Международното летище "Хартсфилд Джаксън" в Атланта е на път да се сблъска със сериозна конкуренция. От 1998 година то държи титлата на най-натовареното по трафик на пътниците летище в света, но най-новото летище в Китай се опитва да я оспори, пише в коментар Евелин Чън от Си Ен Би Си, цитиран от БТА.

Макет в новото летище на Пекин показва как изглежда

Китай откри в сряда пекинското летище "Дасин", второто международно летище в столицата - ултрамодерна инфраструктура във формата на морска звезда. Това се случи само няколко дни преди честванията на 70-та годишнина на комунистическия режим.

Гигантският аеропорт е разположен на 46 километра южно от центъра на столицата и ще функционира с пълен капацитет през 2025 година със 72 милиона пътници годишно. Това ще бъде световен рекорд за един терминал, според създателите му.

С площ от 700 000 квадратни метра новата структура претендира да е най-големият летищен терминал в света. Тя е проектирана от архитектката от британско-иракски произход Заха Хадид, която почина през 2016 година, и инженерното подразделение на Парижките летища. То е покрито с монолитен покрив с площ, равняваща се на 25 футболни игрища. За разлика от класическите терминали, новата сграда е конструирана изцяло на височина с две нива за заминаващите и още две за пристигащите. Точно под терминала е разположена гара за метро и високоскоростни влакове. С експресна линия ще може да се стигне до центъра на града за около 20 минути, но съществува риск връзката със сегашното летище, което е на 67 километра, да е по-сложна. Проектът е струвал 120 милиарда юана (15 милиарда евро) или 400 милиарда юана, ако броим железопътните и пътни връзки.

Вижте още снимки >>

Новото летище ще намали пътникопотока на сегашното международно летище на Пекин - столица, чиито три терминала са разположени североизточно от разпръснатата във всички посоки метрополия.

Тази инфраструктура, нареждаща се на второ място в световната класация след летището в Атланта в САЩ, вече почти е запълнила капацитета си с малко над 100 милиона пътници годишно

С повишаването на жизненото равнище и апетита на китайците за пътувания въздушният транспорт в азиатската страна е в разцвет. Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) в средата на 2020 година Китай ще надмине САЩ и ще стане водещият въздушен пазар в света. При тези условия се очаква столицата да приеме 170 милиона пътници през 2025 година. Те ще бъдат разпределени между двете летища.

По-голямата част от растежа на китайските пътувания по въздух дойде през трите десетилетия откакто правителството започна да полага сериозни усилия да намали държавния контрол над икономиката и да отвори пазара си за чуждестранен достъп.

През 1974 година, откогато Световната данни събира такива данни, само 710 000 пътници са превозени в Китай. Тази цифра скача до 11,1 милиона през 1989 година и се увеличава многократно до 611,4 милиона през 2018 година, сочи статистиката на банката.

Сегашното международно летище в Пекин "Бейджин капитал" отваря врати през 1958 година. То вече държи титлата на второ по големина летище по брой на пътниците, според оценка на Международния летищен съвет.

Пътниците на "Бейджин капитал" са се увеличили с 5,4% на годишна основа до 101 милиона през 2018 година. За сравнение, в Атланта годишният растеж е 3,3% до 107 милиона за същия период, сочат данните.

Международното летище "Дасин" бе построено, за да се увеличи капацитетът на столицата за посетители и да се облекчи натискът върху основното летище. Първият строителен етап бе завършен за по-малко от пет години. Първоначалният капацитет на терминала, чиято конструкция е с формата на звезда, е 45 милиона пътници, но се планира летищният капацитет да достигне 72 милиона до 2025 година и накрая - 100 милиона, според Центъра за авиация.

Новото международно летище в Пекин

 Китайските авиокомпании отчитат бърз растеж

Авиокомпаниите от Китай също бързо набират височина в редиците на най-големите по света. През последните пет години China Southern и China Eastern отчитат скок от над 80% на пътникокилометрите - мярка за авиационния трафик, според данни за юни на Международната организация за гражданска авиация (ICAO). Това нарежда двете китайски авиокомпании сред най-динамично нарастващите от 2014 година.

В момента China Southern и Air China са сред десетте най-големи авиационни групи в света, по оценка на ICAO. В САЩ United, Delta и American държат топ три. Германската Lufthansa също е бързо нарастваща група, заемайки четвърто място към юни 2019 година.

Само че закъсненията заради пътническия обем, контрола на въздушния трафик и други фактори носят лоша слава на китайските летища. За август и петте глобални летищни центъра с най-дълго средно време на закъсненията - от около 84 минути до 97 минути - са в континентален Китай, показват данни на FlightStats.