Използването на нови фабрики в Бразилия и Индия не намалява зависимостта на американския технологичен концерн Apple Inc от Китай, показват данните на веригата по доставки на компанията, повишавайки залозите за производителя на iPhone.

Apple е изправена пред мита от 15%, наложени от администрацията на Тръмп за основни продукти, произведени в Китай, като смарт часовници и безжични слушалки - от 1 септември, като тези за основния й продукт, iPhone, ще влязат в сила на 15 декември.

Малко американски фирми са толкова тясно обвързани с най-голямата икономика в Азия като Apple. Заводите за производство, собственост на Foxconn, Pegatron Corp, Wistron Corp и други, дават работа на стотици хиляди работници, които асемблират устройства на Apple.

През последните години производителите по външни договори на Apple се разрастнаха в други страни. Индия например нямаше завод на подизпълнител на Apple през 2015 г., но до 2019 г. се разшири до три съоръжения за сглобяване, включително фабрика, собственост на Foxconn, която планира да произвежда модели от семейството на iPhone X.

Apple предприема операциите в Индия, за да избегне високите мита за внос на iPhone в един от последните бързорастящи пазари за мобилни телефони на планетата, подобно на решението на Apple и Foxconn за откриване на производствено съоръжение в Бразилия през 2011 г.

Но фабриките извън Китай са по-малки и в случая на Индия и Бразилия Apple ги използва само за задоволяване на вътрешното търсене. Междувременно фабриките на подизпълнители на Apple във вътрешността на Китай са добавили далеч повече локации, отколкото навън, като само Foxconn се е разширила от 19 локации през 2015 г. до 29 места през 2019 г., а Pegatron - от осем до 12, показват данните на Apple. Новите локации са открити, тъй като Apple добави часовници, интелигентни високоговорители и безжични слушалки към продуктовата си гама.

А отвъд фабриките на подизпълнителите, останалите доставчици на Apple - компаниите, които продават чипове, стъкло, алуминиево тяло, кабели, платки и много други - станаха също по-концентрирани в Китай. Цели 44,9% от всички заводи на доставчици са били в Китай през 2015 г., съотношението е нараснало до 47,6% през 2019 г., показват данните.

Ройтерс анализира данните за веригата за доставки за последните пет години, публикувани от Apple. Тези данни включват повече от 750 локации всяка година между 2015 и 2019 г. на първите 200 доставчици на калифорнийската компания въз основа на разходите на Apple. Концернът от Купертино не разкрива колко харчи за всеки от тях, а компаниите от списъка могат да се променят.

Ройтерс сортира данните и изчисли общата част от веригата на доставки на Apple в Китай. В няколко случая всяка година Apple не предоставя конкретен адрес на производството и Ройтерс изключва тези местоположения.

Apple отказва да коментира анализа на Ройтерс. През юли главният изпълнителен директор Тим Кук каза пред инвеститорите след представянето на тримесечните финансови данни на компанията, че "няма да вложи много пари" в спекулациите за това как компанията ще измести производството си заради американските мита.

"По-голямата част от нашите продукти са произведени навсякъде", каза Кук по време на конферентната връзка. "В САЩ има значително ниво на съдържание и много в Япония - чак до Корея до Китай, а Европейският съюз също допринася за доста голяма част. ... Мисля, че така ще бъде и в бъдеще".

Apple се сблъсква с препятствия пред диверсификацията извън Китай, където групирането на множество доставчици ѝ позволява да прави стотици милиони устройства годишно, като същевременно държи запаси само за няколко дни, което е от решаващо значение за свободния паричен поток на Apple, който се оценява високо от инвеститорите.