Преди 5 години петима баски студенти си отправили предизвикателството да направят "революция" в даден сектор и избрали този на виното, който е смятан за един от най-консервативните, създавайки. . .синьо вино, информира Франс прес.

Идеята на Иманол, Иниго, Горка, Аритс и Таиг, която се нуждаела от 2 години за изследвания и развойна дейност с помощта на химици, е една от многобройните иновации, които разцъфтяват в един все още много традиционен свят.

Тяхната компания Гик лайв (Gik Live), основна през 2015 година и която вече наброява 12 служители, е продала 30 000 бутилки още през първата година и близо 500 000 през 2017 година. В момента тя има клиенти в 21 страни, като най-големият й пазар са САЩ, след които се е наредил един традиционен производител и консуматор на вино като Франция.

"Разбираме, че за много хора виното е нещо, с което не бива да се прави шега, то е свещено", твърди Таиг Маккарти, който е наполовина ирландец и наполовина баск от бара на централата на компанията в Португалета, близо до Билбао.

"Но ние обичаме да променяме нещата и не се страхуваме да опитваме", добавя той, докато в съседната стая служителите чукат по клавишите на компютрите, а до тях на видно място са инсталирани барабани и китара.

Само вида на чаша синьо вино кара много от сомелиерите да нададат вой. То обаче се произвежда в няколко испански имота, като следва почти същите етапи на производство като класическото вино.

Рецептата за синьото вино? Смесват се голямо количество бяло вино с малко червено вино и шира - сместа от пресоването на гроздето, която все още не е ферментирала. За да се получи оцветяването в електриково синьо, се добавят антоцинаини, сини пигменти, които откриваме в люспите на червеното грозде и индиго кармин, който е естествен син оцветител, извлечен от растението индиго.

Компанията не казва повече в името на "индустриалната тайна", като уточни само, че производственият процес комбинира "природа и технология".

Реакциите на консуматорите са по-скоро положителни. Бившият сомелиер в хотел "Риц" в Париж Жан-Мишел Делюк намира виното за "изненадващо".

"Не е по моя вкус, трябва да призная, но не е никак зле, по-скоро е добре направено", твърди той във видео, публикувано в блога му "Пети балон" (Petit Ballon), посветен на новини за виното.

Според Рафаел дел Рей, генерален директор на Испанската обсерватория за пазара на вино, това синьо вино обръща с главата надолу "един консервативен сектор, с консервативни консуматори и консервативни производители".

Виното като цяло съблазнява по-малко "младите и жените" и градските хора, подчертава Дел Рей. Според него те нямат достатъчно време за хранене в забързания си ритъм на живот и имат нужда от по-леки продукти, затова се насочват към леко по-сладки аромати. Ето защо все още не са открили вино, което да ги привлича.

Именно това е позволило появата на продукти като синьо вино, което е и по-слабо. В Европа Гик лайв трябваше да постави на своето синьо вино етикет "алкохолна напитка", защото властите отказаха да го нарекат "вино".

Стартъп компанията на младите баски ентусиасти се очаква да има оборот от 1,5 милиона евро през тази година, достоен резултат за фирма, започнала дейността си преди едва 3 години.