През последната година глобалният бизнес с диаманти отново загуби скорост. Търсенето на скъпоценните камъни намаля през първите три тримесечия на 2019 г.

Сред основните причини са опасенията на потребителите от рецесия и търговската война между Китай и САЩ, става ясно от проучване на консултантската служба за управление Bain & Company и Antwerp World Diamond Center (AWDC), цитирано от Инвестор.

За годината като цяло глобалните продажби на диамантени бижута вероятно са намалели с два процента, което се дължи главно на спадовете на основния пазар в САЩ. Американците не са склонни да купуват диаманти, защото доверието в икономическото развитие се свива. Отделно и по-малко склонни да пазаруват туристи от Китай са дошли в САЩ.

Не на последно място, допълнителните мита в размер на 15 процента от септември 2019 г. оскъпиха китайските бижута. Това потисна традиционно силния коледен бизнес.

Търговският конфликт с Китай също е оказал отрицателно въздействие върху поведението на купувачите. Според Bain само европейският пазар остава до голяма степен постоянен.

Продажбите на необработени диаманти вероятно са пострадали значително повече през 2019 г. Bain очаква спад в продажбите с до една четвърт. Свръхкапацитетът, който бе генериран през 2017 г. в очакване на продължителен бум, продължи да бъде предизвикателство за операторите на мини. Оттогава те намаляват добива на необработени камъни, но това не спря пропадането на цените на всички етапи на обработката. Според проучването, преработвателите, които режат, смилат и полират грубите диаманти, също трябва да се справят с спад в продажбите от 10 до 15 процента през 2019 г.

Признаци на възстановяване

Според Bain настоящите проблеми вероятно ще продължат да се отразяват и през 2020 г.

Независимо от това, De Beers отчита ръст на продажбите през януари. Най-големият производител и търговец на диаманти в света предлага своите скъпоценни камъни на избрани търговци десет пъти годишно в столицата на Ботсвана Габороне. Компанията продаде диаманти за 545 млн. долара в първия ден на продажбата тази година в сравнение с продажби за 500 млн. долара през предходната година.