Дори когато в крайна сметка икономиките се отворят отново, много предприятия ще останат затворени, докато се борят в новата среда. Дали някога ще изплуват отново - това е страхът, който е обхванал експертните групи, които помагат на бизнеса да се изправи отново на крака след кризи, каквато е пандемията.

Собствениците на малък бизнес са по-уязвими и може да се наложи отново да станат предприемачи, за да оцелеят, пише по темата бизнес репортерът на Би Би Си (BBC) Джъстин Харпър.

"Рестартирането на бизнес е много по-трудно от спирането на такъв", казва Международният институт за възстановяване при бедствия (Disaster Recovery Institute International - DRI).

"Когато икономиката се отвори отново, тя няма да се върне към нормалното изведнъж - със сигурност не и за (и от) всички", казва Клое Демровски, изпълнителен директор на института. "Нашите навици може да са се променили заедно с дебелината на портфейлите ни."

Какво ще се промени

Дейности като традиционното пазаруване на хранителни стоки, гледане на филми, фирмени срещи и електронно обучение до голяма степен се преместиха в онлайн среда. Това може да не е само краткосрочна тенденция и компаниите ще трябва да се адаптират към нея, тъй като поведението на потребителите при покупка се променя.

Индивидуални решения като това ще се мултиплицират в отделните страни и по света като цяло. За предприятията, които в този момент - все още в блокада, не се адаптират, не проявят креативност, после - след пандемията, може да е много трудно, тяхната борба за оцеляване - за завръщане, ще е по-тежка, коментира Демровски.

В подкрепа на такива разсъждения дойде и становище на Международната организация на работодателите, която преди дни проведе онлайн конференция. Самата среща беше представена като добър пример за развитието на технологиите и все по-малката зависимост от ползването на самолети и полети, защото светът вече е свързан дигитално. За в бъдеще предстои по-малка мобилност на хора за участие в подобни конференции и семинари. Работодателите, свързани чрез тази организация, подчертаха ключовата роля на меките умения на персонала в дигиталната среда, начина на общуване с клиентите по телефона или интернет. Изтъкната беше тенденцията за увеличение на онлайн продажбите, чиито дял се очаква да нарасне в следващите години. За това ни съобщи Българската търговско-промишлена палата, която се включи в конференцията.

Демровски се присъединява към подобни заключения. "Някои неща могат да се променят завинаги. Конференциите и големите събития вероятно ще бъдат отменени или посещавани рядко. Това може да е гвоздеят в ковчега за споделените работни пространства и отворените офис пространства, тъй като всички сега осъзнаваме значението на стените", подчерта експертът.

Докато големият бизнес има стабилни планове за действие в извънредни ситуации и силни програми за управление на риска, по-малките фирми обикновено нямат такива.

"Тези бизнеси ще продължат да страдат и много от тях никога няма да отворят отново. Това, което видяхме след кризите в цялата общност в миналото, е, че всеки, който беше собственик на малък бизнес, сега отново е предприемач, но трябваше да подходи към проблема от нова (различна) гледна точка", отбеляза Демровски.

Каква ще е новата нормалност

Експертите по кризисни ситуации в бизнеса казват, че фирмите трябва да планират мерки като намалено работно време, гъвкави смени, повече промени в персонала.

Търговците на дребно трябва да се подготвят за по-голямо разстояние между клиентите и за предлагане (може би само) на индивидуално опаковани храни (без проби или тестери). Ще се наложи въвеждане на нови (или налагане на утвърдени във времето на пандемията) практики за повече спокойствие и сигурност за клиентите и служителите, като дезинфекциране, редовно и видимо почистване. И особено важно: да затвърдят практиката на подходяща защита за служителите като маски, ръкавици и проверка на температурата.

Ако училищата останат затворени или преминат към редовно провеждане на дистанционно (домашно) обучение, работодателите ще трябва да проявят разбиране и гъвкавост към работещите родители.

В тази посока бяха заключенията и на Международната организация на работодателите: дигитализация на всички възможни процеси и нива; създаване на възможности за гъвкавост на работните процеси.