Между 35 и 50 на сто повече са предложенията за продажба на хотели, ресторанти, търговски обекти, заведения, магазини, бизнес имоти през последната година от кризата заради коронавируса както в сайтовете за публична продан, така и при публичната продан от съдия изпълнителите. Това коментира пред БТА експертът в областта на недвижимите имоти и дългогодишен председател на Националното сдружение "Недвижими имоти" Орлин Владиков.

При цените на тези обекти не се наблюдава промяна и те за българските условия никак не са ниски, а предлагането в тази категория е в пъти по-голямо от търсенето, каза експертът. Според него, една от причините за тази тенденция е и оттеглянето на чуждите инвеститори и драстичното намаляване на нивото на инвестициите в България - девет пъти, спрямо 2005 година.

Отражение и върху времето за продажба на подобни имоти

Ако жилищният имот има времеви етап на реализация между 40 дни и два месеца, при хотелите, ресторантите, търговските обекти, заведенията, магазините, бизнес имотите може да продължи и с години, коментира експертът. Негативните тенденции на пазара на недвижими имоти могат да индикират очакването, че в края на тази година и началото на следващата ще има сериозен ръст на фалитите в засегнатите от кризата сектори, чиито обекти сега масово се предлагат за продан, смята Владиков.

Той напомни, че най-пряко засегнатите сектори от кризата са: хотелиерство, туризъм, ресторантьорство, транспорт, където спадът в цифри е: около 94 на сто намаление на пътниците на Летище София, около 85 на сто - спад на чуждестранните туристи, 20 на сто спад на износа, на промишленото производство и продажбите на дребно. По думите му, това води до сериозно предлагане на пазара на недвижими имоти на магазини, търговски обекти, заведения, бизнес имоти и хотели. Сега в сайтовете за недвижима собственост има хиляди обекти от тези сегменти, допълни Владиков.

Средната цена на магазините,

обявени в момента за продажба в сайтовете, се движи в порядъка на 116 000 евро или средната цена за квадратен метър - 988 евро. Средната цена на търговски обекти или бизнес обекти - клиники, бензиностанции, сервизи, фитнес зали, лекарски кабинети, фризьорски салони и салони за красота, е 466 000 евро или 597 евро за квадратен метър. За обявените за продажба заведения за обществено хранене или забавления средната цена е 250 000 евро или 885 евро за квадратен метър.

Кризата предизвика сериозно предлагане на хотели за продажба, коментира Орлин Владиков, като там средната цена достига 723 000 евро или 557 евро за квадратен метър. Тези цени са валидни за почни всички населени места в България и ножицата при офертите за продажба на хотели е между 24 000 евро в Стражица и 16,3 млн. евро за 11 000 квадратни метра хотел в Слънчев бряг, лидер в офертните цени е хотелски комплекс с площ 20 000 квадратни метра в същия курорт, който се продава за 43 млн. евро. Сегментът обхваща всички населени места в страната - летни и зимни курорти, големите градове и малките населени места. Подобна е и картината за търговските обекти, бизнес имотите и магазините, каза Владиков.

Експертът коментира, че въпреки мерките на правителството в подкрепа на пострадалите от кризата сектори, повечето от тях не могат да се справят с последиците, което е обяснението за масовото предлагане на подобни имоти за продажба. Владиков посочи, че сега в Камарата на частните съдебни изпълнители са обявени за публична продан 52 търговски обекта, 43 заведения за обществено хранене и ресторанти, 77 магазина и 21 хотела. Подобни цифри не си спомням през последните години да е имало, независимо от кризите, през които преминахме през последните двадесет години, коментира експертът и заяви, че от тези данни може да се направи извод, че коронавирусът е опустошил българския туризъм и ресторантьорство, което ще доведе до сериозни последствия за икономиката ни.

Същевременно Владиков напомни, че заради кризата с коронавируса има ръст на спестяванията на населението и на желанието им за вложения в недвижими имоти. Ръстът на спестяванията се дължи на сериозния спад в потреблението на стоки и услуги, драстичното намаление на пътуванията на българите и минималните посещения на заведенията за хранене и развлечения, както и страховете на хората да останат без доходи или от невъзможността да ги генерират, коментира Владиков. Предпоставки за инвестиционните решения на българите за покупка на жилищни имоти през последната година е и банковата политика по отношение на лихвите по депозитите и при кредитите. Към тези фактори експертът отчита и нарастващата тревога на българите от неизвестните при влизането на страната в Еврозоната и опасенията от обезценяването на спестяванията им. Тези причини обуславят наблюдаваната тенденция на ръст на цените на жилищните имоти в рамките на от три до 7 процента за последната година при засилено търсене от купувачите. Заради дистанционната работа и обучение на децата все повече се продават тристайни и четиристайни жилища, но цените им започнат от 130 000 евро.

След дългия период на застой на пазара на ваканционни имоти,

сега кризата доведе до повишено търсене на провинциални и ваканционни недвижимости, което също се дължи на увеличаването на броя на хората, които работя дистанционно, коментира експертът и допълни, че по тази причина през последната година не се забелязва тенденция за продажба на ваканционни имоти от чужденци, както беше в периода 2018 - 2019 г. Дори има завишено търсене - например в Банско. Както винаги пазарът на земеделски земи е стабилен независимо от кризата. Няма промяна в цените на земеделските имоти, има търсене, отбеляза Орлин Владиков.