Големите автомобилостроители обявиха силни месеци на продажби и печалби напук на кризата с чиповете. По-долу ще представим обобщена информация за постиженията на някои от гигантите в бизнеса, предадена от световните агенции.

Японският шампион

Toyota Motor Corp. отчете днес 5,6 пъти увеличение на нетната си печалба за тримесечието април-юни на годишна основа. Показателят е достигнал рекордните 897,83 милиарда йени (8,2 милиарда долара) благодарение на стабилните продажби в чужбина и благоприятните валутни курсове, предаде Киодо, цитирана от БТА.

Продажбите на Toyota са нараснали със 72,5% до 7,94 трилиона йени през тримесечието, оставяйки зад гърба си първоначалните последици от пандемията от коронавируса.

Оперативната печалба за трите месеца до 30 юни възлиза на 997,49 милиарда йени, повишавайки се рязко спрямо 13,92 милиарда йени година по-рано.

Японският автомобилостроителен гигант запази прогнозата си за цялата финансова година до март 2022 година. Очаква се чистата годишна печалба да нарасне с 2,4 на сто до 2,3 трилиона йени.

Stellantis: Европейско-американският синтез

Автомобилният гигант Stellantis, който се роди през 2021 година от сливането на френската компания PSA и италианско-американския автомобилостроител Fiat-Chrysler, е отбелязал силен растеж през първите шест месеца на годината, предаде Франс прес. Групата отчита рекордна рентабилност.

Stellantis обяви на 3 август чиста печалба от 5,9 милиарда евро, след като Fiat-Chrysler бе регистрирал сериозни загуби преди сливането, в началото на 2020 година.

Обединената компания е регистрирала оборот от 75,3 милиарда евро, което е увеличение с 46 процента спрямо първото полугодие на 2020 година, когато пазарът бе блокиран от здравната криза.

Оперативният марж от 11,4% от оборота е рекорден за двете компании, постиган преди сливането им.

Stellantis е отчел солидни резултати на северноамериканския пазар благодарение на успешните продажби на пикапите Ram и на хибридните модели Jeep. В Европа, който е водещият пазар на групата, класацията се оглавява от Peugeot 2008 и новите електрически модели Citroen C4, Opel Mokka и Fiat 500.

Изводът на ръководството: Синергията между Fiat-Chrysler и PSA се задейства по-бързо от предвиденото за общо 1,3 милиарда евро през първите шест месеца на годината. Това важи най-вече за разходите за проучване и развитие.

Баварското бижу

Германският производител на луксозни автомобили BMW обяви силни резултати за второто тримесечие. Печалбата преди лихви и данъци възлиза на 5 милиарда евро, надхвърляйки очакванията на експертите. Цифрата включва ликвидирани резерви по процедура за картел, инициирана от Европейския съюз. Чистата печалба е 4,8 милиарда евро след загуба от 212 милиона евро година по-рано.

Ръководството на компанията прогнозира, че маржът на печалбата преди лихви и данъци - показател, следен внимателно от инвеститорите - ще бъде в горния край на първоначално определения диапазон от 7-9 процента.

Анализаторите залагат на стойности около 10 на сто.

През същото тримесечие на миналата година BMW излезе на оперативна загуба от 666 милиона евро, след като компанията бе силно засегната от пандемията.

Оборотът за второто тримесечие на тази година е нараснал с 43 на сто до 28,6 милиарда евро.

Лидерът на Европа

Германският концерн Volkswagen отчете рекордна оперативна печалба за първата половина на годината от близо 11,4 млрд. евро. След облагане с данъци, печалбата се равнява на 8,4 млрд. евро спрямо загубата от над 1 млрд. евро за същия период на миналата година. Приходите са скочили с над една трета до над 130 млрд. евро.

Продажбите на коли от горните сегменти с маржини над 10 процента са особено добри, отбеляза главният изпълнителен директор Херберт Дис.

Компанията повиши прогнозите си за годината до възвръщаемост на приходите преди начисляване на лихви и данъци до 6-7,5 процента спрямо очакваните по-рано 5,5-7 процента.

Подразделението Porsche SE също вдигна прогнозите за годината до печалба след облагане с данъци между 3,4 и 4,9 млрд. евро. Предишната прогноза бе за 2,6-4,1 млрд.евро.

Aвтомобилостроителят от високия клас Audi обяви на 30 юли рекордни продажби през първата половина на годината. Филиалът на Volkswagen е доставил 982 000 превозни средства през първите шест месеца, реализирайки продажби на стойност 29,2 милиарда евро, което е увеличение с 43 процента на годишна основа.

Печалбата преди облагане с данъци е била 3,875 милиарда евро.

Търговският марж е достигнал 10,7 процента, което е в горния край на целевия диапазон. Очакванията са за марж върху оборота в диапазона от 7 до 9 процента за цялата година.

Какви са проблемите в сектора, които може да свият продажбите

Силно засегнати, всички компании вдигат ръце пред проблема с недостига на полупроводници. Спирането на някои заводи в света е попречило да се произведат 700 000 превозни средства при общо 3,2 милиона, излезли от поточните линии през първата половина на годината.

Недостигът на електронни части може да направи производството и продажбите през останалата част от годината нестабилни, смятат големите автомобилни производители.

Тази промишленост разчита на отварянето на нови производствени мощности в Азия, за да се разреши кризата с полупроводниците, която спира възстановяването на отрасъла от края на 2020 година.

През втората половина на годината вече няма да е налице положителното влияние от осигурените суровини. Запасите от полупроводници в компаниите са на привършване и може да се наложи някои да замразят производството през август и септември.

Германският концерн Даймлер (Daimler), производител на луксозните автомобили Мерцедес (Mercedes), например обяви в края на юли спиране на производството за три седмици в три германски завода и един унгарски заради недостига на полупроводници: заводите в Зинделфинген, Ращат, Бремен и Кечкемет.

Други проблеми с доставките ще продължат да са предизвикателство за сектора. Допълнителните разходи на пазарите на суровини като стомана, алуминий или мед ще нараснат през втората половина на годината.