Полицията в Тексас ще връчи днес заповеди за претърсване в Tesla Inc (TSLA.O), за да осигури информация, която ще улесни разследването на  катастрофата с автомобил на компанията, съобщи пред Ройтерс старши служител на органите на реда.

Новината идва, след като главният изпълнителен директор на Тесла Илон Мъск заяви, че проверките са показали, че системата за автопилот на автомобила не е била включена.

Марк Херман от полицията в окръг Харис, каза, че доказателства, включително показания на свидетели, ясно показват, че в събота вечерта на шофьорското място на Model S няма никого в момента, в който автомобилът се е блъснал в дърво и са загинали двама души.

Херман заяви, че в понеделник следобед Мъск е пуснал съобщение, в което казва, че извлечените (към момента) от компанията данни изключват използването на системата за автопилот.

"Ако той пише това, ако вече разполага с данните, не ни е информирал", каза Херман пред Ройтерс. "Ще очакваме с нетърпение тези данни."

След предварителното разследване полицията е "почти на 99,9 процента сигурна", че не е имало никой зад волана, написа в. "Уолстрийт джърнъл".

Националното управление за безопасност на движението по пътищата на САЩ (The National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA), която регулира безопасността на превозните средства, е сформирало специален екип за разследване, който изпрати на място. На свой ред следователи от Националния съвет за безопасност на транспорта в САЩ (The National Transportation Safety Board - NTSB) са посетили мястото на инцидента вчера.

В самото начало полицията призна, че не е ясно дали помощната система при шофиране е била включена по време на инцидента, припомня ДПА.

Катастрофата е 28-ата с автомобил на Tesla, разследвана от NHTSA.

NTSB пък отстрани Tesla като страна по предишно разследване на фатална катастрофа през 2018 г., след като компанията публикува подробности за проверките по случая без разрешение, отбеляза Ройтерс.

При инцидента в събота модел Tesla Model S 2019 пътува с висока скорост близо до Хюстън, когато не успява да преодолее завой и излиза от пътя, блъскайки се в дърво и избухвайки в пламъци, каза Херман.

Властите откриха телата на двама мъже в колата, един на предната пътническа седалка и собственикът на автомобила - на задната седалка.

Автопилотът на Tesla е система за подпомагане на водача, която се справя с някои елементи на управлението и позволява на шофьорите понякога да свалят ръцете си от волана. Но Tesla заявява, че характеристиките му "изискват активен контрол от страна на водача и не правят автомобила автономен".

В своя туит Мъск отхвърли идеята, че полуавтоматизираният софтуер за шофиране на автомобила е виновен: "Възстановените до момента регистрационни файлове показват, че автопилотът не е бил активиран и тази кола не е оборудвана със система за "Пълно самоуправление" (FSD - Full Self-Driving), а Tesla отделна бета полуавтоматизирана система за помощ на водача, която все още изисква надзор на водача.

Tesla има достъп до оперативни и диагностични данни, доставяни на сървърите си на "редовни интервали" от конфискуваната от полицията кола. Не е ясно дали следователите ще могат да извличат данни директно от записващото устройство за събития в силно изгорялото превозно средство, отбелязва Ройтерс.

Само часове преди катастрофата Мъск написа в Twitter: "Tesla с включен автопилот вече се доближава до 10 пъти по-малък риск за инцидент от  средното превозно средство."

В съобщението си Мъск представя и информация за инцидентите с коли на компанията през първото тримесечие на годината:

"През 1-во тримесечие регистрирахме по една катастрофа на всеки 4,19 милиона изминати мили (1 миля = 1.61 км - б.р.), в които шофьорите са включили автопилот. За тези, които шофират без автопилот, но с нашите активни функции за безопасност, регистрирахме по един инцидент на всеки 2,05 милиона изминати мили. За тези, които шофират без автопилот и без нашите активни функции за безопасност, ние регистрирахме по един инцидент на всеки 978 хиляди изминати мили. За сравнение, най-новите данни на NHTSA показват, че в САЩ се случва автомобилна катастрофа на всеки 484 000 мили."