"Музикант къща не храни."   

"Много готино, а кога ще си намериш истинска работа?"

И още, и още в различни вариации - чуваш ли често тези коментари? Или може би насреща ти вдигат рамене: "Прави каквото искаш, само до месец да си се изнесъл."

Да, било е време, когато артистите, включително всички пишещи, рисуващи и като цяло творящи хора, са зависели от благоволението на някого. Църквата е издържала Леонардо да Винчи с поръчките си. Всички известни музиканти са имали покровители от висшето общество, от които на практика е зависел хлябът им. Чувал си и доста драматични истории за умиращи от глад артисти (Ван Гог, например) - Холивуд обича да ги експлоатира. Около теб приятелите листят брошури на британски университети и мениджмънт колежи или кроят планове за собствен бизнес, а ти просто имаш талант и знаеш, че си роден да правиш изкуство. Ами сега? Да обличаш ли костюм, или да се хващаш на работа?

От изкуство е възможно да печелиш. Нещо повече - можеш да имаш кариера и свобода, за каквито всички мечтаят. Chance The Rapper е точно такъв изпълнител, независим от всички музикални компании. Той постига огромна популярност в социалните медии и печели "Грами", без да е продал нито един албум на физически носител. Личното му състояние според сп. Forbes възлиза на 33 милиона щатски долара.

Всички истини за артистите, които слушаш около себе си, са безнадеждно остаряли. Ако прочетеш докрай тази статия, ще разбереш как и защо артистите успяват днес.

Първо и най-важно - животът и пазарът са коренно различни. Много хора нямат идея, че независими артисти във всички изкуства изкарват шестцифрени суми. Правилата в бизнеса с изкуство се промениха. Вече нямаш нужда от издателски къщи нито от музикални лейбъли, за да стигнеш до твоята публика. С възхода на интернет, социалните медии и предаването на живо можеш сам да си създадеш сцена, вместо да си търсиш място на такава.

Второ - точно ти можеш да бъдеш най-доброто лице на твоето изкуство. Достатъчно е да знаеш коя е твоята публика, кои хора са най-склонни да те чуят и да си купят твой продукт. Често това са връстниците ти и ти знаеш добре какво ги вълнува и как да им въздействаш. Обратно - индустриите играят на едро с маркетингови шаблони. Понякога формулата работи, понякога не. Много артисти губят договорите си със своите издатели заради ниски продажби, но често причината за тези продажби е неправилният подход на самите издатели.

Трето - индустриите експлоатират артистите си. Не говорим за това, че свободата ти на изразяване ще бъде ограничена. Че ще ти се казва какво и как да казваш и ще те поставят в клетка. Това вече си го чувал. Имам предвид икономическа експлоатация, при която едва 8% от приходите от продажби на твоя продукт се връщат при теб. Останалото усвояват по веригата издатели, книжарници, лейбъли, промоутъри, агенции. Независимият артист няма на своя страна тази машина, но има всичките си приходи. Какъв по-добър стимул да споделяш изкуството си със своята публика?

Остава един решаващ въпрос: как да го направиш? Има ли формула, която помага на независимия артист да се открои сред масата? Кои качества са задължителни за успеха?

Преди всичко трябва да знаеш, че артистите в XXIв. не могат да си позволят да бъдат просто артисти: да пишат музика или романи, да се изолират в ателиета. Да си артист днес изисква още ред умения. Готов ли си да ги откриеш?

Ще ти задам пет прости въпроса. Всеки отговор ще те приближава към успеха.

     1. Изследовател ли си?

Достъпът до информация днес е главозамайващ. Количеството данни - също. Понякога това затруднява повече, отколкото помага. Всяко проучване, което правиш, за да подготвиш продукта си, трябва да бъде перфектно. Публиката е адски критична и придирчива. Тя няма да ти прости работа през пръсти: криво скалъпена история, неточни тонове и пр. Отделяй време и внимание на подготовката си.

     2. Дигитален ли си?

Днес от всеки артист се очаква да бъде на "ти" със социалните медии, да използва апликации и програми в работата си, да изгражда и поддържа своя уеб страница. Не можеш да си позволиш да останеш в XX в. по отношение на дигиталните технологии и социалните тенденции. Всъщност, колкото по-добре разбираш как работят те, толкова повече можеш да ги използваш в своя полза. Повече видимост = повече пари.

     3. Готов ли си сам да се промотираш и маркетираш?

Дори артистите, издавани от големи имена в индустрията, са отчасти отговорни за собствените си продажби. Независимите артисти носят цялата отговорност. Вече не става дума за това да убедиш някой агент или издател да повярва в теб. Трябва сам да изградиш публиката си и да увеличаваш хората, които те следват. Как? Като разбереш как работи пазарът ти, къде да намериш още публика и в крайна сметка, кое продава продукта ти.

    4. Готов ли си да бъдеш уникален?

С възхода на независимото изкуство всеки вече може да издаде без усилие музика или роман. Пазарът е преситен. Трябва да се откроиш сред тълпата. Да поемеш риска да бъдеш уникален и автентичен. Да разкажеш история така, както никой още не го е направил. Днес артистите са откриватели и трябва да впрегнат креативността си, за да направят своите открития ценни за публиката.

    5. Боец ли си?

Независимите артисти на XXI в. имат шанс за свобода и успех, достойни за завист. Но конкуренцията става все по-жестока, дори между артистите, подписали договори с издатели.

Да бъдеш независим артист в тези дни означава да си готов да учиш постоянно. Да не се страхуваш да изграждаш нови умения. Да посвещаваш повечето си време на своето изкуство. Да вярваш в себе си, дори когато никой не вярва наистина в теб.

Независимите артисти на XXI в. са яростни бойци и ако ти си един от тях, можеш само да се гордееш със себе си!