Националният доставчик носи отговорност за събирането на паричния поток от тол таксите, независимо от използваните начини за таксуване - маршрутна карта, бордово устройство или GPS тракер. Това заяви Олег Асенов, член на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура".

Асенов участва в инициирана от няколко браншови транспортни организации дискусия на тема "Предизвикателствата при въвеждането и експлоатацията на тол системата. В срещата участват Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Националното сдружение на българските превозвачи.

Олег Асенов разясни с помощта на видеоклип как ще се плаща използването на пътищата у нас, по какъв точно бизнес модел ще става това в навечерието на въвеждането на тол системата. Той подчерта, че е променена цифровата карта за таксуване и за 2 седмици е създадена нова карта на покритие, която е предоставена на националните доставчици.

С тази карта се създава и нов модел на тарифното покритие. Асенов изрази надежда, че парите, които ще се съберат от тол такси, ще подобрят значително качеството на пътищата.

Що се отнася до притесненията на бизнеса за националните доставчици и техните условия за наемане на бордовите устройства, Олег Асенов посочи, че ще има значително намаление на месечната такса за обслужване на бордовите устройства. Думите му обаче бяха посрещнати с бурни реакции от страна на превозвачите, които изразиха недоволство от условията, които националните доставчици, "Интелигентни трафик системи" АД и "Конкорд смарт инфраструктура" АД, им предлагат, а именно - месечен абонамент и депозит за бордовото устройство.

От бизнеса настояват тези устройства да им бъдат предоставяни безвъзмездно или с право на закупуване или депозит и без абонаментна такса. Сега от фирмата предлагат цена на месечния абонамент от 15,90 лв, без ДДС, което прави 226,8 лв. на година. От доставчика твърдят, че това е промоционална цена, което превозвачите категорично не приемат.

Превозвачите подозират лобизъм и умишлени ограничения от страна на АПИ, защото нямало работеща система за отчитане на GPS тракерите и е недопустимо начисляването на "такса обслужване" при ползването на бордови устройства.

Освен това те не са съгласни и с условието за сключване на двугодишен договор, чието евентуално предсрочно прекратяване изисква заплащане на неустойки.

Според превозвачите нито договорите, които националният доставчик е сключил с АПИ, нито общите условия към него, им предоставят право да начисляват допълнителна такса за обслужване към крайния потребител.

От бизнеса не са съгласни и с това, че от АПИ не са предвидили алтернативни неплатими пътища, а посочените такива от агенцията били непроходими.

"Ако системата тръгне на 1 март, както е планувано, ще има страхотен трус, защото тя не е подложена на стрес тест за ескалацията и ще се получи блокаж", заявиха от бизнеса.

В същото време от АПИ припомнят, че ако шофьорите решат да пренебрегнат правилата, подлежат на санкции, които са компенсаторна такса на пътя или електронен фиш в края на деня. Глобата, в случай че не платят такса, е минимум 1800 лева.

Автобусните превозвачи изразиха несъгласие от въвеждането на маршрутни карти, които няма да могат да бъдат попълнени. От Камарата на автобусните превозвачи заплашиха, че няма да могат от понеделник за излязат на робота.

Проф. Олег Асенов се ангажира да подложи направените от бизнеса предложения на повторно обсъждане на консултативен съвет в МРРБ.

Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи посочи, че не могат да се омаловажат партньорските договорености досега, постигнати с правителството. Това, което трябва да се промени обаче, са условията на националните доставчици към превозвачите и да не се допусне монопол от страна на държавата.