Във вторник Европейският съюз постигна предварителна сделка за изграждането на  повече станции за зареждане на автомобили, работещи с електричество и алтернативни горива. Усилията на ЕС са насочени към намаляване на въглеродния отпечатък на неговия транспортен сектор.

"Споразумението ще изпрати ясен сигнал до гражданите и другите заинтересовани страни, че в целия ЕС ще бъде разположена удобна за използване инфраструктура за презареждане и за зареждане с алтернативни горива, като водород", каза Андреас Карлсон, шведският министър на инфраструктурата и жилищното настаняване в изявление на ЕС, цитиран от Ройтерс.

В момента Швеция е председател на Европейския съюз.

Карлсон нарече постигнатото "временно политическо споразумение" между Съвета и Европейския парламент и коментира, че гражданите вече няма да имат причина да се тревожат за това дали ще намерят къде да заредят електромобилите си или своите електрически превозни средства с горивни клетки (Fuel cell electric vehicles - FCEV), задвижвани с водород.

Шведският министър добави, че целта на ЕС е да изгради по-голям капацитет за зареждане по градските улици и по магистралите.

Министрите на енергетиката на ЕС ще дадат окончателно одобрение и за прекратяване на продажбите на нови автомобили с емисии на CO2 през 2035 г., след като Германия получи изключение за автомобили, работещи с е-горива (е-керосин, е-метан или е-метанол се изготвят чрез синтезиране на уловен въглероден диоксид и водород, произведен от ВЕИ - б.р.).

Германското министерство на транспорта в продължение на седмици блокира плановете на Европейския съюз да забрани продажбите на нови автомобили с емисии на CO2 през 2035 г., изисквайки изключение за автомобили с двигател с вътрешно горене, които работят с е-горива.

Министрите на енергетиката на ЕС ще обсъдят днес и пазарите на газ, електричество и водород в Общността. На заседанието европейските министри ще опитат да постигнат политическо споразумение за разширяване на режима за доброволно намаляване на търсенето на природен газ с 15 процента преди зимния сезон, който да бъде удължен до март 2024 г.

Ще бъде проведен и първи дебат за преструктуриране на пазара на електроенергия в ЕС с цел той да стане по-устойчив и стабилен, потребителите и компаниите да бъдат защитени от краткосрочни колебания в цената на електроенергията, както и да се стимулират инвестициите във възобновяема енергия.

Какво ще поиска България

Българският енергиен министър Росен Христов ще участва в срещата, на която възнамерява да постави въпроса за компенсиране на скъпия газ в българското газохранилище "Чирен", съобщи министерството на енергетиката.

От няколко седмици в страната ни действа работна група с всички засегнати страни, сред които асоциации на търговците на газ, както и държавната "Булгаргаз". По думите на министъра, след като бъде изработен механизъм, той ще бъде съгласуван с Европейската комисия, така че страната ни да има сигурност, че отговаря на условията и че евентуалната компенсация не представлява нерегламентирана държавна помощ. Въпросът е важен не само за фирмите, но реално засяга и потребителите, подчерта Христов.