Коя е най-привлекателната дестинация за образование в чужбина за българските кандидат-студенти и кои са най-желаните специалности? Виждат ли младите хора реализация в България след завършването си там?

Водещ избор на кандидат-студентите си остават дестинациите Великобритания (въпреки Брекзит), Германия и Австрия. Сред основните причини е фактът, че университетите в тези страни предлагат все повече програми на английски език, споделят експерти от ЕДЛАНТА.

Тази година се наблюдава нарастване с 35% на интереса и към Холандия.

Сред най-предпочитаните специалности се нареждат инженерните и дизайнът във всичките му разновидности, генетиката и екологията. Постоянен през последните години остава интересът към специалностите бизнес, маркетинг, мениджмънт и ИТ.

Всички тези сфери ще бъдат представени от престижни европейски университети на организираното от ЕДЛАНТА изложение "Образование за успешна кариера", което ще се проведе в края на септември в София, Пловдив и Бургас.

Десислава Никова от София избира Холандия за свое ново място за живеене и обучение. Поне за известно време. Нейната специалност е "Маркетинг мениджмънт". Защо тя е сред преобладаващата група млади българи, избрали Холандия и каква е визията ѝ за бъдещето?

- Би ли ни се представила с няколко думи?
- Казвам се Десислава Никова и от тази есен ще уча в Холандия, в Hanze University Groningen. В София съм завършила 22 СЕУ "Георги С. Раковски", профилът ми беше английски, испански, български и философия.

Имам различни хобита. Като малка ходих на танци - танцувала съм в различни формации през годините. Освен танците съм се занимавала за кратко и с плуване. Обичам да прекарвам свободното си време в четене на книги. Последната книга, която прочетох, е и една от любимите ми - "Птиците умират сами" на Колийн Маккълоу. Освен четенето, голяма страст ми е пътуването до различни краища на света. Любимите ми места, които съм имала възможността да посетя, са Бали, Сингапур и Перу. Пътуването и четенето ми дават възможността да погледна на света през различни очи, без значение дали те са магически, както в книгите, или реалистични.

За следване в Холандия избрах "Маркетинг мениджмънт". Моите впечатления са, че страшно много мои познати, съученици и приятели тази година кандидатстват специалности с бизнес и икономическа насоченост. Имам и много познати, които ще учат маркетинг.

- Според теб каква е причината младите хора да се ориентират именно към тези специалности?
- Може би защото маркетингът е специалност, която дава възможност да погледнеш на даден казус или цел по много различни начини, да разгърнеш творческия си потенциал.

- Кога се зароди идеята да кандидатстваш в чужбина?
- В 11-ти клас всъщност започна колебанието ми какво да следвам, къде да следвам и т.н. Изборът ми за специалност определено не беше спонтанен. Приятелка на сестра ми, която учеше маркетинг в Англия, ми обясни какво точно представлява специалността и на мен изключително много ми хареса. Явно тя е много добър съветник и много добре се е учила, защото успя да ми "продаде" тази специалност (смее се). След това се поразрових малко, защото за маркетинга няма конкретно обяснение какво точно представлява. Маркетингът е съвкупност от неща, които ти самият трябва да намериш за себе си, които да работят за определено нещо. Аз искам да имам собствен бизнес след време, а маркетингът дава много добро базисно ниво. Но естествено, преди да го започна, ще трябва да работя известно време в някаква фирма, за да придобия опит, да натрупам стаж.

Страшно много обичам да пътувам. Много съм благодарна, че съм имала възможността да пътувам и да опознавам най-различни неща и много ми харесва това, че където и да отидеш, има много различни хора. Дори да си във Франция, можеш да срещнеш човек, който не е французин, можеш да срещнеш африканец. Тази среща на различни хора с различна култура бе водещ фактор в избора ми на страна за образование. Холандия е интернационална страна и има хора от цял свят, затова страната ме привлича дори повече от Англия.

- Какви са наблюденията ти относно твои съученици - повечето заминават в чужбина или повечето остават в България?
- Повечето ми приятели остават в България, предимно в Софийския и Медицинския университети.

- Виждаш ли се след време да се върнеш в България, къде си представяш, че ще се реализираш?
-
Абсолютно, да. Защото смятам, че в момента в България маркетингът не е на това ниво, на което в другите държави и когато човек се върне със съвременни знания и добър опит, натрупан в чужбина, може да направи много неща. Докато в чужбина конкуренцията за специалисти ще е много по-голяма.

- С какви очаквания заминаваш?
- Заминаването ми е първата голяма промяна в моя живот. Свикнала съм да живея около моите родители, роднини и приятели и сега за първи път разбирам колко лесно човек се привързва и колко трудно излиза от зоната си на комфорт. Гледам да нямам очаквания, защото колкото по-големи са те, толкова по-трудно е да приемеш после разочарованието. Смятам, че Холандия е една интернационална страна, отворена към всички, които са дошли да търсят работа, нов живот или дори себе си в нея. Не мога да кажа дали университетът ми или специалността, която съм записала, са за мен, но не смятам, че някой би могъл да кажа нещо точно преди да се е пробвал. Затова винаги трябва да има надежда, която, както казват хората, умира последна.

- Как се виждаш след 10 години?
- Този въпрос ми е любим, може би, защото много обичам да си мечтая за бъдещето. След 10 години се виждам като мениджър на средно голяма компания, обичайки работата си и наслаждавайки се на времето, прекарано на работното място; със семейство и човек, на когото да разчитам в живота, защото все пак - не всичко е кариера; с много приятели от цял свят и още повече незабравими моменти с тях.

- Какъв съвет би дала на тези, които все още се чудят какво искат да учат и дали да предприемат стъпката за заминаване в чужбина?
- Това е сложен въпрос. Смятам, че в България хората изпадат в паника, когато не могат да вземат решение за бъдещето си в рамките на много кратко време. Родителите понякога също много притискат децата си. Всеки човек е различен. Живеем в свят, пълен с възможности, но проблемът е в това, че все по-малко хора разбират какви са техните качества и предимства и как могат да ги използват в бъдещето си.