Българската стопанска камара (БСК) споделя притесненията на Сдружението за модерна търговия относно опасността от блокиране на провеждането на рекламни кампании. Това се казва в позиция на бизнес организацията във връзка с обявеното на 16 ноември 2020 г. решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с което на "Хиполенд" АД е наложена глоба за "заблуждаваща реклама".

"С решението си КЗК поставя неизпълними изисквания към провеждането на рекламни кампании. Подобни изисквания не произтичат от закона и поставят търговците в невъзможност дори и при най-добро планиране да рекламират намаление на цените без риск от санкции. Това, от своя страна, вреди и на конкуренцията, и на потребителите", твърдят от БСК. От организацията допълват, че практиката за самосезиране на КЗК по сигнал от потребител е изключително спорна, тъй като потребителските казуси нямат пряко отношение към конкуренцията на пазара и следва да се разглеждат от друг държавен орган - Комисията за защита на потребителите.

Според Сдружението за модерна търговия "решението на КЗК поставя търговците в пълна неизвестност и липса на правна сигурност дори при изпълнение на непосилните изисквания за всестранна и изчерпателна търговска комуникация, как ще бъдат тълкувани от надзорния орган направените послания към потребителите и дали разбирането им няма да е едностранчиво и в услуга на определена преследвана цел - налагане на санкция на определен търговец."

Изземването на компетентности създава предпоставки за произвол, категорични са от БСК. Според Камарата е притеснително, че решението на КЗК идва няколко месеца след изразената от страна на собствените и служителите на компанията гражданска позиция, което провокира опасения от административен натиск, целящ репресия срещу свобата на изразяване, гарантирана в Конституцията на Република България. 

Припомняме, че преди дни КЗК е наложи 124 590 лв. глоба на фирмата за детски играчки "Хиполенд". Според решението на антимонополния орган търговецът е заблудил клиентите си с рекламна кампания "-40% избрани модели Lego" през април 2020-а.