В края на всяка година експерти правят прогнози за развитието на икономиката през следващата. 2020 година обаче се оказа съвсем различна, а пандемията от COVID-19 предизвика невиждана икономическа ситуация. Пазарът и потребителите няма да бъдат същите, не само у нас, но и в цял свят след социалната изолация и ограниченията в извънредно положение.

Затова и бизнесът започна да се пренастройва според новата реалност. От началото на кризата компаниите променят концепциите си и се включват в общата борба с коронавируса. Една от тях е "Орбико България", а управителят й Иванка Иванова сподели пред Dir.bg как се справя компанията във време на извънредна ситуация и какви са приоритетите й.

- Как се отрази извънредното положение на бизнеса ви?

"Орбико България" е на пазара от 2003 година и сме най-големият дистрибутор на бързооборотни стоки и доставчик на логистични услуги. В създалата се извънредна ситуация ние продължаваме да работим, като спазваме всички необходими мерки и изисквания на националните власти. Опитваме се да сме гъвкави, позитивни и отговорни към нашите служители, клиенти и партньори. Стараем се да се променяме бързо към създалата се ситуация и да се адаптираме с цел да поддържаме високото ниво на работа в нашия бизнес и в същото време да гарантираме сигурността на нашите служители.

- Отрази ли се извънредното положение на логистиката и непрекъснатостта на доставките?

Извънредното положение се отрази на всички аспекти на бизнеса, както и на личния ни живот. Затрудненото преминаване на камионите и струпването им по граничните пунктове доведе до забавяне на доставките от нашите партньори и последващата дистрибуция до нашите клиенти. Допълнителните мерки, които въведохме, като засилен контрол на достъп, дезинфекция на превозните средства и работните места, също доведоха до забавяне. Но те са единствено и само с цел да засилим сигурността за нашите служители. Благодарение обаче на екипа от професионалисти, с които работим, успяхме бързо да се адаптираме и да сведем до минимум забавянията.
 
- Усетихте ли някакъв негативен ефект?

Такъв ефект изпитват както местният, така и международният бизнес. Една несигурност, разбира се, в създалата се ситуация има. Въпреки че страната ни не е толкова засегната, както останалите държави от пандемията, ние сме в пряка зависимост от всички съседни европейски страни и сме не по-малко уязвими. Като пряк резултат от извънредните мерки се наблюдава спад в търсенето и оборота на фирмите, който определено е чувствителен, особено в някои категории. И същото се наблюдава в нашия бизнес. Въпреки че имаме широко портфолио от продукти, в категориите, които не са от първа необходимост се забелязва спад. Но в другите, които са от първа необходимост, имаме чувствителен ръст.
 
- Каква според вас е ролята на бизнеса в извънредни ситуации и в какво се изразява социалната му отговорност?

На първо място бизнесът трябва да запази здравето на служители и работните места, както и клиентите, с които работи. Компаниите трябва да се придържат към установените си модели на работа, но в същото това време трябва и да се адаптират бързо към промените. Трябва да се търсят нови възможности и да сме отворени към съвсем различни модели на работа, така че да се овладее спадът в оборота и да се намалят рестриктивните мерки. По този начин бихме вдъхнали доверие на нашите партньори, служители и клиенти.

От гледна точка на социалната си отговорност "Орбико" е винаги ориентирано към различни социални кампании, които са насочени не само към служителите, но и към обществото като цяло. Последната кампания, която направихме, беше "Помощ към медиците". Закупихме медицинска апаратура и защитни средства на стойност 120 000 лева.