Товарните превози по железен път през границите продължават да се извършват. При тях няма трансгранично преминаване на персонал и локомотиви, няма риск от пренасяне на зараза и съответно няма нужда от карантина.Това обяви пред БТА инж. Иван Личев, управител на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД.

Как националният ни превозвач работи в условията на извънредните мерки срещу коронавируса в Северна Италия и други части на Стария континент, които се отразиха и на товарния транспорт.

През България и граничния пункт "Кулата" към пристанищата в Гърция и после към Южна Италия пътуват ТИР-ове от седем държави. От седмици вече обаче трафикът е "стресиран" вследствие на мащабите, с които се разпространява коронавирусът в Северна Италия.

"Т. нар. зелени коридори трудно сработват, въпреки поетия от лидерите на страните членки ангажимент да гарантират гладкото управление на границите, което да спомогне функционирането на Общия пазар", коментираха от Съюза на българските транспортни работници.

Факт е, че десетки затворени фабрики принудиха много наши шофьори да се пренасочат, но въпреки това много стоки чакат транспортирането си до своите клиенти. Често това са стоки от първа необходимост, чието доставяне го прави неотложно.

По думите на инж. Личев на граничните пунктове локомотивите и вагоните преминават през задължителна процедура по дезинфекциране. Извършват се превози за внос-износ, както и международни транзитни товарни влакове. "Единствено се удължава времето за приемане и предаване на влаковете на граничните гари във връзка с времето за обработка на документите", каза той.

На въпроса може ли жп превозвачът да поеме част от товарния трафик, предвид усложнената обстановка с преминаването на ТИР - камионите през границите и липсата на "зелени коридори", Личев посочи, че "БДЖ - Товарни превози" ЕООД има готовността да осъществява превоза на стоки с контейнерни композиции, които могат да се обработват на интермодалните терминали в Драгоман и Пловдив.

"В тази връзка в напреднала фаза са договорните отношения с един от големите интерконтинентални оператори за контейнерни превози на стоки", информира управителят на "БДЖ - Товарни превози".

Той каза още, че в средносрочен план във връзка с директиви на ЕС за транспорта, както и в по-общия "Зелен пакет 2030", ролята на товарните жп превози ще нараства в рамките на целия Европейски съюз.

"За да поеме незабавно или в обозримо кратко време съществена част от товарния трафик, който сега се извършва от автомобилен транспорт, обаче за жп транспорта в България е необходимо да има институционално потвърдена средно и дългосрочна перспектива, която да намери отражение в регулациите на отрасъл транспорт като цяло и в референтните документи, отнасящи се до железопътния транспорт в частност", коментира инж. Личев.

А в момента на интермодалния терминал в Пловдив, отдаден на концесия на товарна железопътна компания - "ПИМК рейл", една от най-големите компании за международен автотранспорт в България с лиценз, товарят ремаркета на ТИР-ове върху платформи на железницата. Така се избягва струпване на още камиони на границата с Турция. За момента това е единствената алтернатива за бързо осъществяване на търговския процес между България и Турция.

"ПИМК рейл" има общ влак с "БДЖ - Товарни превози" с два - три вагона, които всекидневно пътуват и извършват по два курса до Турция, обясниха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Ремаркетата се пренатоварват и поставят на специални платформи. С тях могат да се транспортират между 60 и 80 ремаркета. От МТИТС преговарят с жп превозвачите да се закупят още вагони. По този начин до южната ни съседка и обратно всеки ден с екологичния транспорт ще могат да се превозват ремаркетата на повече от сто ТИР-а.

"Като основен приоритет за "БДЖ - Товарни превози" ЕООД е грижата за здравето на служителите и след това изпълнението на графика за превоз на товари, което е валидно както в нормални условия, така и в настоящия момент на въведено извънредно положение за ограничаване разпространението на COVID-19", коментира инж. Личев в отговор на въпроса как работи "БДЖ - Товарни превози" в условията на извънредните мерки срещу разпространението на коронавирус и наложените в тази връзка рестрикции.

"В условията на вътрешни и международни ограничения, карантина и изолация, железопътният транспорт остава единствената сигурна среда, по която продължават да се извършват почти безпрепятствено превози и доставки на жизненоважни за поддържане на икономиката и живота изобщо стоки - горива, суровини и материали", твърди експертът.

Поради спецификата при осъществяване на дейността, служителите на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД, и особено експлоатационният персонал, са значително по-малко изложени на рискове от заразяване по време на работа в сравнение с редица други основни отрасли. Това според инж. Личев дава възможност на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД да продължи да изпълнява превозите на товари без съществени отклонения в графиците и обемите.