"Кандидатите за бъдещо работно място е необходимо да си изяснят вътрешно своите собствени мотиви и в едно интервю да бъдат искрени относно мотивацията си, защото неизяснените/скритите очаквания тук, могат да изиграят лоша шега по-нататък", споделя един от важните си съвети при кандидатстване, нашият следващ гост в поредицата на Дир.бг "HR Кафе".

Коя е тя?

Анелия Димитрова има магистърска степен по "Управление на човешките ресурси" от Sheffield University, Великобритания, както и по политология, икономика и международно право в университета в Хайделберг, Германия. Тя е основател на CATRO България, част от австрийската група консултантски компании CATRO и Die Berater.

Това, което истински я вдъхновява, е възможността да предоставя качествени консултантски услуги за организациите, които имат също и социално измерение. Нейната всекидневна работа и най-голяма страст е да подпомага хората и организациите, да развият пълния си потенциал, да добият по-голяма увереност в себе си, да се почувстват овластени и значими. Анелия ръководи различни проекти, свързани с подбор на експертни и мениджърски позиции в корпоративния и НПО сектора, имплементиране на дългосрочни програми за развитие на лидерския потенциал, разработване на системи за оценка на представянето, програми за подобряване на работодателската марка и повишаване ангажираността на служителите. През 2019 г. Анелия придобива сертификат за NeuroAgility Master треньор и CATRO България става официален представител на инструмента NeuroAgilityProfile™

- Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

- За мен неудобните въпроси са тези, които твърде много навлизат в личното пространство на човека. Като хора и професионалисти трябва да уважаваме границите си и да приемем, че въпроси, които могат да имат дискриминационен характер, нямат място в интервюто.

- Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?

- Няколко са нещата, с които винаги "екипираме" нашите индивидуални клиенти, за да покажат най-доброто от себе си на интервюто:

  • да се подготвят обстойно за профила на фирмата и за конкретната позиция, като е желателно да имат поне няколко релевантни въпроса в джоба си;
  • да си изяснят вътрешно своите собствени мотиви и да бъдат искрени относно мотивацията си, защото неизяснените/скритите очаквания тук, могат да изиграят лоша шега по-нататък;
  • да потърсят разнообразни мнения от достоверни източници за компанията;
  • да съобразят дрескода си с организационните специфики и култура;

- Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?

- Всички знаем българската поговорка - по дрехите посрещат, по ума изпращат, но за мен истината е някъде по средата. Още самото ръкостискане (или искрена усмивка/разчупваща атмосферата шега в онлайн вариант (smile) ), както и цялостното невербално поведение са изключително важни, за изграждане не само на първоначално впечатление, но и за открити и доверени взаимоотношения с кандидатите.

- Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?

- Не бих казала, че имам предпочитание. Хората са различни в подходите си и това многообразие е супер ценно, за да можем да изберем най-подходящия кандидат за различните позиции - за търговска позиция например, по-настъпателният подход може да бъде търсено качество, а за ЧР експерт - спокойствието и способността да изслушваш, това са незаменими умения.

- Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията?

- И двата фактора винаги се вземат под внимание и зависят от индивидуалните преференции на кандидата, както и често от етапа на неговото кариерно развитие. Кандидати без опит или с малък такъв често са по-мотивирани от възможностите за учене и развитие и биха могли да направят някакъв компромис с очакванията си за по-високо възнаграждение. Кандидатите с повече опит за гърба си, от друга страна, често считат, че възнаграждението трябва да съответства на опита им и са по-малко склонни да отстъпят от очакванията си.

- Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

- За нашата компания желанието за учене и развитие винаги е стояло на едно от челните места като критерий за нов член на екипа. В този смисъл сме склонни да направим компромис с някакви технически умения, както и конкретни познания в дадена област, защото всичко това може да се научи, ако е налице желанието за непрекъснато самоусъвършенстване.

- Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

- Ние всяка година назначаваме стажанти - някои са само за 3-месеца, ако университетът им го изисква, други за 6 месеца, които често остават при нас след това. Много често кандидатите идват по препоръки и рядко сме търсили стажант. Преди години го направихме на един от форумите "Бизнесът в действие", откъдето си харесахме двама студенти, които вече от няколко години са част от екипа ни. Като цяло впечатленията ми са много положителни, аз силно вярвам, че младите хора имат желание за учене и развитие и ако им предложим среда, която ги насърчава, подкрепя и мотивира и компанията и те самите ще са доволни в дългосрочен план.

- Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Covid и сега?

- Относно работната атмосфера определено виждам повече негативи, защото ние сме като едно семейство и ни липсват ежедневните ритуали в офиса или извън него, както преди често се случваше. Опитахме се да си създадем такива ритуали и в онлайн среда, но сякаш не е същото. Неформалното общуване определено пострада, но вярвам, че с постепенното навлизане на смесения режим на работа и това ще се подобри.

- Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?

- Към момента всички сме в хоум офис, като на ротационен принцип ходят по няколко човека по 1 ден в офиса, скоро може би ще ги увеличим на 2.

- Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Covid?

- Не бих казала, че коренно са се променили, но разбира се, умения като гъвкавост, адаптивност, креативност се ценят още повече.

- Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

- Да, определено. Така нареченият хибриден режим ще дава възможност на хората както да редуват работата вкъщи и работата в офис, което ще им даде повече гъвкавост и свобода на избор. Възможностите за по-добър баланс между работа и личен живот също ще бъдат по-големи, особено когато имаме възможността да си планираме седмичния график и в него да включим повече време за семействата и децата си, без работата да пострада от това. Много проучвания на McKinsey от последната година показаха, че продуктивността на повече от 50% от хората в топ компании се е повишила в хоум офис среда. Паралелно с това се зараждат обаче и други по-дълбоки, често неосъзнати процеси, свързани с по-голяма тревожност, несигурност и признаци на бърнаут, които, ако не бъдат адресирани по подходящ начин и навреме от компаниите, биха се отразили негативно на хората и на резултатите в средносрочен/дългосрочен план. Затова очаквам смесеният режим на работа, съчетан с адекватна грижа за психическото и физическото здраве на служителите, да бъде предпочитаният избор на повечето компании.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.