Всяка година уикендът след американския празник Деня на благодарността е белязан от тълпи купувачи, които се устремяват към магазините и онлайн платформите за пазаруване в търсене на най-изгодните сделки. Всичко започва с Черния петък, макар че малцина са запознати с историята на термина, преди той да бъде свързан с трескавото предколедно пазаруване, пише британският в. "Телеграф".

Първоначално това е денят, белязан от финансова криза. Двама финансисти от Уолстрийт - Джим Фиск и Джей Гулд - заедно купуват голямо количество злато с надежда, че цените ще се повишат и те ще могат да го продадат с голяма печалба. На 24 септември 1869 година, петък, пазар на злато се срива и заради действията на Фиск и Гулд магнатите на Уолстрийт банкрутират. Денят е наречен "Черен петък" и едва по-късно терминът е свързан с периода след Деня на благодарността.

По времето, когато магазините водят счетоводството си на ръка, печалбите се нанасят с черно мастило, а загубите - с червено. Приема се, че много търговци са били "на червено" през по-голямата част от годината, но излизат "на черно" в деня след празника, когато клиентите купуват значително количество стоки на намалени цени.

През последните години се разпространява неточната информация, че през 19 век в този ден собствениците на плантации в американския Юг са купували роби по-евтино.

Названието "Черен петък" за първи път се свързва с периода след Деня на благодарността от полицията във Филаделфия през 50-те години на 20 век. Градът е залян от големи тълпи туристи и пазаруващи, пристигнали за футболен мач между армията и флота. Това създава хаос, задръствания и възможности за кражби от магазините. Полицаите в града не могат да си вземат почивен ден и трябва да работят на дълги смени, за да овладеят стълпотворението. Те наричат деня "Черния петък".

С утвърждаване на името във Филаделфия някои търговци и рекламни агенти искат да се освободят от негативното значение и неуспешно се опитват да го преименуват на "Големия петък".

До края на 80-те обаче терминът вече е известен в цялата страна и трайно се свързва с разпродажбите.

В САЩ ноемврийските разпродажби са популярни и преди филаделфийските полицаи да изковат наименованието "Черен петък".

През 1939 г. президентът Франклин Делано Рузвелт дори мести датата на празника с една седмица напред от обичайното с надежда, че силните продажби ще дадат тласък на икономиката.

Амазон (Amazon) въвежда Черния петък във Великобритания през 2010 година. Някои вериги като Икеа (Ikea) и Маркс енд Спенсър (Marks and Spencer) обаче предпочитат да не се присъединяват към вълната от разпродажби, макар че за мнозина търговци включването е печеливш ход.

Междувременно Черният петък вече е навлязъл в редица страни по целия свят, сред които Бразилия, Индия, Франция, Норвегия и Германия.

В Мексико денят се нарича "El Buen Fin" (от испански - "добрият край"), а в Обединените арабски емирства магазините свалят цените за "Белия петък".

Черният петък, тази година на 29 ноември, вече е станал важен период за много търговци, които се надяват да засилят продажбите си чрез намаленията.

Увеличаването на потребителското търсене и конкуренцията между търговците обаче води до стичане на огромен брой потребители на онлайн платформите и хаос в магазините.

За да улеснят процеса на продажби и доставки, да се справят с конкуренцията и да задоволят клиентите, много търговци вече решават да обявяват намаления през по-дълъг период от традиционните 24 часа.

През последните години много промоции и оферти се появяват в дните преди петъка, заради което се говори за "Черна седмица".

Някои онлайн платформи дори започват разпродажбите в началото на ноември и продължават до Кибер понеделника - тенденция, която вероятно ще продължи и тази година.

Кибер понеделникът е по-нова традиция, възникнала с развитието на технологиите и онлайн пазаруването.

Понеделникът след дългия уикенд за Деня на благодарността, който тази година се пада на 2 декември, е запазен изключително за сделки и намаления по интернет. Терминът е използван за първи път през 2005 година, когато Елън Дейвис, вицепрезидент на американската Национална федерация на търговците на дребно, забелязва тенденцията.

Всъщност в САЩ миналата година през понеделника са отчетени повече продажби отколкото през петъка - 7,9 млрд. долара спрямо 6,2 млрд. долара.

Превод БТА