В България има сериозен потенциал за развитие на иновативни бизнеси, сегашната криза накара стартъпите да се адаптират и сега има нови възможности пред тях, заяви Милен Иванов, съосновател и изпълнителен директор на СЕО Angels Club

- Г-н Иванов, разкажете ни малко повече за дейността на CEO Angels Club България?

- CEO Angels Club ще стане на 4 години съвсем скоро - в Деня на будителите 1 ноември. Тогава ние решихме, че е време да се направи такава ангелска мрежа в България, като преди да я създадем направихме едно сериозно проучване какви са моделите на тези структури и защо са важни за дадена стартъп екосистема. За общи сведения ангел инвеститорите са хора, които инвестират личните си пари в стартиращи компании срещу дял от това дружество с цел печалба. Подобни клубове съществуват от доста време по света, а първите ангел инвеститори са били по-богати хора, при които са отивали актьори от Холивуд или Бродуей с идеята да ги подкрепят за създаването на дадена продукция или филм. Това се е правило срещу процент от печалбата и тези благодетели са били наричани ангели. Всъщност това се е пренесло в сферата на инвестициите в стартиращи бизнеси - такива, които са в много начална фаза и помагат и вярват в развитието на дадена идея.

Това са проактивни инвеститори, които помагат на стартъпите не само с парите си, но и с идеи, контакти и мрежата от възможности. И ние направихме проучвания как се развиват мрежите от ангели по света и преценихме кой е правилният модел за България и го реализирахме.

Нашата мрежа не е първата в България, но просто предишните основатели са стартирали във време, когато финансовата криза ги е отвяла. Говоря за 2008 г. А може би и тогава в България не е имало и такава критична маса от стартиращи компании. А ние реално избрахме по-добър момент за стартиране на ангелската мрежа, като сме се и поучили от някои грешки, които първите са направили.

В момента CEO Angels club e може би единствената мрежа за ангел-инвестиции в България организирана по този начин, като имаме 55 члена. А това са всъщност хората, които са сериозно ангажирани към това да правят инвестиции и да помагат на стартиращите компании. Фокусът ни са предимно стартиращите компании, които могат да "пораснат" повече и по-бързо. Но не сме насочени единствено към тези фирми. Като казваме, че са технологични компании не говорим само за софтуер, а това може да са дружества, разработващи хардуер или продукти, чрез които също да постигнат бърз растеж.

Идеята е това да бъде нов и различен продукт, който да "успее да наруши статуквото и да създаде ново". Заради това ние търсим потенциала за такива продукти.

- В последно време към какви проекти проявявате интерес?

- Нека да е ясно, че ние нищо не разработваме, а инвестираме в екипи, които разработват. При нас идват предприемачите, които мислят, създават и влагат по-голямата част от енергията и усилията. Ние реално като клуб правим селекция на такива проекти и ги представяме на нашите членове. А те вече си решават кои от тези проекти са подходящи за тях. Първо като експертиза и второ като ниво на развитие и трето като финансови възможности. Все пак има проекти, които са по-скъпи и такива, които не чак толкова. Разбира се, тези обсъждания дават възможност на ангелите инвеститори да участва и в по-скъпи сделки, защото те могат да се синдикират и да инвестират заедно с други членове.

Инвестирал сме в компания за дронове, компания, която прави собствена платформа за клиентска лоялност. Имаме вложения и в софтуер за виртуална реалност, който помага на производителите на VR устройства по-бързо да се свързват с потребителите. Имаме вложения и в компания, произвеждаща електрическа кола, софтуер за дронове, фирма за хранителни добавки и много други.

- Тоест бизнесът търси вашата подкрепа за развитие на идеите си?

- Точно така и тук е важно да се уточни фазата, в която ние се включваме. Ако проектът е на ниво само идея, то по-подходящият партньор за стартиращата компания би бил акселераторът. Той може да помогне на предприемача и неговата идея да достигне до нивото, че да получи финансиране от ангел инвеститори или други фондове. Това, което ние търсим е в малко по-напреднала фаза и търсим екип, който е изцяло зает с реализирането на тази идея. Ние търсим ангажирани хора, които би ги заболяло повече, отколкото нас като инвеститори, ако даденият проект не се реализира. Ние все пак искаме да видим и някаква разработка - било то прототип или бета версия, който вече е бил в ръцете на клиенти, които са тествали изобретението и са заявили, че биха го ползвали. Най-добре е това да се демонстрира чрез продажби. Третият ни критерий, по който оценяваме даден продукт на предприемачите, е дали този обект може да оперира на достатъчно голям пазар. Нашите инвеститори почти не се интересуват от идеи, които да са таргетирани само към българския пазар. Въпреки че сме в България и харесваме нашата страна, ние очакваме предприемачите да разработват тук продукта си, но той да може да се продава из цяла Европа поне. Най-добре - по целия свят. Така ще може пазарът да е достатъчно голям, за да може такъв проект да стане т.н. investment case - тоест ангелът инвеститор, за да направи това вложение, то тази идея трябва да може да се развива бързо и да има потенциал да стане достатъчно голяма, за да бъде закупена от някого един ден. Ако предприемачът развива лайфстайл консултантски бизнес, то той може да бъде много печеливш и привлекателен. Същото се отнася и ако иска да открие ресторант или да построи пет етажна кооперация или отвори луксозен фризьорски салон. Това са все хубави бизнеси, но те не са нашият вид бизнес. Ние по-скоро търсим такива идеи, които да излязат извън рамките на лайфстайл бизнеса и освен печалба от дивиденти, да има и печалба от продажбата на дела, който ние придобиваме.

- Очаквате ли сериозно развитие на този сегмент от инвестиции? Все пак хората не са особено добре запознати със спецификата на този сегмент.

- В последните 7-8 години това, което се случва в България, в тази екосистема както я наричаме има много хубави неща, за които хората не знаят. И нашата мисия е да покрием част от този сегмент и да образоваме потенциалните бъдещи ангел инвеститори какво е това, защо е важно да го има и как да го правят успешно.

Да, наистина очакваме този сегмент да се развива. Действително ангел инвеститорите са най-големият инвеститор на ранен етап във всяка една развита държава. Например в САЩ има около 3500 ангелски мрежи. В Европа са около 600, но те не са познати, защото са малки субекти и като отделна единица не инвестират чак толкова много пари. Но като цяло през 2018 г. имаме данни, че само в Европа подобни ангел инвеститори са вложили общо 7-8 млрд. евро в проекти. Заради това вярвам, че това и в България ще се развива и нашата мисия е да ги запознаваме с това какво е ангелска инвестиция, как се прави, защо това може да бъде привлекателна дейност и как може да помага на иновациите така, че да се превърнем в една технологична държава. Ние имаме голям потенциал и много талантливи хора и просто трябва да ги срещнем с частния капитал. Това го правим в допълнение на фондовете за рисков капитал, които също са много полезни и ги има в България.

- Добре ли е бизнес средата в България в момента и държавата помага ли ви в процеса на инвестиции?

- Държавата по-скоро трябва да не пречи - това е важното. Мисля, че държавата няма нищо против в това отношение, макар че винаги има какво да се желае. Много хубава идея бе реализирана чрез създаването на този Фонд на фондовете и в следващите пет години мисля, че няколко десетки милиона лева ще бъдат инвестирани в стартиращи компании у нас чрез фондовете, които са създали. Законовата и данъчната среда също е добра. Проблемът на България не е никакъв друг освен пазара, който е много малък. Именно заради това всички технологични компании ги стимулираме да мислят как да излязат по-бързо навън. Като цяло смятам, че средата у нас е доста благоприятна да стартираш технологичен бизнес.

- Вече споменахте, че има много иновативно мислещи хора у нас. Образованието в момента продължава ли да е фактор и да стимулира хората да са креативни и с нови идеи?

- Образованието разбира се, че е важно за предприемачите. Но само по себе си то не е достатъчно. И понеже говорим за технологични компании то колкото повече хора се обучават в този сегмент, то толкова повече бизнес могат да се появят занапред. Има и частни инициативи, които създават поколение от технологично образовани хора.

Предприемачеството е нещо, което се провокира от комбинация между образование и среда, предимно семейна. Ако баща ти е бил предприемач и в къщи са се чели такива книги и това са били героите е много вероятно и ти да станеш такъв. А именно предприемаческия дух на нас много ни куца. Според проведено изследване на Global Entrepreneurs Monitoring (GEM) се оказва, че има какво да се учим още и ние сме най-слабо предприемчивата държава сред 60-те изследвани, което значи че най-малко хора стартират свой бизнес по една или друга причина. Децата трябва още от вкъщи да научат от родителите си, че не е срамно да си "бизнесмен" и това, че си богат не е задължително да бъде постигнато чрез корупция или чрез престъпна дейност. В момента тази категория се изгражда тепърва като позитивна и вече си има свои местни добри герои.

- Тоест България тепърва прохожда на ниво стартъпи в Европа? Как се представяме ние на картата на Стария континент?

- Има ни разбира се, особено в последните няколко години има доста добри компании, които станаха големи, продадоха се и успяха да докарат добра възвръщаемост на своите инвеститори. Но ние сме малки като държава и определено има какво да се желае, за да станем по-добри и с по-добро самочувствие като продаваме на вън. Но от гледна точка на технологичните стартъпи сме по-напред и определено има повече талантливи и способни хора, отколкото в съседни наши страни.

- Щом идеята на някой предприемач се развие достатъчно, той задължително ли търси варианти за продажба на продукта си, за да продължи да се развива? Или предпочита човекът да започне следващ проект?

- Ако е успешен проектът, той никога не би приключил, но зависи от коя гледна точка се разглежда. Докато не бъде закупен проектът от някого и предприемачът не излезе от тази инвестиция заедно със своя първоначален инвеститор, бизнесът за него не приключва. Винаги има нови предизвикателства и фази на развитие. Повечето международни компании, които придобиват такъв вид бизнес, предпочитат предприемачът да остане в компанията още няколко години, защото много често самата инвестиция е насочена към самия екип, който е разработил продукта. Но да - ако си бил веднъж предприемач, после е трудно да спреш да си такъв. Обикновено успешните предприемачи след като си продадат компанията, стартират нов проект, или пък стават ангели инвеститори. Например в нашия клуб една трета от членовете ни са успешни предприемачи, които в момента са си продали бизнеса и сега искат да се развиват като ангели инвеститори и помагат на други да станат като тях.

- Могат ли хората у нас да бъдат стимулирани и обучени да бъдат проактивни и да се занимават с предприемачество?

- Доколкото съм запознат в момента има курсове по предприемачество в училищата у нас. Това е хубава идея, но може би трябва да са по-практични и в същото време да се представят по забавен начин. Така ще могат децата да бъдат по-ангажирани. Предприемачеството по дефиниция не се учи, то се прави.

- Настоящата криза с COVID-19 по какъв начин се отразява на стартъпите у нас?

- Със сигурност се отразява, но не е чак толкова драматично, колкото човек може да си помисли. Все пак говорим за компании, които тепърва стартират и не са повлияни кой знае колко от средата по отношение на това да имат огромни разходи, а приходите да са се свили и това да доведе до банкрут. Тази криза вероятно влияе на компаниите, които са в следващата фаза на развития, която ние наричаме scale-up. Там някои от компаниите може и да имат сериозни проблеми. Но това е с уговорката, че се случва само в секторите, които са засегнати - туризма, пътуванията, кетъринга и хотелиерската индустрия например. Ако вие сте стартъп и разработвате софтуер, който се купува от хотелите или авиоиндустрията, то тогава вече имате голям проблем. Обаче ако си в сектора, който стимулира новите реалности като отдалечено работно място, нови услуги и дигитализация, има компании, които реализират невероятен растеж.

Същото е валидно и за компаниите, които предлагат онлайн продажби на стоки от първа необходимост. Някои от стартъпите са много по-гъвкави и бързо се адаптираха към новите условия. Така в момента те изживяват едни от най-добрите им времена на развитие. Откриха се и много нови възможности, които преди това не бяха налични. Нека да гледаме позитивно, защото за стартиращите компании това е един невероятен шанс. Това все пак са дружества, които много бързо могат да се променят за разлика от някоя установена компания с традиционен бизнес модел и ясни клиенти.

- Какво може да очакваме от вас като нови проекти?

- В момента съм част от екип, заедно с колеги от CEO Angles Club, който стартира нов фонд с подкрепата на Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ, EIF). Това е най-големият Фонд на Фондовете в Европа, който подпомага подобни инициативи за създаване на нови фондове за рисков капитал и подкрепа на нови фонд мениджъри. Нашият фонд е създаден с цел да подпомага ангелското инвестиране и се казва Sofia Angels Ventures и е само за коинвестиране с частни инвеститори.

Идеята е този фонд да съинвестира средства заедно с ангелите и им дава възможност те да участват в по-големи инвестиции. Така например ако един ангел иска да инвестира в дадена компания 100 хиляди лева, то ние може да инвестираме с него още 100 хил. лв. и да станем партньори заедно с него и предприемача. Така ние стимулираме ангелското инвестиране и подпомагаме съответните иновационни проекти. В рамките на този месец ще бъде направена и регистрацията на фонда в България. Вече имаме всички одобрения от ЕИФ и регистрация в Комисията за финансов надзор. Общият размер на фонда е 13 млн. евро, които ще бъдат инвестирани срещу още 13 милиона евро ангелски пари, така че общо ще допринесем за около 26 млн. евро инвестиции в иновативни стартапи. Ще може да инвестираме не само в български компании, но и в европейски дружества. Дори можем да инвестираме и в американска компания, стига тя да има български съосновател. Фокусът ни като цяло ще бъде към България, но не само. Планирано е поне 50% от средствата на фонда да бъдат инвестирани все пак в български компании или такива с българска връзка. Sofia Angels Ventures ще бъде от голяма полза за развитие на ангелската екосистема и от тук много полезен за стартиращите предприемачи.

Милен Иванов е съосновател и изпълнителен директор на СЕО Angels Club. През последните 18 години е бил сериен предприемач в различни области на бизнеса, предимно свързани с HR, маркетинг и B2B услуги.

Има опит като инвеститор, работодател и мениджър в сфери, включващи различни стартъпи, бизнеси с реклама, интернет проекти и бизнес услуги.