Конкурсът Effie® Awards отличава най-впечатляващите постижения в областта на маркетинговите комуникации - идеите, които работят. По темата разговаряме с Гергана Иванова, управляващ партньор The Smarts Group, която е член на журито.

- Г-жо Иванова, какво да очакваме на Effie през 2020?
- Смятам, че като всичко през 2020 година Effie също ще ни изненада. Можем да чертаем очаквания за по-интересни заявки, за по-предизвикателни проблеми за решаване, за повече дигитално ориентирани кампании, но съм сигурна, че, каквото и да очакваме, ще получим и нещо различно. Такива са времената - бурни и непредсказуеми.


- Освен промените в регламента, според Вас кои са основните предизвикателства за участие?
- Със сигурност тази година ще е по-трудно да се напишат заявките, тъй като от една страна пандемията внесе много резки промени в работата, планирането и измерването на резултатите. От друга страна самите екипи работят в доста по-различни условия, справят се с нови предизвикателства и ще им бъде трудно да вместят и тази сериозна задача в ежедневието си. Разбира се, остава и традиционния проблем с качественото подготвяне на заявките - генералната липса на данни за много от сегментите на пазара. За съжаление пандемията задълбочи сериозно този проблем. Смятам също, че ще е предизвикателно да се подготвят заявките за кампании около кризата. Нейната безпрецедентност прави трудна съпоставката с каквито и да било периоди и явления преди това.

- Какво е значението на Effie Awards за компаниите у нас? Защо наградите са толкова престижни?
- Всяка Effie награда е многократно извоювана победа. От една страна тя започва с увереността на компанията и агенцията, че са свършили нещо изключително успешно с кампанията. Да опишеш и да докажеш с факти този успех е следващото важно предизвикателство. Много от успешните кампании не биват представени на конкурса именно заради липсата на цифри и факти, които да могат да онагледят успеха, за това и много заявки умират още преди да са били съставени. Голямата победа, разбира се, е да успееш да убедиш журито в успеха си, като получиш заветно "ДА" за номинация, а още по-голямата вече е да получиш приз. За това считаме всяка награда Effie за много сериозна победа, при това обща за клиента и за агенцията.

- Ситуацията с Covid-19 ще промени ли характера на проектите през тази година? какво ще е различното според вас?
- Очаквам да има доста проекти, свързани с Covid-19 и борбата с последствията. Те бяха толкова многопластови, че със сигурност ще има много разнородни кампании. Как точно ще се дефинира успеха на тези кампании - ето тук за мен ще бъде най-интересната част. Кое бе успешното, кое сработи и защо вярваме, че сработи в тази безпрецедентна криза.

- Помага ли Effie наградата реално на бизнеса на агенциите?
- Смятам, че агенциите, които редовно участват в Effie и пишат заявки, имат сериозно отношение към резултатността на рекламата. В този смисъл конкурсът като цяло е много полезен за бранша. Самите награди, като многократно извоювани победи, носят и много видимост за агенциите и марките и в това отношение също помагат за развитието на бизнеса. Effie не са просто добър ПР - Effie наградата е събирателното за смисъла на нашата работа. Мисля, че за наградените кампании трябва да се говори много по-дълго и да се разказва добрият опит през цялата година.

- Промени ли се разбирането за ефективност в рекламата след март 2020 г.?
- Това очакваме да разберем след тазгодишното издание на Effie. Очакваме да има различен прочит на успеха. Предполагам, че той ще бъде мерен на много по-кратки времеви отсеци и ще се научим да оценяваме временния успех, към конкретния момент. Мисля че в тази ситуация ние всички променяме непрекъснато дефиницията си за успех и това е, което ще остане с нас за дълго време - както в бизнес план така и в чисто човешки.

За повече информация посетете страницата www.effiebulgaria.org

Наградите Effie България 2020 се провеждат с изключителната подкрепа на bTV Media Group - платинен спонсор и на Санофи България - златен спонсор.

----

Гергана Иванова е съсобственик и управител на РА The Smarts, както и управляващ партньор в IQMedia, PR агенция Paragraph 42 и продуцентското студио Shoot.
Гергана има над 20 години опит в рекламната индустрия в България. От 1997 година насам нейната професионална кариера е свързана с управлението на клиенти и стратегическото планиране в комуникациите, най напред като част от екипа на международна рекламна агенция, а от 2008 година и като съсобственик на една от изявените творчески агенции на пазара. В клиентското портфолио на групата се нареждат имена Уникредит Булбанк, Билла България , Electrolux, ИКЕА, Димитър Маджаров, Мол Пловдив, Градус, Sopharmacy, Accenture, CofaceBulgaria, ОLX, Nestle. Сред важните инициативи на комуникационната група е Praktika - платформа за обучение и вдъхновение в областта на комуникациите, която през реализира събития и обучения, насочени както към рекламния бранш, така и към маркетинг специалистите на пазара.

Рекламна агенция The Smarts е носител на редица награди както на българските фестивали, така и на международни форуми. Агенцията е награждавана три пъти с престижната награда EPICA за свои кампании за ИКЕА и Мол Пловдив. Кампании и реклами, разработени от The Smarts често се публикуват на страниците на списание Архив и са включени в други престижни селекции като Ads of the world. През годините агенцията е носител и поредица награди за ефективност на Effie Bulgaria Сред най-вълнуващите кампании на агенцията са тези, разработени за организации с нестопанска цел. За The Smarts е от особена ценност това да подкрепя каузите на неправителствени организации. Сред тях са подкрепата за Приемната грижа в България, Ранното детско развитие и Превенция от изоставяне на деца, Вечер на добродетелите на ФЗНД, както и Забрана за рекламата на тютюнопушенето. В културната сфера The Smarts e традиционен творчески партньор на Нощ на театрите, Литературния фестивал и Фондация "Културнин перспективи".

Гергана Иванова е член на УС на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и член на УС на Съвета на Жените в Бизнеса в България.