Шефът на нидерландска компания, дъщерно дружество на която участва в операцията по преодоляване на кризата със заседналия кораб в Суецкия канал, предупреди, че най-трудното тепърва предстои.

"Добрата новина е, че корпусът (на 400-метровия кораб "Евър Гивън") е освободен, но според нас това е най-простата част. Предизвикателството е това, което предстои - да плъзнете кораба с товара, който носи", каза Питър Бердовски, изпълнителният директор на "Роял Боскалис" (Royal Boskalis) пред нидерландското обществено радио, цитиран в специализираното издание Vesselfinder.

Той обясни, че ще се използва вода под високо налягане за премахване на пясък и глина под носа на кораба, но ако не се получи, контейнерите ще трябва да се вдигнат при операция, която може да отнеме известно време. "Носът все още е залепен като твърда скала в леко пясъчната глина", каза Бердовски, цитиран и от Би Би Си (BBC).

Моментната позиция на кораба, около него са съдовете, които се опитват да го преместят

Във вторник миналата седмица тази ключова за международната търговия морска пътна артерия бе блокирана от заседнал контейнеровоз. Това предизвика огромна опашка от плавателни съдове и нанесе щети за десетки милиарди долари.

Управлението на Суецкия канал в Египет (SCA) заяви по-рано днес, че корабът-контейнеровоз "Евър Гивън" е бил частично преместен и е бил обърнат в "правилната посока".

"Каналът ще функционира 24 часа в денонощието веднага след преместването на кораба", каза пред египетската телевизия шефът на Суецкия канал Осама Рабие. След това ще са необходими "около три дни и половина", за да се изчисти изоставането, добави той.

Японският собственик на кораба - фирмата "Шоей Кисен" (Shoei Kisen) заяви, че по-късно днес, 29 март, ще бъде направен нов опит за избутване на кораба. Такива опити за напълно натоварения кораб могат да се правят само в пика на прилив, се казва в съобщението на Vesselfinder.

Местоположението на Евър Гивън в Суецкия канал, 29 март

По данни на британското специализирано издание "Лойдс Лист" 425 плавателни съда са чакали тази сутрин да преминат през Суецкия канал. Според управата на изкуствения воден път след неговото разблокиране ще са необходими три дни и половина, за да преминат всички тези кораби.

Една десета от стоките, превозвани по море в глобален мащаб, минават през Суецкия канал, въведен в експлоатация през 1869 г.