ръст от 3,3 на сто, безработицата да продължи да спада, а ръстът на инфлацията да се забави. Най-сериозният риск пред осъществяването на прогнозата е неблагоприятната външна среда.

Повече пари ще има за здравеопазване, образование и политика по доходите. В бюджетната сфера ще има увеличение на заплатите с 10%, а за педагогическия персонал със 17%.

Страната ще изтегли нов дълг

През 2020 година се предвижда възможността за изтеглянето на нов дълг от 2,2 млрд. лева, което е и един от буферите в бюджета, заяви финансовият министър Владислав Горанов.

"Най-вероятно догодина ще излезем на външните пазари, за да си осигурим необходимото дългово финансиране", каза по-рано Горанов при представянето на републиканския бюджет в ресорната комисия: "Наличието на ликвидни буфери е предпоставка за създаване на цялостно усещане за предвидимост и устойчивост".

Попитан дали има опасност отново да актуализираме бюджета заради еднократно голямо плащане, финансовият министър каза: "Не смятам. Големите проекти за модернизация на армията, които предстоят, се надявам да бъдат вместени в програмите, приети от НС, и да има график с разсрочено финансиране".

Очаква се общата задлъжнялост на страната ни да се намали, като за първи път дългът ще бъде под 20% от БВП, който догодина ще надхвърли 126 млрд. лева.

До момента депутатите имаха възможност да се запознаят единствено със становището на Висшия съдебен съвет. ВСС отхвърли на свое заседание предложения от правителството документ и представи свой вариант.

Парите за общините

Необходимо ли е по-голямо от заложеното увеличение на парите за общините? "Искаме да имаме модерна инфраструктура в населените места и да плащаме по 20, до 50 лв. данък за имот в столицата, който струва 150 хиляди лева. Е, няма как да стане", категоричен е Горанов.

Финансовият министър призовава общините да увеличат имотния данък. Промяната на местните данъци и такси не предполага и новости в облагането на доходите. Преките и косвените данъци догодина няма да се променят.

Бюджет 2020 е бюджет на застоя, между първо и второ четене ще внесем своя алтернативен бюджет на развитието. Това каза лидерът на БСП Корнелия Нинова по време на дебатите.

"Обикновено мнозинството и правителството гледа на бюджета като на счетоводство. Даже определихте бюджета като взел-дал. Предлагаме ви друг подход на дискусия за бюджета. Не този, който каза има х количество пари, нека да видим как да ги раздадем и разпределим, а обратно. Имаме ето тези проблеми в държавата, нека да видим как да ги решим или да им помогнем за решаването през бюджета. Да започнем с най-наболелите въпроси, по някои от които мисля, че сме единодушни", каза Нинова.

Тя отбеляза, че става въпрос за демографската криза. "Всички сме единодушни, че това е огромен проблем за България без оглед на политическите и партийните ни различия. Решава ли бюджета този проблем или поне започва ли да го решава? Не, изобщо. Няма политика за децата. Няма политика за младите семейства, няма политика за увеличаване на продължителността на живота и политика към възрастите хора. За младите няма никакви стимули за отглеждане на деца, за започване на бизнес. За възрастните хора се предвижда само увеличение на пенсиите с 6 %, които сами разбирате, че не е достатъчно. Разбира се, ние както винаги ще предложим своята алтернатива, като семейно подоходно облагане, за да подпомогнем младите хора, които работят и отглеждат деца, помощи за второ и трето дете, учебник за един предмет, за един клас до 12 клас, както и преизчисляване на всички пенсии. Вторият проблем, който е огромен за България е здравеопазването. Решава ли се той през бюджета за 2020 г? Не", каза още Нинова. Според нея отпуснатите милиони няма гаранции, че ще стигнат до медицинските специалисти, нито има гаранции за финансирането на държавните и общински болници. "Разбира се, че ние ще предложим тук алтернатива", допълни лидерът на БСП.

"Третият приоритет за всички ни, включително го чухме от министъра са доходи и бедност. Решава ли бюджета този въпрос? Не, него решава", изтъкна лидерът на БСП. Според нея мерките в бюджет 2020 г. не са достатъчни, те задълбочават проблема с бедността, отварят ножицата между бедни и богати и гарантират увеличаване на неравенството.

Като четвърти проблем Нинова изтъкна образованието и посочи, че бюджетът не прави нищо за подобряването в тази сфера. "По-лошото е, че продължава принципът парите следват ученика. Парите следват ученика означава, че училищата в малките населени места да бъдат закривани, защото няма деца", обясни още Корнелия Нинова.

"Най-важният пети въпрос - икономика. В бюджета няма никакви стимули за икономиката, каквото и да говори министърът на финансите. Без увеличаване на доходите няма да има ръст в потреблението. Без увеличаване на капиталовите разходи няма да има ръст в БВП", коментира Нинова.

Тя разкритикува правителството, че не само не прави нищо по посока разработване на нови пазари, но свива капиталовите разходи.

Ресорният министър Владислав Горанов увери, че за догодина бюджетът е изпълним и при неблагоприятни икономически обстоятелства, в него има заложени достатъчно буфери.

Ниската задлъжнялост и балансираният бюджет са най-добрият буфер срещу кризата, заяви той от парламентарната трибуна при представянето на основните параметри на фискалната рамка за догодина.

През бюджета обаче не се правят реформи, предупреди Горанов:

"Очакванията самата фискална рамка да извършва структурни реформи е твърде амбициозно. От всеки един колега министър обаче зависи тази своеобразна годишна програма да бъде така добре изпълнена от техните администрации, че българските граждани да виждат смислена реализация на всеки един изхарчен лев, събран от техните данъци", допълни той.

Балансираният бюджет е удобният инструмент за преминаване през евентуални несгоди, смята пък Владислав Горанов.

"Чуха се мнения, че твърде оптимистично виждаме развитието на икономиката. Бързам да отговоря на тези опасения", каза той. Според него и при най-негативния сценарий ще може да се отбележи разумно бюджетно салдо, съобразено с критериите на Банката за развитие и растеж (Българската банка за развитие). Според него очакванията, че бюджетната рамка ще извършва структурни реформи са твърде амбициозни.

Относно буферите и бюджетното салдо, финансовият министър Владислав Горанов коментира, че предвид опасенията за предстоящи неблагополучия в следващите години по отношение на икономиката, в частност на българската, най-разумното в този момент е балансираният бюджет. Ако по някакви неблагоприятни причини не успеем да реализираме същото ниво на приходи, то разходната част е гарантирана, и за мен това е добрата новина и това е устойчивост, увери Горанов.

Той призова реформи и промени да не се използват за евтини популистки цели. Докато се състезаваме на основата на това кой повече ще се хареса на българските граждани, нито една смислена реформа няма да можем да направим, коментира министърът и даде пример със здравеопазването.

Промените, свързани със социалната помощ и хората с увреждания, бяха писани на коляно и скоро ще се види провалът на тази реформа, посочи още той.

Относно дебата за диференцираната ставка на ДДС, Горанов коментира, че са възможни всички параметрични решения, но те трябва да бъдат в пакет.

Бюджет 2020 е "колкото повече, толкова повече". Това каза народният представител от ПГ на ГЕРБ Александър Иванов по време на дебата. "Днес се чуха много тези от тази трибуна във връзка с плюсовете и минусите на бюджет 2020 г. Аз ще наблегна малко на положителната страна на бюджета, защото аз виждам прираста. Колкото повече, толкова повече", посочи още Иванов.

Според него много факти са били изопачавани. "Средният размер на пенсията през 2020 г. се предвижда да премине 400 лв. и да достигне до 412.28 лв. Пак от юли 2020 г. минималният размер на пенсията се повишава от 219 лв. на 234 лв. От началото на мандата на правителството на Борисов минималната пенсия се е повишила с 46%", изтъкна Иванов.

По отношение на фискалните политики, Александър Иванов отбеляза, че основните цели на фискалната политика са намаляване на безработицата. "И тук има с какво да се похвалим и трябва да го прочетем най-достойно. За догодина рекордно ниски нива на безработицата. Намаляване и забавяне на инфлацията. Т.е. ръстът на доходите, който се бележи в бюджетната сфера и тези на учителите 17% реално ще бъдат осезаеми върху трудовите възнаграждения и доходите", каза още Иванов.

Депутатът от ГЕРБ изтъкна, че се запазват ниските ставки на преките данъци. Той призова депутатите да подкрепят бюджет 2020 г., който е повече от сегашното, но и повече от това, което е имало. 

Трябваше да има реформи, които да бъдат финансирани от бюджета. Това каза заместник-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев по време на дебата по бюджет 2020 г.

"От 1997 г. много държа журналистите това да го запомнят, защото цитират неправилно, има традиция всеки бюджет да получава някакво наименование. Да, тогава от тази трибуна нарекохме първия бюджет след правителството на Жан Виденов - бюджет на наследството. След това тази традиция продължи. Съжалявам, че този път ми беше справедливо "отнето" правото опозицията да сложи име на този бюджет. Име му сложи председателката на Бюджетна комисия г-жа Стоянова.

"Този бюджет е още от същото, повече от същото". Сега да видим кое е същото, защото няма лошо да има още от същото и повече от същото, ако това същото всички го искат и ако наистина води до изпълнение на целите, които си поставяме като държава. Същото е една относителна стабилност с увеличение на приходите и респективно на разходите. Същото е стремежа към балансирана фискална позиция, който в тази 2020 г. вече и по проект е заложен така като балансиран. Същото е стремежът за плавно увеличаване на доходите в сектор образование, а вече и в сектора на държавната администрация. Това също е добре. Същото е това, че ще се увеличат и приходната част на бюджета и приходите. Същото е поддържане на една устойчивост и тук нека да кажа, че поддържа я един устойчив растеж. Дотук добре, обаче има от същото, че и повече, за неща, които не бихме искали да ги виждаме в бюджета и за които се надявахме, че все пак ще има някакво развитие в положителна посока", заяви още Цонев.

Той посочи, че ДПС няма да подкрепи бюджет 2020 г. "Добронамерени сме".