В проекта за актуализация на бюджета има предвидени 30 млн. лв. за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Това каза при изслушването си в Народното събрание министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, предаде БТА. Темата е свързана с концесията на столичното летище.

На въпрос на "Демократична България" за отлагането на концесионната такса, Георги Тодоров обясни, че през октомври 2020 г. концесионерът е поискал изменение в концесионния договор заради пандемията. Възложен е анализ на Световната банка да прегледа исканията на концесионера за отлагане на първите десет години на концесионното плащане за последните десет години. Институцията установила, че за да се възстанови балансът на концесията, намира този вариант за най-удачен, посочи министърът. Факт е, че по отношение на летищата в Бургас и Варна отлагането е година за година, добави той. Но, по думите му, ако тръгнем да ревизираме този анекс, ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него. Българската държава е получила първоначално концесионно плащане от 660 млн. лв., заложено е повишаване на инвестиционната програма, която включва изграждане на Терминал 3, а евентуално с нарастване в бъдеще на трафика - и на нова писта за излитане и кацане.

Според Тодоров пътникопотокът на летище "София" ще се възстанови спрямо нивата от 2019-та до 2029 година.

"Различните мнения са, че може би ще се върнат в един 10-годишен период след 2019-а година. Така че нивата, по отношение на обслужени пътници от 2019 г., ще се възстановят в период между 2024-2029 година", каза още той.

Летищните такси не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор, по процедура до края на август всяка година операторът трябва да направи съвет с всички ползватели на летищните услуги, за да коментират предлаганите летищни такси, отговори Георги Тодоров на "Изправи се БГ!Ние идваме!". Те се приемат на база общо решение на ползвателите на тези услуги.

България в момента има пет летища за международни полети, наред с това има малки летища с търговска цел, така че изгражданото на ново летище е икономически необосновано, посочи той в отговор на друг въпрос.

На среща с концесионера Тодоров е заявил, че българската държава няма да прави компромис с безопасността на полетите, по тази причина е възложена инспекция на пистите, има постоянен мониторинг на дейностите.

Георги Тодоров изрази неудовлетвореност от състоянието в момента на санитарните възли и местата за хранене на летището.

Вече три месеца са изминали от поемането на летището от концесионера СОФ Кънект, той е предприел и действие за изпълнение на своите ангажименти в по-дълъг, шестмесечен срок, започнал е изработване на първоначален генерален план и др., информира още транспортният министър.