Aмериканският пионер в сферата на електромобилите Tesla кандидатства за федерални субсидии за производство и изследвания, свързани с акумулаторните батерии, в Германия, пише германският в. Handelsblatt, като цитира свои правителствени източници.

Не може да се назовават компании, които са кандидатствали за съответните средства. Като цяло субсидии могат да бъдат отпускани и за неевропейски компании, пояснява при поискване отговарящото за проекта Федерално министерство на икономиката.

Tesla е оставила запитването на Handelsblatt по въпроса без отговор. Пазарната стойност на компанията скочи над 100 милиарда долара в края на миналата седмица и тя вече е по-ценна на борсата от Volkswagen Group.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск изненадващо обяви в края на 2019 г., че иска да създаде "Giga-Factory" в Грюнхайде, Бранденбург. В предприятието ще се произвеждат автомобили и акумулаторни клетки.

Министерството на икономиката на Германия в момента работи под силен натиск за реализирането на втори основен европейски проект за производство на батерии. Според министерството в проекта участват 14 държави членки на ЕС, включително Полша и Чехия в допълнение към Германия. Над 55 компании са част в проекта.

В понеделник участниците възнамеряват да подготвят на среща в министерството уведомлението за проекта до Европейската комисия. В началото на декември 2019 г. ЕК одобри рамката за помощ за първия проект за производство на батерии.

"Искаме конкурентни, иновативни и екологични батерии, произведени в Европа. За да ги създадем, ние обединяваме иновативната сила и потенциал на нашите компании", заяви министърът на икономиката Петер Алтмайер пред Handelsblatt.

Фактът, че Илон Мъск е известен като визионер, който е много по-напред от мудните германски производители на автомобили, беше доказан скоро и в Берлин - в началото на ноември 2019 г., когато той получи наградата "Златния волан" от "Bild am Sonntag" и "Auto-Bild" за Model 3 на неговата компания. Там той небрежно отбеляза проекта в Бранденбург и скоро след това Германия изпадна във възторг.

Неконвенционалният мениджър обаче използва много конвенционални методи, ако може да се докопа до пари, както показва примерът на Бранденбург. Като цяло неевропейските компании също биха могли да получат помощ в рамките на така наречените проекти IPCEI, според Министерството на икономиката на Германия. IPCEI означава "Important Projects of Common European Interest" (Важни проекти от общ европейски интерес).

Европейската комисия вече бе одобрила първия такъв проект за производство на акумулаторни клетки през декември 2019 г. Държавите от ЕС, които участват в проекти на IPCEI, могат да отпускат помощ само след одобрение.