Важна глава от историята на италианската авиация бе затворена късно снощи, когато последният полет на италиански национален превозвач Алиталия (Alitalia) се приземи в Рим, предаде ДПА.

Полет AZ01586 кацна на римското летище "Фиумичино" в 23:23 часа местно време (00:23 часа българско време), след като излетя малко по-късно от предвиденото в разписанието от летището в Каляри, остров Сардиния.

Самолетът е бил почти изцяло запълнен, със 180 пътници на борда, информира АНСА. С него Алиталия сложи край на 74-годишната си дейност в авиационния сектор.

Италианският национален превозвач е основан през 1947 година и десетилетия наред марката бе символ на поствоенния икономически бум в страната.

Новата държавна компания Италия Траспорто аерео - ИТА (Italia Trasporto Aereo - ITA) започна да лети от днес.

Тя е смятана за наследник на Алиталия, но както италианското правителство, така и ЕК се надяват да скъса с проблемното финансово минало на предшественика си.

Алиталия не е реализирала годишна печалба от 2002 година. Многократните опити за стабилизиране на финансите й се провалиха, включително и усилията да се намерят частни купувачи. Сред разглежданите варианти бяха Делта (Delta) и Луфтханза (Lufthansa), с които бяха водени преговори.

Авиокомпанията бе приватизирана през 2008 година, но въпреки това продължи да се нуждае от мащабна държавна помощ. През 2017 година тя обяви фалит и бе поета от специални администратори.

Два последващи държавни заема влязоха в конфликт с правилата на ЕС за държавна помощ, целящи да осигуряват равни условия в авиационния сектор на Стария континент.

През 2020 година ограниченията заради пандемията от Ковид-19 отново поставиха Алиталия на колене.

Спасителна финансова помощ позволи на компанията да лети, но и проправи пътя за ренационализацията на италианския национален превозвач под формата на новата компания ИТА.

ЕК даде зелена светлина за новата авиокомпания и я стимулира допълнително, като я освободи от отговорност за 900-те милиона евро (1 милиард долара) незаконна държавна помощ, отпусната на предшественика й през 2017 година.

Изпълнителният орган на ЕС потвърди, че инжектираните от италианското правителство в новата компания 1,35 милиарда евро са в съответствие с правилата на ЕС.

ИТА стартира дейността си флотилия от 52 самолета. Тази година в обслужването на полетите й ще работят до 2950 души спрямо персонала от 10 000 души на Алиталия.

Първоначално авиокомпанията ще предлага 45 дестинации и 61 маршрута, включително Франкфурт, Париж, Лондон, Ню Йорк и Буенос Айрес.

Първият полет на ИТА излетя тази сутрин от миланското летище "Линате" в 06:20 часа (07:20 часа българско време) за Бари, Южна Италия с 60 пътници на борда. Самолетът е поел обратно към Милано с 98 пасажери, съобщи специализираният сайт АвиоНюз.

Според данни на компанията през първи ден от дейността си тя ще обслужи 191 полета.

Новата авиокомпания обаче има своите критици и синдикатът Куб Траспорти (Cub Trasporti) планира да проведе днес демонстрация на летище "Фиумичино", каза вчера пред медиите секретарят на профсъюза Антонио Аморозо. Според него планът за ИТА е безперспективен. Синдикатът очаква тежки икономически загуби през идните две години.