Красимир Патишанов е управител на една от големите винарски изби в България, член на УС на регионалната лозаро-винарска камара "Тракия". Изнася продукция предимно за динамично развиващите се пазари в Китай, Япония, Корея, Хонгконг, Тайланд и др. С разпространяването на новия коронавирус, който постави на изпитание икономиката в целия свят, начело с Китай и Италия, го потърсихме, за да разкрие какви ще са загубите за бранша заради заразата и очаква ли се да бъдат наваксани бързо.

- Господин Патишанов, какви са позициите на българските винопроизводители в Китай? Харесват ли нашия продукт там?

- Износът на българско вино за Китай в последните години се увеличи. Все пак това е вторият по големина пазар в света след САЩ. Българското вино, макар че бележи ръст към момента и се пласира добре, все още не е настигнало по внос грузинското, например. Грузия, която е два пъти по-малка и като територия, и като население, има три пъти по-голям внос за Китай от България. Тоест българското вино има потенциал, но за да е успешен бизнесът, трябва България да подкрепи винопроизводителите си в промотирането му. То се харесва не само в Китай, а на всички места, където се презентира. Останалото е и въпрос на тенденции. Сред българските винопроизводители сме една от първите изби, която заложи на родни сортове вина като мавруд, рубин, мискет и т.н. , които ни отличават от останалите винопроизводители в ЕС и не само. Тези български вина имат много сериозен потенциал и успешно ги изнасяме в Китай. Естествено, комбинираме ги като суровина и със световно познати сортове като мерло и каберне. Българското вино се харесва, защото е много качествено.

Красимир Патишанов е управител на Винарска изба "Брестовица", член на УС на РЛВК "Тракия.

- Може ли да откроите тенденции в бизнеса с вино преди, сега и в бъдеще?

- Естествено всеки пазар си има специфики. Китайският се развива енергично, китайците са отворени все повече към западната култура. Заради високото си качество то се харесва на китайските любители на виното. Основните групи, сред които се разраства консумацията на вино в Китай, са младите хора, бизнес средите, заможните, хората с добре платени професии и т.н.

- Какви са прогнозите за загубите на вашия бранш заради коронавируса и разразилата се пандемия?

- Не мога да прогнозирам по простата причина, че не мога да знам кога ще приключи тази здравна криза. Надявам се в рамките на няколко месеца да отшуми. Мога да спомена, че ние конкретно не можем да реализираме няколко поръчки на наши китайски партньори, включително и нови такива. В застой сме, защото карантинните мерки там са много сериозни. Ресторантите и заведенията не работят, всички сме поставени на изчакване. Така че положението е много сериозно. Става въпрос за огромни загуби. Надявам се, че в рамките на седмици ще бъде преодоляна кризата частично в Китай. Със затопляне на времето, с откриването на ваксина мисля, че ще бъде преодоляна тази криза, така че в следващия момент съм сигурен, че ще бъдат компенсирани нашите загуби. Смятам, че потреблението ще се увеличи след вдигане на карантината след тези тежки месеци и така ще наваксаме.

По време на изложение в Китай

- Кои други български бизнеси в Китай ще бъдат сериозно засегнати заради заразата?

- Износът на храни и други напитки също търпи загуби. Сладкарски изделия, безалкохолни, износът на царевица - при тях има проблем. Изобщо в момента стагнацията е доста сериозна. А относно това как Китай ще преодолее тази криза - сигурен съм, че в момента, в който се намери решение на този огромен здравен проблем, китайците много бързо ще наваксат и ще вкарат икономиката си в извънреден режим на работа с цел да компенсират до голяма степен изоставането заради коронавируса. Убеден съм, защото те са много дисциплинирани и организирани като държава и като хора.

- Бяхте в Хонконг по време на протестите миналата година. Има ли разлика в пласирането на българската продукция в Хонконг и Китай?

- Да, отразиха се. Бяхме на изложение там и то бе слабо посетено, а е едно от най-големите за вина и спиртни напитки. Хонконг е огромно средище на търговията. Самият пазар не е толкова голям, но с висок стандарт. За нас в случая по-важен е големият китайски пазар. Хонконг е пазар, който е много благодатен и винената култура е на много високо ниво спрямо Китай и останалите държави в тази час на света.

- В момента ситуацията в Италия също е критична. Как се възприемат българските винопроизводителите и тяхната продукция там и какво ще бъде отражението върху бизнеса им сега?

- За Италия специално ние не изнасяме вино, тъй като самата страна е сред най-големите производители на вино в света. Според мен ситуацията там не е толкова решаваща за пазара на българското вино, но пък имаме много сериозни връзки със Северна Италия, която е индустриалната част на страната. Там е епицентърът на епидемията в момента.

- Какви са постиженията ви на китайския пазар към момента?

- Китай имат по-динамичен пазар и вносът на вино в последните години се увеличава системно с повече от 20% на годишна база. Говорим за 400 милиона души население. Страната се отваря, както споменах, сериозно към света и към западната култура и цивилизация и в това число и към културата на вино. Така че потенциалът е голям за българския винопроизводител. Тук искам да вметна, че за миналата година износът на българско вино в литри е около 5,5 милиона литра. Това не е малко, но възможностите ни са много по-големи от това. Многократно по-големи. В обозримо бъдеще, само за тази година планирахме да удвоим нашия износ, защото имахме спечелени нови клиенти.

- В момента предполагам не пътувате поради стеклите се обстоятелства. Наложи ли ви се да бъдат отменени срещи, провалиха ли се сделки?

- Надяваме се отложените сделки да бъдат реализирани в близко бъдеще. Имахме планирани участия в изложения в края на май, за които засега сме в процес на изчакване и много е вероятно това изложение да се отмени или да откажем участие, ако ситуацията не се промени значително към по-добро.

- Как смятате да компенсирате загубите си и какво трябва да направи държавата в този случай? Ще помогне ли според вас на бизнеса?

- На този етап не знам да се обсъждат подобни мерки. Не знам дали ще се стигне до финансови компенсации. По-важно е да бъдат въведени някакви облекчения за малките и средни предприятия в тези месеци на здравна криза, която вече се превръща и в икономическа. Но ще се опитаме да компенсираме, като увеличим продажбите на вътрешния си пазар и в Европа, Япония и др. подобни пазари. Продаваме и на Стария континент, но най-голям потенциал за нас има Русия, бившите съветски републики и Китай, Япония Виетнам и Хонконг.

- Вярно ли е, че виното пази до известна степен организма от коронавирус?

- Има логика. Червеното може би, защото засилва имунитета.