Дълго време хората задаваха следния въпрос: "Ще изяде ли мишката книжката". Е, не я изяде. Компютрите вече са част от цялото ни ежедневие, а умни устройства и потребителски интерфейси са вградени в повечето електроуреди около нас. Книги все пак все още има.

Какъв ли обаче ще бъде резултатът от борбата между онлайн магазините и традиционните такива. В САЩ и Западна Европа масово се затварят молове, защото хората предпочитат да пазаруват стоки и услуги изцяло в мрежата. Всяка тенденция на запад от нас неизбежно достига и до България в рамките на няколко години. Предвестниците й обаче могат да се открият още днес.

Кой, според вас, е най-посещаваният магазин на А1? Може би е някой в София или може би този в Слънчев бряг през лятото? Не, това не са верните отговори. Онлайн магазинът на А1.bg е с голяма преднина, като ежедневно го посещават стотици хиляди интернет потребители.

Личният контакт вече не е монопол на традиционните магазини

Една от отличителните характеристики на пазаруването офлайн винаги е била персоналният контакт, който хората получават от страна на търговците. Доскоро това беше нещо, което нямаше как да се пресъздаде онлайн.

Е, и това вече е възможно и в мрежата. Онлайн магазинът на А1 поддържа функционалност за видео връзка с консултант. Така всеки може да получи съвети от топ специалист, без да му се налага да напуска комфорта на своя дом. Освен връзка на живо, онлайн магазинът на телекома има и чат функция, с която помага на посетителите си да завършат своите поръчки.

Все още тези функции се изпълняват от хора и могат да бъдат използвани само във времето, в което те са на работа. В бъдеще обаче не е трудно да си представим, че изкуственият интелект ще изземе много от тези функции. Той ще бъде винаги онлайн - без почивен ден, без значение коя част на денонощието е.

Ставащите все по-бързи технологии поставят традиционния магазин пред непознати до този момент предизвикателства. Никой не обича реденето на опашки, особено в забързаното ежедневие. С онлайн търговията, хората прескачат опашките и могат да се фокусират изцяло върху важните за тях неща.

Огромното разнообразие на мрежата

Традиционните магазини не могат да съперничат с онлайн магазините и по още нещо - пространството. При вторите то, разбира се, е виртуално, което им позволява да поддържат огромно разнообразие от стоки в наличност.

Отново онлайн магазинът на А1.bg може да послужи като добър пример за това. В него се предлага всичко от смартфони, през таблети и смарт часовници, до телевизори, лаптопи и дори рутери, джаджи и традиционни телефони. Да, дори и от по-старите модели с копчета. Това е по-голямо разнообразие от всеки един физически магазин. Там можеш дори да направиш предварителни заявки за най-новите устройства, преди да започнат официалните продажби.

На едно място се предлагат и всички тарифни планове на компанията, както за мобилни услуги, така и за интернет и телевизия. Процесът е напълно прозрачен, като всеки може сам да види какво се съдържа в съответния план и да включи допълнителни услуги по свое усмотрение. Може и да отдели толкова време за мислене, колкото му е нужно.

Това ли е присъдата - отиват ли си физическите магазини?

От казаното дотук може да се помисли, че отговорът е да. Това обаче може да е прибързано умозаключение. Това, че нещо има повече функции, не означава, че избутва предшественика си напълно. Както мишката не изяде напълно книжката и телевизията не измести напълно радиото, може би никой няма да измести напълно и физическия магазин.

Дори големи международни компании, които се ориентират все повече към електронната търговия, като А1, продължават да инвестират и в поддържането и развиването и на магазинната си мрежа.

Правилният отговор е, че и двата ще си съжителстват. Новата реалност, за която се готвят компаниите и с която ще живеят потребителите е, че основната част от взаимодействието им ще се случва онлайн.