"Посредниците навлизат и във фитнес индустрията. Те задоволяват потребителската нужда от по-богат избор на услуги, могат да намалят разходите за маркетинг и евентуално да създадат нови клиенти на пазара, което на пръв поглед ги прави атрактивни, но в дългосрочен план могат да нанесат непоправими вреди на действащите оператори, за потребителите, а и за фиска."

Това предупреждение отправи на пресконференция в БТА днес Петър Ангелов, председател на Българската асоциация за здраве и фитнес /БАЗФ/, която е член на БСК. Тезата му подкрепиха представители на различни спортни клубове и членове на асоциацията.

В България има над 600 малки и средни предприятия в областта на фитнес индустрията, в които са заети над 50 хил. души, а годишният оборот на тези компании е между 80 и 100 млн. лева. Инвестициите в бранша са над 100 млн. лв., а проникването в пазара е около 5 на сто, при средно 7,8 на сто в ЕС, а в някои страни - до 21 на сто, т.е. потенциалът за растеж е голям, посочи Петър Ангелов. Той обаче предупреди, че когато посредниците натрупат мощ, те изсмукват по-голямата печалба от сектора за сметка на другите участници в него и се създава монопол. Именно монополното положение и дъмпинговите цени според него са ключовият проблем, от който сериозно трябва да се притесняват както участниците на пазара, така и потребителите, които ще бъдат принудени да плащат по-високи цени за по-нискокачествени услуги. Според Ангелов от всичко това губи и държавният бюджет, тъй като цялата печалба изтича извън страната, в компанията - майка.

Световната тенденция за навлизане на посредници във фитнес индустрията, не е подминала и България през последните три години. За разлика от развитите пазари, където тяхното проникване не надвишава 5 процента, за този кратък срок те успяха да завладеят нашия пазар, твърдят от бизнеса. По думите на Ангелов особено се откроява монополното положение на полската компания посредник "Бенефитс систем" с карта "Мултиспорт". Брят на активните й карти е 75 хил., според собствените й твърдения. На нашия пазар, където потребителите не надвишават 200 хил. , това я поставя в монополна позиция, за което основно роля играят дъмпинговите й цени, посочи Петър Ангелов.

"С малки изключения от големите вериги, всички играчи на пазара влизат в "партньорската " им мрежа, а зависимостта им достига до степен, че 80-90 на сто от приходите им идват от картите на посредниците. Сега и да искат, не могат да се откажат от това "партньорство", коментира той.

От бранша предупредиха колегите, които работят с посредници, да запазят контрола - в ценообразуването, часовата зона, бранда. Те ще предложат на колегите си да сезират за проблема Комисията за защита на конкуренцията.