През последните години търговците стартират периода на Черния петък по-рано. Това каза през Радио "Фокус" председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Той обясни, че проверките на инспекторите ще бъдат в две направления - онлайн и конвенционална търговия.

"Традиционно в последните години в България има период на намаления, но ако сравняваме с други пазари, по-скоро сме близки до европейския континентален пазар за разлика от американския, където процентите намаление са по-високи, но периодът на намаление е по-кратък. При нас се наблюдава по-дълъг период, но не можем да говорим за преобладаващо бомбастични проценти, каквито виждаме в самия ден "Черен петък" в САЩ", допълни Димитър Маргаритов. Той посочи, че на нашия пазар има и друга особеност.

"През последните години тази кампания се изтегля малко по-напред във времето", каза Маргаритов. По думите му през последните две години COVID обстановката доведе до съществени промени в пазаруването и все повече потребители се възползват от офертите в интернет. Той посочи, че поради тази причина проверките ще бъдат фокусирани и в зависимост от активността на потребителите.

"Но наблюдението на пазара започва в ранен период, за да се установи дали търговците дават коректно послание към потребителите, а не просто да вдигат цената непосредствено преди кампанията", допълни председателят на КЗП.

Той уточни, че най-честите сигнали за нелоялни практики в Черния петък са свързани с увеличена цена на отделни стоки, както и некоректно обявяване на самото намаление.

Оказва се, че 70,3% от българите, живеещи в градските райони, възнамеряват да купят нещо на Black Friday. Това сочат резултатите от проучване на Kantar за разпознаваемостта и нагласите за покупки в рамките на кампанията. Сред най-популярните категории през 2021 г. са малки електроуреди, дрехи и обувки, мобилни телефони.

Над 500 лв. е планираният бюджет за Black Friday при над 20 процента от участниците в проучването.

 

По отношение на бюджета, който възнамеряват да изразходват, 41,5% от потенциалните купувачи планират да похарчат до 200 лв., 33% възнамеряват да отделят бюджет между 200 и 500 лв., а 20,7% са планирали бюджет над 500 лв. за закупуване на желаните продукти по време на Black Friday, отбелязва БТА.

Проучването показва и предпочитане на онлайн магазините за Black Friday: 73,9 на сто от потенциалните купувачи възнамеряват да пазаруват от електронни магазини.