Таня Косева-Бошова e управляващ партньор в Park Lane Developments. Има 20 години опит на пазара на бизнес имоти в Югоизточна Европа. Името й стои зад едни от най-големите проекти и сделки на имотния пазар. Била е изпълнителен директор на офис комплекс European Trade Center, фонд за имоти Landmark Property Management, както и дългогодишен управляващ партньор в консултантската компания Colliers International. Таня Косева-Бошова е основател и председател на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България (АCБС). Председател е на "Дамски форум" - сдружение, което обединява над 100 успешни бизнес дами.

Таня Косева-Бошова

- Г-жо Бошова, какви са тенденциите на пазара на офис сгради / бизнес имоти след извънредното положение поради COVID-19?

- Едва ли е изненадващо, че през периода на карантината в България и последвалите летни месеци се наблюдаваше забавяне на търсенето на офис площи поради здравната и икономическа несигурност. Статистиката отчетливо отрази този процес: обемът на наетите площи за второто тримесечие на 2020 г. възлиза на 29 000 кв. м, което е с 12% по-малко в сравнение с същия период на 2019 г. Предвид трансформацията в икономиката и преосмислянето на ролята на офиса като място за работа е напълно разбираемо, че наемателите преразглеждат своите бизнес намерения и временно отлагат плановете си за разширение на бизнеса. Въпреки това обаче и по време на извънредното положение у нас бяха сключени сделки за нови площи в сградите, които са в процес на изграждане. Добър пример е Commerzbank, която нае 3500 кв.м и започва активно наемане на хора. Банката навлиза на нашия пазар и не промени своите планове въпреки кризата, свързана с COVID-19. Още повече че при предишната глобална финансова криза се забеляза засилен интерес към България като офшоринг дестинация за услуги в областта IT и изнасянето на бизнес процеси (аутсорсинг). Това ми дава сериозно основание да вярвам, че и тази криза ще предостави нови възможности за развитие и растеж на тези компании, които ще търсят офиси в нашата част на света. И предимството ще бъде на страната на новото поколение и високия клас офисни пространства.

Николай Чомаковски

- Как една модерна офис среда ще отговори на изискванията за безопасност на работещите?

- Ситуацията с COVID-19 подтикна работодателите да обърнат много сериозно внимание на здравословната среда в офисите си. Голяма част от работодателите направиха тестове на служителите си, преди хората да се върнат в офисите. Почистването на общите части, асансьорите и повърхностите се извършва значително по-често, за да се осигури безопасна среда. Този нов стандарт ще се запази в дългосрочен план. Именно заради това за в бъдеще офис сградите, които предлагат пречиствателни UV филтри на въздуха във вентилационните системи, отваряеми прозорци, широки асансьори и безконтактни възможности за влизане в офиса и общите части, ще имат изразено предимство пред тези, които не отговарят на такива изисквания или не могат да бъдат адаптирани към тях.

Христо Илиев

- Какъв тип компании търсят офис площи в момента? Какъв тип / размер площи се търсят най-много?

- Интересно е да се отбележи, че през последните години бързо растящите компании, особено от сектора на информационните технологии и изнесените услуги /включително кол центрове/, наемаха 20-30% по-големи от необходимите им площи, за да могат да подсигурят своя бърз растеж. Сега те не са толкова разточителни към своите площи и приемат, че могат при необходимост да растат, като прилагат в по-голяма степен работата от дистанция. В бъдеще е възможно някои наематели да преосмислят разпределението на своите офиси - по отношение на разстоянието между бюрата, както и на големината на залите за срещи и общите помещения. Тази потребност от по-големи площи може да балансира в известна степен търсенето на по-малки офиси заради повечето хора, работещи от дома си. Работа от дистанция беше широко обсъждана и прилагана в месеците по време и след периода на карантината - сякаш това е нещо ново и невиждано. В действителност от години това е широко разпространена практика в много глобални IT компании по света - сега моделът беше принудително изпробван и в други сектори. Някои от тях ще възприемат в различна степен такъв начин на работа, но в никакъв случай не можем да говорим за 100% превключване към него. Работата от дистанция /включително и от дома/ не може да се приложи във всички компании за постоянно. Всяка компания има различни потребности, процеси, корпоративна култура, клиенти и услуги.

Екип

- Какво е Вашето послание към бизнеса, който трябва да се грижи за служителите си и за тяхната здравословна работна среда и удовлетвореност на работното място?

- В условията на пандемия бизнесът е поставен пред огромно предизвикателство с най-големия си капитал - хората. Бизнесът може да направи компромис с по-малки площи, но не и с качеството на тези площи.. Освен с изискванията за здраве и безопасност работодателите ще се съобразят и с тенденцията, че офисът ще заприлича повече на дом, както и че домът ще заприлича повече на офис със специален кът, предназначен за работа. Всъщност това също е отчетлива тенденция, която наблюдаваме от години в интериорния дизайн на офис пространствата - кътовете за релакс, меките възглавници, разпръснати на пода за удобство на работещите и просторните зони за забавления са задължителна част от модерния интериор.Интересно е и какво казват самите служители за това. Проучване на една от водещите консултантски компании, CBRE, направено в Източна Европа, показва, че само 9% от запитаните биха желали да останат за постоянно и изцяло да работят от вкъщи; 35% биха искали да имат опцията да го правят веднъж седмично, а цели 42% отговарят, че не биха искали да работят от вкъщи. Не е за пренебрегване и фактът, че 61% от запитаните предпочитат да имат ясно разделение между дома и работата. Затова нека си го кажем в прав текст: "новината" за преждевременната смърт на офис сградите заради работата от дома е силно преувеличена.

Park Lane Office Center