"Освен необходимите умения и знания, много важно за всеки кандидат е да намира общ език с мениджъра си и с колегите. Това винаги помага при разрешаване на проблеми, които биха възникнали в процеса на работа.", споделя Златин Георгиев, поредният гост на Бисер Кунчев в рубриката ни "HR Guest".

Златин Георгиев е Регионален мениджър за България на "Промедика24". Компанията е лидер на пазара за грижи за възрастни хора в Германия. В България има над 450 служители. В свободното си време правя онлайн курсове, включително свързани с успешна подготовка и представяне на интервю за работа.

- Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

- Всяко интервю има определен брой задължителни въпроси, които имат за цел да поставят кандидатите при равни условия и да покрият задължителните изисквания за позицията. Освен тях, разбира се задаваме редица въпроси с цел да опознаем по-добре кандидата и да преценим дали той/тя би паснал в колектива ни. Освен необходимите умения и знания, много важно за всеки кандидат е да намира общ език с мениджъра си и с колегите. Това винаги помага при разрешаване на проблеми, които биха възникнали в процеса на работа.

- Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най- важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

- Всяко едно интервю за работа е нова възможност за едно по-добро бъдеще. За това вярвам, че всеки кандидат трябва да отива на интервю с желание и усмивка. Ако това не е така, може би това не е работата за вас. Винаги се усеща, когато човек е мотивиран да започне работа и аз лично много оценявам такъв тип кандидати на интервю за работа. Също така, всеки кандидат трябва да е добре подготвен за самото интервю, да е запознат с бизнеса на компанията и да познава слабите страни в автобиографията си. Това би ви помогнало да се подготвите за трудните въпроси по време на интервюто и да направите добро впечатление, че с мотивация и подготовка сте готови да постигнете резултати. Аз лично не бих изпращал предварително съвети към кандидатите. Ако човек има желание и мотивация знае как да се подготви. Дори и да няма опит в интернет вече има изключително много информация по темата. Всеки успял човек ще ви каже, че почти нищо не се дава "на готово". Първата стъпка към успешна кариера е да усвои умението на едно добро първо интервю.

- Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

- Първото впечатление е важно, но не е необратимо. Разбира се, много е важно да се направи добро първо впечатление, но то не би ви гарантирало успеха или неуспеха. Интервюто е процес и първото впечатление е само първата стъпка. След това имате много възможности да се покажете в добра или лоша светлина. Подходът на кандидата зависи от самата позиция. Например, ако търся експерт подбор на персонал, бих очаквал той/тя да бъде по-настъпателен и да е готов да търси и намира подходящи кандидати. Ако търся административен асистент, със сигурност по-спокойният подход е за предпочитане. Моментното настроение със сигурност оказва влияние. Всички сме хора и ежедневно се сблъскваме с всякакви предизвикателства. В такива ситуации ми помагат основните въпроси, които се задават на всеки кандидат. Така намалявам риска да се вземе прибързано емоционално решение. Това, което бих посъветвал кандидатите е преди самото интервю да си поемат дълбоко въздух и да бъдат професионалисти. Каквото и да се случва с вас, вие сте на интервю за работа и трябва да дадете най-доброто от себе си. Това ще се очаква от вас и в работата. Ако имате сериозен или неотложен проблем, най-добре помолете за промяна на датата, като обясните на компанията причината.

- Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

- Възнаграждението и възможността за развитие в компанията са две много важни неща и от моят опит често са причина за приемане или отхвърляне на предложение за работа. Аз лично бих предложил работата на кандидат, дори да знам че едно от двете неща не отговаря на изискванията му. Често се случва кандидатите да направят компромис ако позицията и особено колектива в компанията им е допаднал. Мотивацията и желанието да учи са две от най-ценните качества за всеки кандидат. Аз лично съм давал не веднъж шанс на кандидати, които не са покривали изискванията към позицията. Също така, работодатели са давали и на мен шанс въпреки че ми е липсвало опит.

- Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най- ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

- Според мен идеални кандидати не съществуват. Най-важното е човек да има желание да работи и да се развива, да бъде позитивен и да умее да работи с други хора. Аз лично смятам, че ако един човек притежава тези качества няма неразрешими въпроси. Това е и мотото, което следвам в работата си. Не бих казал, че възпитавам служителите си. Процесът е взаимен. Много често се е случвало да получавам обратна връзка за мен и моята работа от служителите ми, която ми е била от голяма полза. Всички сме хора и в един колектив най-важното е да знаеш, че можеш да разчиташ както на шефа си, така и на колегите си.

- Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

- В нашата компания няма подходящи позиции за стажанти. Въпреки това, при нас работят не малко млади хора. Не бих могъл да генерализирам една цяла вълна или поколение от младежи. Според мен важат едни и същи принципи за всички поколения. Ако имаш желание да се развиваш и да успяваш - ти ще го направиш. Младите сега имат много повече възможности и много повече информация, което те биха могли да използват като тяхно преимущество.

- Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

- Спомняма си, че не ми беше лесно да намеря първата си работа. Ходих по редица интервюта, но с месеци не намирах нещо подходящо или не бях одобряван. В крайна сметка получих предложение да работя като маркетинг асистент в Тойота, което тогава беше сбъдната мечта за мен. След това в кариерата ми на няколко пъти получавах възможност да се развивам и без да имам богат опит за дадена позиция. Единственото, което бих променил е тълкуването ми на всеки отказ. Много се ядосвах и понякога с месеци ме беше яд, че не са ме одобрили за дадена позиция. Всъщност, всяко едно НЕ ме е доближавало по-близо до заветното ДА. Ако винаги избирате този подход, ще си спестите много нерви и в същото време ще трупате опит. Човек не винаги знае какво иска и всяко едно интервю или всяка една позиция ни помага да оформим себе си като личности. Не съм сигурен дали имам повратен момент в кариерата ми. На всяка позиция учих по нещо и от всеки колега си открадвах по някой прийом. Това ме изгради като професионалист и колега в годините. Съответно, натрупаният опит ми е помагал за всяка следваща позиция. В днешно време е много популярно да си мислим, че всичко с случва изведнъж и ставаш "вайръл". Истината е, че ако успяваш да научиш нещо ново всеки ден, в един момент натрупването води до дългоочаквания пробив.

- Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

- Критериите не са се променили. За щастие голяма част от нашата работа може да се върши и дистанционно. Със сигурност предизвикателствата са със запазването на колектива. Чуваме се с колегите и се опитваме да поддържаме връзка по-често, така че да компенсираме за липсата на личен контакт.

- Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

- Аз вярвам в пълната свобода. Технологиите ни позволяват да вършим работата си по много различни начини. Според мен стандартното работно място вече се е променило и никога няма да бъде същото. Смятам, че в едно бъдеще време все по-малко хора ще работят за големи корпорации и повече ще следват мечтите си и ще градят собствени бизнеси. За да са конкурентни на пазара, корпорациите ще трябва да адаптират политиките си. За мен лично няма значение кога и от къде ще работят служителите ми. Ако аз съм си свършил правилно работата и съм поставил пред тях конкретни рамки и съм наел правилните и отговорни хора, смятам че този модел може да функционира много успешно.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.