Висшият съд на Европейския съюз подкрепи във вторник правото на националните органи за защита на личните данни да предприемат съдебно преследване срещу тях, дори когато те не са базирани в съответните държави, предадоха световните агенции. Решението отваря вратата за повече съдебни спорове срещу т.нар Big Tech от европейски надзорни органи на ниво държава.

Така технологичните гиганти може да бъдат изправени пред допълнително проучване и санкции в Европейския съюз.

Отделно антимонополният регулатор на Обединеното кралство заяви също във вторник, че разследва доминацията на Apple и Google в мобилните операционни системи, магазините за приложения и уеб браузърите.

Тези съобщения маркират поредните предизвикателства пред Big Tech отвъд Атлантическия океан, изправени пред усилията на правителства да овладеят доминиращите платформи.

При определени условия национален регулаторен орган може да упражни правомощията си и да потърси съдебна отговорност за предполагаемо нарушение на разпоредбите пред съд в страна членка, дори този орган да не е компетентният надзорен регулатор в държавата, където е базирана съответната компания, обяви Съдът на ЕС.

Антимонополният орган на Обединеното кралство (Competition and Markets Authority - CMA) заяви на свой ред, че силата на двете компании (Apple и Google) в мобилните екосистеми може да доведе до по-високи цени в приложенията и дигиталната реклама, както и до потенциално намалена иновация и по-малко конкуренция. CMA откри пазарно проучване на браузъра на Apple, App Store и Safari на Apple и браузъра Android, Play Store и Chrome на Google.

Съдът на ЕС бе сезиран от белгийски съд, който поиска насоки във връзка с поставената под съмнение от Facebook териториална компетентност на белгийски национален регулатор. През 2015 г. той се опита да спре проследяването на потребители в Белгия чрез "бисквитки" в социалните платформи на компанията, независимо дали те имат профил в тях или не.

Facebook издържа на атаката, убеждавайки белгийски апелативен съд, че регулаторът на данните в страната няма юрисдикция, тъй като европейската централа на компанията е в Ирландия.

Ирландският привкус

Европейските централи на Google, Twitter, Apple и Facebook са базирани в Ирландия, което поставя тези интернет гиганти под надзора на ирландския регулатор за защита на данните, съгласно правила за поверителност, известни като GDPR. Те позволяват налагане на глоби до 4 на сто от оборота на компанията в световен мащаб, в случай на нарушение.

Европейските централи на повечето големи американски технологични компании са базирани в предоставящата им благоприятен данъчен режим Ирландия и не трябва да се разчита на властите в тази държава да бъдат оставяни сами да защитават 500 милиона потребители в ЕС, особено ако те не предприемат действия, каза генералният директор на групата ВЕUС Моник Гойенс. Групата лобира за правата на потребителите.

Няколко национални органи за защита на личните данни в 27-членния ЕС отдавна се оплакват от ирландския ресорен регулатор, като казват, че му отнема прекалено дълго време, за да се произнесе по някои случаи.

Ирландия отрича това и обяснява забавянията с необходимостта да бъде още по-добросъвестна, когато има работа с мощни и добре финансирани технологични гиганти.

Случаите, разглеждани в Ирландия, засягат социалната мрежа Instagram и комуникационното приложение WhatsApp, собственост на Facebook, както и компаниите Twitter, Apple и Verizon, социалната мрежа LinkedIn, собственост на Microsoft, и дигиталния рекламодател Quantcast.

Групата за лобиране в полза на технологичните компании CCIA каза, че решението на Съда на EС може да доведе до непоследователни и несигурни действия и да повиши разходите. Освен това, то открива възможност всички национални регулатори за защита на личните данни да започнат многобройни съдебни процедури срещу компании, каза мениджърът на лобистката група за Европа Алекс Рауър.

Има риск съобразяването с изискванията за защита на личните данни в ЕС да стане по-непоследователно, фрагментирано и несигурно. Призоваваме националните власти да са предпазливи що се отнася до завеждането на многобройни съдебни процедури, които биха отслабили правната сигурност и доусложнили зачитането на защитата на данните в ЕС, заяви Рауър.

В свое изявление, във връзка с решението на британския регулатор, Google, цитирана от CNN, заяви, че операционната система Android "предоставя на хората по-голям избор от която и да е друга мобилна платформа при вземането на решение кои приложения да използват и дава възможност на хиляди разработчици и производители да изграждат успешен бизнес. Приветстваме усилията на CMA да разберат подробностите и разлики между платформите преди проектирането на нови правила."

Още от съдебното решение

И така, решението на Съда на на ЕС ба практика обръща констатацията в белгийския случай от 2015 г., като дава на други държави потенциално право да съдят не само Facebook за предполагаеми нарушения на закона за поверителност, но и други технологични гиганти, базирани в Ирландия, включително Apple, Google и Twitter.

В рамките на механизъм, известен като "обслужване на едно гише" (one-stop-shop mechanism), законът на ЕС за поверителността позволява на компаниите да бъдат регулирани от "водещ надзорен орган" за данни, базирани в същата държава, в която е централата или регионалното седалище на компаниите. Механизмът има за цел да рационализира надзора. Но законът също така позволява на органите за поверителност на личните данни на други страни членки да заобикалят водещия орган (в случая този в Ирландия) в "спешни" ситуации и когато всички потребители, засегнати от дадено дело, живеят само в съответната държава, се казва в съдебното решение.

В изявление Facebook приветства това, което определи като решение на Съда, което потвърждава доминиращата роля на органите за поверителност на личните данни и способността на други регулатори, следящи за неприкосновеността на личния живот, да се намесят само в изключителни случаи съгласно закона.

"Радваме се, че Съдът на ЕС потвърди стойността и принципите на механизма за обслужване на едно гише и подчерта важността му за осигуряване на ефективно и последователно прилагане на GDPR в ЕС", каза Джак Гилбърт, асоцииран генерален съветник във Facebook, цитиран от CNN.